139475

استان کرمان بی بهره از ثروت عظیم معادن/ لزوم پرداخت خسارات ناشی از استخراج معادن به شهرهای مجاور

دنیای معدن - نماینده مردم شهربابک در مجلس گفت: از آنجایی که استان کرمان استانی معدن خیز است تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد اما در استان هنوز به نحو شایسته در ارتباط با معادن عمل نشده است و از امکانات معادن به نفع استان بهره نبرده ایم.

به گزارش دنیای معدن؛ استان کرمان از لحاظ بهره مندی از معادن در کشور یکی از غنی ترین استان ها محسوب می شود اما آنچه که جای تامل دارد این است که استانی با وجود این ثروت عظیم نسبت به سایر استان ها کمتر توسعه یافته است.

معادن بزرگی که در استان وجود دارند و از لحاظ درآمد وضعیت قابل قبولی دارند اما بیشتر این درآمد به تهران انتقال داده می شود.

خسارت هایی ناشی از استخراج معادن بر محیط پیرامون و امکاناتی از قبیل توسعه جاده ها و راه ها نیازمند صرف هزینه می باشد، هزینه ای که بخش عمده آن باید توسط معادن تامین گردد.

در این راستا علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: برطبق ماده 43 برنامه ششم در نظر گرفته شده است که درآمد حاصل از معادن سهم بیشتری به استان مربوط تعلق گیرد و این امر باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.

وی عنوان کرد: از این رو معادنی که در حین استخراج به محل مربوطه خسارت وارد کنند باید این خسارت از طریق سهم یک درصد فروش معادن تامین گردد.

لزوم پرداخت خسارات ناشی از استخراج معادن به شهرهای مجاور

نماینده مردم شهربابک در مجلس افزود: معادن بایستی در اختیار استان و خزانه قرار گیرد و کارشناسان بررسی کنند چنانچه خسارتی وارد شده بپردازند.

اسدی کرم تصریح کرد: پول نقدی که معادن در حساب های خود در تهران دارند به استان و مرکز استان بپردازند و همچنین مقدار این پول باید بروز شود در غیر این صورت باید بر طبق قانون پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: تا پایان سال جاری موارد ذکر شده باید به طور کامل اجرا شود بر طبق قانون از طریق دستگاه های نظارتی پیگیری می شود.

وی یادآور شد: سهم حقوق دولتی و حقوق بهره مندی مالکان را به نسبت معادن در اختیار شهرهای هم جوار معادن قرار دهیم تا صرف توسعه شهرهای مجاور و بهبود خسارت های ناشی از تخریب جاده ، باغات و... شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس ادامه داد: قبلا جلسه شورای عالی معادن به صورت کشوری برگزار می شد اما با تصمیمی که اتخاذ شد این جلسات به صورت استانی با مدیریت استاندار برگزار خواهد شد.

اسدی کرم به خبرنگار راه آرمان گفت: لذا تصمیم گیری در خصوص میزان پرداخت معادن به شهرهای مجاور بر عهده شورای عالی معادن خواهد بود که معمولا نماینده ای در مرکز استان دارند نظارت کرده و موارد را گزارش می کنند.

عدم بهره مندی استان کرمان از درآمد حاصل از معادن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: از آنجایی که استان کرمان استانی معدن خیز است تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد اما در استان هنوز به نحو شایسته در ارتباط با معادن عمل نشده است و از امکانات معادن به نفع استان بهره نبرده ایم.

وی افزود: مسئولین استانی باید از نقش اجرایی و نظارتی خود استفاده کرده و در استان حرکت های جدید انجام دهند تا از اقداماتی که توسط معادن صورت می گیرد بهره جسته و با به کار گیری آن ها قدم در راه توسعه استان بردارند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس ابراز داشت: هر معدنی که از امکانات منطقه استفاده می کند بایستی معضلات و مشکلات اجتماعی آن منطقه را شناسایی کرده و به واسطه امکانات خود به نفع ساکنین آن منطقه اقدامی انجام دهد.

اسدی کرم خاطرنشان کرد: بنابراین باید قانونی تصویب شود که بخشی از سود حاصل از این شرکت ها به شهرهای مجاور معادن برای توسعه اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خاتمه تاکید کرد: معادن بزرگی مانند مس ، گل گهر و زغال سنگ درآمد خوبی دارند و این درآمد به تهران انتقال داده می شود و کمتر برای توسعه استان مورد استفاده قرار می گیرد که می توان این سهم را افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید