139532

معاون وزیر صنعت: صادرات صنایع معدنی با وجود تحریم ها افزایش داشت

دنیای معدن -معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات صنایع معدنی کشور با وجود تمام تحریم ها و فشارها در سال های اخیر افزایش داشته است، گفت: تولیدات معدنی کشور در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲۲ و ۲۵ میلیون تُن بود و برای سال جاری نیز ۳۰ میلیون تن هدفگذاری شده است.

جعفر سرقینی روز یکشنبه در همایش معرفی و تجلیل از صنعتگران، معدن کاران و اصناف برتر استان زنجان با بیان اینکه معادن به عنوان ابزار توسعه مطرح هستند، اظهار داشت: بخش عمده ای از اشتغال کشور در معادن است اما در محل معادن نمی توان کارخانه احداث کرد لذا از مواد آن در واحدهای صنعتی و تولیدی استفاده می شود و بنابراین ابزاری برای توسعه اقتصادی هستند.

وی افزود: بخشی از آتش جنگ اقتصادی از طریق معادن، تأمین می شود و بر این اساس تولید مواد معدنی کشور در سال گذشته به ارزش ۲۰ میلیارد دلار بود که ۱۱ میلیارد دلار صَرف تغذیه صنایع داخلی و ۹ میلیارد دلار نیز صادر شد.

سرقینی افزود: صادرات صنایع معدنی کشور در سه ماهه اول سال جاری نیز نسبت به سه ماهه اول سال گذشته افزایش یافته که حاصل تلاش واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صنایع معدنی، نگران تولید نبوده بلکه نگران صادرات هستیم، گفت: خوشبختانه در معدن و صنایع معدنی، تولید مازاد وجود دارد و متوسط تولید در این صنایع ۲.۵ برابر نیاز کشور است.

وی خاطرنشان کرد: به صورت جداگانه، چهار برابر در شمش روی، ۲.۵ برابر در فولاد، ۲ برابر در سیمان و سه برابر مورد نیاز در کاشی و سرامیک تولیدات داریم که باید بتوانیم با جذب بازارهای مورد نظر، صادرات را افزایش دهیم.

سرقینی در خصوص مشکلات حوزه معادن استان زنجان نیز اظهار داشت: کارگروهی برای بررسی این مشکلات در این استان تشکیل خواهد شد که امیدواریم با تعامل لازم، راهکاری برای حل مشکلات مسائل پیدا شود.

وی گفت: نباید فشاری بر روی صنعتگران و معدن کاران باشد اما در شرایط خاصی هستیم که سخت ترین تحریم ها بر کشور تحمیل شده و پنجه در پنجه بزرگ ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا گذاشته و به جایی رسیده ایم که فقط باید مقاومت کنیم.

این مسئول با بیان اینکه یک پای مقاومت، صنعتگران و معدن کاران و مردم هستند، افزود: برنامه دشمن این بود که چرخ های صنعت کشور را در شهریور سال گذشته از کار بیندازد اما امروز سرپا هستیم و با تعامل بین دولت و بخش خصوصی و نزدیک شدن به یکدیگر، تولید را ادامه می دهیم.

سرقینی درخصوص مشکلات مطرح شده از سوی صنعتگران، معدن کاران و اصناف، خاطرنشان کرد: تمام مشکلات را قبول داریم اما در شرایط خاص امروز باید در کنار یکدیگر و با در نظر گرفتن منافع ملی از شرایط عبور کرده و با آرامش به رونق تولید بیندیشیم.

وی نسبت به آزاد کردن واردات بدون انتقال ارز، گفت: بانک مرکزی مخالف این طرح است و اعتقاد دارد بر روی قیمت دلار اثر می گذارد ولی در عین حال باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم.

سرقینی با بیان اینکه بخش عمده ای از کار ستاد تنظیم بازار بر عهده اتاق اصناف گذاشته شده است، اظهار داشت: اعتماد دولت به اصناف سبب شده تا این کار صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: در کنار تولید، یکی از کارهای بسیار مهم تأمین و تهیه اقلام مصرفی مورد نیاز مردم است که در این مورد حساب ویژه ای روی اصناف نسبت به کنترل و تنظیم بازار و بازرسی قیمت ها باز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید