139442

پایان روزگار سرد زغال سنگ کرمان تدبیر دولت را می طلبد

دنیای معدن -مشکلات بسیاری طی سالهای گذشته گریبانگیر معادن زغال سنگ استان کرمان شده که در سال رونق تولید با تدبیر و برنامه ریزی اساسی دولتمردان، می توان بر روزگار سرد این معادن پایان داد و در راستای توسعه صنعتی زیان ده را به سوددهی رساند.

به گزارش دنیای معدن، معادن زغال سنگ استان کرمان از سال های دور یکی از منابع بزرگ درآمدی و اشتغالزایی بین مردم این استان محسوب می شده و اقتصاد سه شهرستان بزرگ زرند، کوهبنان و راور به صورت مستقیم وابسته به این معادن بوده است.

زغال سنگ کرمان به عنوان یکی از صنایع و معادن موفق در توسعه استان کرمان در دوره ای با رکود مواجه شده و مشکلات مالی، فروش انحصاری، تحریم های خارجی، نداشتن قیمت روز و تجهیزات، فقدان متولی و فعالیت سنتی ریشه مشکلات این معادن ذکر شده است.

طی این سال ها بسیاری از معادن زغال سنگ استان کرمان به علت زیان دهی رو به تعطیلی نهادند و این امر موجب شد که ضمن افزایش مشکلات اقتصادی و تولیدی در منطقه افراد بسیاری با مشکل اشتغال روبرو باشند.

در واقع مشکلات مالی ریشه بسیاری از مشکلات معادن زغال سنگ استان کرمان است و دولت در این زمینه با تخصیص یارانه و به روز رسانی قیمت زغال سنگ و ورود این محصول به تابلوی بورس سعی در رفع مشکلات این صنعت به صورت اساسی دارد.

مشکلات بسیاری گریبانگیر زغال سنگ کرمان شده است

رئیس شورای اسلامی کار و نماینده کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر تحریم های خارجی، مشکلات بسیاری در داخل کشور گریبانگیر زغال سنگ کرمان شده است زیرا طی سال های گذشته قیمت این محصول به حد مطلوب افزایش نیافته که خسارت مستقیم آن به کارگران و این شرکت وارد می شود.

علی اکبر رواقی گفت: عمده محصول زغال سنگ کرمان در شرکت ذوب آهن اصفهان مصرف می شود اما مطالبات این شرکت به موقع توسط ذوب آهن پرداخت نمی شود و امیدواریم پیگیری مطالبات و به روز رسانی آن توسط مسئولان انجام شود که این معادن تجهیز و به روز رسانی شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی شرکت زغال سنگ کرمان افزود: برخی معادن استان کرمان به علت تحریم ها و نرسیدن چوب روسی معادن تعطیل شدند و بدون این نوع چوب اکنون جان بسیاری از کارگران در خطر است.

نماینده کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان با بیان اینکه برخی مشاغل در معادن زغال سنگ کرمان جزو مشاغل سخت و زیان بار محسوب نمی شود بیان کرد: این مشکل باید بین مجلس و دولت رفع شود و کارگر این معادن پیش از این با ۱۵ سال خدمت بازنشسته می شدند و این زمان اینک به ۲۰ سال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیمه برخی کارگران معدن پیش از سال ۸۹ تنها پنج روز از ماه پرداخت می شده و این کارگران در تامین اجتماعی غیبت خورده اند گفت: پرداخت ها در برخی اوقات دستی بوده و مدرکی برای فعالیت در معادن وجود ندارد لذا بازنشستگی کارگران معادن زغال سنگ با وجود از کار افتادگی به تعویق افتاده است که باید در این مورد تصمیم گیری شود.

رواقی عنوان کرد: مشکل بیمه ای کارگران اینک با حمایت مسئولان و مدیران شرکت زغال سنگ و صندوق بازنشستگی رفع شده است و امسال پایه حقوقی کارگران معادن زغال سنگ کرمان وضعیتی مطلوب تر نسبت به گذشته پیدا کرده و پیش از این وضعیت درآمدها بسیار اندک بوده است.

وی افزود: کارگران معدن چشمه پودنه زغال سنگ کرمان سه ماه حقوق معوقه دارند و مشکلات معیشتی بزرگترین مشکلات این معادن است.

راهکارهای رفع مشکلات زغال سنگ کرمان

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان متولی برای سیاست گذاری، عملیات و حمایت از معادن، مشکل اصلی زغالسنگ استان کرمان است و مدیریتی واحد برای حمایت از صنعت زغال در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود زیرا اکنون ۱۰ هزار نفر کارگر زغالسنگ زیرمجموعه وزارت تعاون هستند.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه زغالسنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی مشخصی ندارد افزود: بدون متولی نیز برنامه ریزی وجود ندارد و این وزارت باید ورودی جدی برای ساماندهی معادن زغالسنگ کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه شورای معادن در استان ها تشکیل می شود و تصمیم گیری ها در مورد معادن با تفویض اختیارات انجام می گیرد فت: زیرساخت های معادن زغالسنگ با سهم حقوق دولتی راه اندازی شود و در این زمینه با داشتن متولی می توان حقوق دولتی را مشخص و از این اعتبار برای تجهیز معادن بهره برداری کرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: در قالب لایحه بودجه وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاداتی در خصوص تخصیص یارانه به واحدهای صنعتی و معدنی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که درصدی از بودجه به این معادن تخصیص یابد.

وی با اشاره به تفاوت حقوق دریافتی کارگران شرکت گل گهر سیرجان و زغالسنگ کرمان گفت: عدالت اجتماعی در اقتصاد باید رعایت شود و در این زمینه پیشنهادی در لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی وارد نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت یادآور شد: قیمت گذاری ناعادلانه یکی از مشکلات زغالسنگ استان کرمان است و سال ها به علت انحصار خرید زغالسنگ توسط ذوب آهن اصفهان به شرکت های زغالی ایران جفا می شود.

وی افزود: زغالسنگ ایران امروز ظرفیت افزایش تولید، امکان صادرات با قیمت تعادلی با نرخ امروزی را دارد و برای رفع مشکل زغالسنگ با تیم بورس و صنعت نشست هایی برگزار و مقدمات پذیرش زغالسنگ در تابلوی بورس فراهم شده است.

وی تاکید کرد: قیمت زغالسنگ کشور باید جهانی و منطقه ای باشد و رخداد این اتفاق به معنی احیای کامل صنعت زغال است لذا در صورتی که قیمت گذاری این محصول احیا شود به یارانه نیز نیازی نداریم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی افراد به علت سودآوری، مانع شفاف سازی قیمت ها هستند و با پیگیری قاطع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هماهنگی شرکت زغالسنگ کرمان قیمت زغال را در تابلوی بورس قرار می دهیم.

دولت مشکلات زغال سنگ را رفع می کند

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تا رفع اساسی مشکلات مالی زغال سنگ، اختصاص یارانه به این صنعت در اولویت برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می گیرد گفت: دولت در راستای افزایش سرانه اشتغالزایی و رونق تولید، مشکلات معادن زغال سنگ را به صورت اساسی بررسی و رفع می کند.

میرهادی قره سید رومیانی افزود: تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع مشکلات معادن زغال سنگ تنظیم و مفاد آن با هماهنگی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی مشخص می شود.

وی اظهار داشت: خرید انحصاری زغال سنگ توسط شرکت ذوب آهن اصفهان بررسی و مطالبات شرکت زغال سنگ به این شرکت گوشزد خواهد شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مشکل انحصار خرید زغال سنگ توسط یک شرکت، با قیمت تعادلی در بورس رفع می شود لذا درصدد مقدمات ورود این صنعت به بورس خواهیم بود و برنامه توسعه صادرات زغال سنگ را پیگیری می کنیم.

دولت مشکلات معیشتی کارگران زغال سنگ را دنبال می کند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان هم گفت: دولت رسیدگی به مشکلات رفاهی و معیشتی کارگران و زغالسنگ کرمان را به صورت جدی دنبال می کند و امیدواریم در این راستا به نتایجی مطلوب برسیم.

محمدعلی دهقان اظهار داشت: شرکت زغالسنگ سه شهرستان بزرگ استان کرمان از جمله زرند، کوهبنان و راور را تحت پوشش دارد و عمده اقتصاد این شهرستان ها به این معادن مرتبط است لذا این حوزه اهمیت بسیاری برای استانداری کرمان و نمایندگان شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی افزود: مکانیزه شدن صنایع و معادن احتمال خطرات جانی را در معادن زغالسنگ این استان کاهش می دهد و اکنون پس از سال ها بهره برداری از معادن زغالسنگ، همچنان به صورت سنتی برداشت می شود.

طی سال های گذشته شرکت معادن زغال سنگ کرمان به علت برخی کم توجهی ها، مشکلات مالی بسیاری بر جای گذاشته اما اکنون این معادن به علت اشتغالزایی مطلوب و قابلیت صادراتی بودن، مورد توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

سال ۹۷ به همت دولت و بخش خصوصی نخستین محموله زغال سنگ ایران و کرمان به خارج از کشور صادر شد که با آغاز صادرات و ادامه این روند می توان زغال سنگ را به قیمت واقعی در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساند و همچنین آغاز فعالیت فولاد زرند با مصرف زغال سنگ می تواند گزینه خوبی برای فروش محصولات معادن زغال سنگ استان کرمان باشد.

از طرفی دیگر پرداخت یارانه و رفع مشکلات معیشتی کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان تا رفع اساسی مشکلات و معضلات این صنعت، راهی سریع برای جان گرفتن دوباره زغال سنگ استان کرمان محسوب می شود و این روش اینک در دستور کار مسئولان دستگاه های اجرایی کشور قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید