139468

افزایش تجارت مس با تصویب قرارداد معامله تجاری بین اتحادیه اروپا و مرکوسور

دنیای معدن - موسسه فست مارکت اعلام کرد معامله تجاری بین اتحادیه اروپا و گروه تجاری آمریکای جنوبی مرکوسور (Mercosur) باعث افزایش تجارت فلزات غیر آهنی به ویژه مس و آلومینیوم می شود.

این موافقت نامه باید از سوی هر دو طرف تصویب شود و بر اساس آن طی 10 سال، تمام تعرفه های اتحادیه اروپا در مورد کالاهای صنعتی، ازجمله فلزات، به طور کامل لغو شود. در مقابل، کشورهای عضو مرکوسور شامل برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه، تعرفه صادرات کالاهای صنعتی اتحادیه اروپا را که 91 درصد از محصولات صنعتی صادر شده از این اتحادیه را شامل می شود، لغو خواهند کرد.


متن کامل این توافقنامه هنوز منتشر نشده است، بنابراین تا زمان انتشار آن مشخص نیست که چه محصولات فلزی ممکن است در این توافق نامه ذکر شود. اما یک گزارش از اتحادیه اروپا نشان می دهد که طبق این توافق نامه و برای افزایش رقابت پذیری، صنایع اتحادیه دسترسی آسان تر به مواد اولیه و قطعات با کیفیت بالا خواهند داشت. این قرارداد پس از تصویب توسط هر دو طرف به اجرا درمی آید.

در این صورت، تعرفه اتحادیه اروپا بر صادرات آلومینیوم و محصولات مرتبط با آن از کشورهای عضو مرکوسور لغو خواهد شد. این تعرفه در حال حاضر بین 6 تا 7،5 درصد است. مس وارداتی از برزیل در حال حاضر بدون تعرفه است، اما تعرفه 4،8 درصدی برای محصولات مس این کشور اعمال می شود.


تعرفه بر صادرات اتحادیه اروپا که انتظار می رود طی این توافق نامه حذف شود، عموماً شامل واردات آلومینیوم و مس برزیل از این اتحادیه است که در حال حاضر این تعرفه 6 درصد است.


در حال حاضر تجارت فلزات غیر آهنی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، Eurostat، بر اساس آمار آژانس اطلاعات اتحادیه اروپا به ویژه در بخش آلومینیوم و مس سالم است. اتحادیه اروپا بیش ترین مس خود را در سال 2018 به ترتیب از برزیل به ارزش 32،67 میلیون یورو، پاراگوئه به ارزش 6،48 میلیون یورو و اروگوئه به ارزش 3،03 میلیون یورو وارد کرده بود. ارزش واردات مس اتحادیه اروپا از آرژانتین در سال 2018 نسبت به سایر کشورهای این منطقه بسیار کمتر و در حدود 440 هزار یورو بوده است. در سال 2018، بیشترین واردات مس این منطقه از اتحادیه اروپا مربوط به برزیل بوده که 53،8 میلیون یورو ارزش داشته و نسبت به سال 2017 از رقم 50،35 میلیون یورو اندکی افزایش داشته است. در سال 2018، ارزش صادرات مس اتحادیه اروپا به آرژانتین معادل 6،36 میلیون یورو بوده است. این رقم تنها نصف رقم 12،2 میلیون یورو مربوط به سال 2017 است. در این منطقه و در سال 2018، اروگوئه در جایگاه سوم واردات مس از اتحادیه اروپا قرار داشته، پس از آن پاراگوئه قرار گرفت. ارزش واردات مس این دو کشور از اتحادیه اروپا در این مدت به ترتیب 1،44 میلیون یورو و 160 هزار دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید