139441

اختلاف 100 دلاری قیمت ذغال سنگ ایران با بازار جهانی/ سال آینده واردات ما 2 برابر خواهد شد/ تنها راه تشویق سرمایه گذار اصلاح قیمت ها است

دنیای معدن - دبیر انجمن ذغال سنگ ایران گفت: در همه بخش ها ما به دنبال واردات بودیم به طوریکه در دولت دهم، در زمان هایی ما حتی صنایع دستی از چین وارد می کردیم. وقتی قیمت دلار به صورت مصنوعی پایین نگه شود، مصرف کننده به دنبال واردات می رود.

به گزارش دنیای معدن، سعید صمدی، دبیر انجمن ذغال سنگ ایران در خصوص آخرین روند فعالیت معادن ذغال سنگ در کشور گفت: معادن زغال سنگ ایران متشکل از بخش خصوصی و شبه دولتی است و فقط یک معدن دولتی در کشور فعال است.

وی ادامه داد: تولید کشور در ابتدای انقلاب سالیانه یک میلیون تن بود و اکنون پس از 40 سال به یک میلیون 500 هزار تن رسیده است که این مقدار کفاف نیاز داخل را نمی دهد و ناچار هستیم سالانه 500 هزار تن نیز وارد کنیم، ضمن آنکه ذخایر ثبت شده در کشور بیش از یک میلیارد تن است.

صمدی در خصوص عدم سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به نیاز کشور گفت: این امر دلایل متعددی دارد، ذغال سنگ یک منبع انرژی است و در کشور ما دیگر منابع انرژی در اولویت قرار دارند. وقتی به گاز 95 درصد یارانه تعلق می گیرد هیچ گونه توجیهی مبنی بر استفاده از دیگر منابع وجود ندارد از طرف دیگر فاصله قیمت این محصول با قیمت جهانی باعث شده که سرمایه گذاری تمایل به ورود در این حوزه نداشته باشد. این در حالی است که با افتتاح چند طرح فولادی در سال جاری و سال آینده نیاز کشور به ذغال سنگ به بیش از 3 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به سیاست های چهل سال اخیر در بخش تجارت گفت: در همه بخش ها ما به دنبال واردات بودیم به طوریکه در دولت دهم، در زمان هایی ما حتی صنایع دستی از چین وارد می کردیم. وقتی قیمت دلار به صورت مصنوعی پایین نگه شود، مصرف کننده به دنبال واردات می رود.

صمدی با اشاره به تغیییر فرمول قیمت گذاری در سال جدید گفت: در روزهای پایانی سال گذشته با وزارت صمت جلسه ای داشتیم و مقرر شد قیمت ذغال سنگ بر مبنای شمش فولاد مورد محاسبه قرار گیرد و از این پس قیمت پایه ذغال سنگ 26.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان قرار بگیرد. البته با این قیمت گذاری باز هم قیمت ما 50 درصد پایین تر از قیمت جهانی است.

وی در خصوص تاثیرات این قیمت بر فعالیت معادن و تشویق به سرمایه گذاری در این بخش گفت: به هر حال این اتفاق برای حوزه ذغال سنگ آن هم پس از مدت زیادی بی سر و سامانی مثبت بود و به معادنی که در حال فعالیت هستند کمک به سزایی می کند اما هیچ ابزار تشویقی برای سرمایه گذاری در بخش ذغال سنگ نیست.

صمدی تصریح کرد: اکنون ذوب آهن ذغال سنگ را تنی 200 دلار وارد می کند، آن هم با شرایط تحریم و مشکلات جابجایی پول، در حالیکه قیمت ما کمتر از 100 دلار است بنابراین اگر قیمت داخلی 150 دلار شود خواهید دید ظرف سه سال، ظرفیت ما 5 برابر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید