139416

یادداشتی از خداداد غریب پور به مناسبت روز ملی صنعت و معدن

روز صنعت، روز همگرایی

دنیای معدن -امروز روز صنعت و معدن است، فعالان صنعتی و معدنی کشور در حالی امروز گردهم می‌آیند که در خط مقدم تولید با مسائل متعددی رو‌به‌رو هستند.

تردیدی نیست که چالش‌هایی که اکنون کارگزاران عرضه تولید با آن مواجه هستند، فقط در سایه خرد جمعی و تعامل با تشکل‌های بخش خصوصی مرتفع می‌شود.کما اینکه تمامی چالش‌های پیش رو در سایه همکاری نزدیک دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی با تشکل‌ها و شرکت‌های خصوصی مدیریت و به فرصت تبدیل شده است.

امروز، روز صنعت و معدن است و معنای واقع کلمه، روز متعلق به بخش خصوصی است. در چنین روزی سیاستگذاران و راهبران حاضر در بخش دولت، خود را بخشی از جریان تسهیل ساز توسعه و توانمندساز می‌دانند. این موضوع در حوزه معدن و صنایع معدنی که نقش مؤثری در عبور اقتصاد کشور از شرایط تحریم دارند، همواره صادق بوده است.
خوشبختانه با‌وجود تمامی تنگناهایی که در بالا بدان اشاره شد، در سایه مشارکت و مقاومت بخش خصوصی در خط مقدم عرضه تولید، آمارهای تولید و حتی تجارت وضعیت قابل قبولی داشته که نشان از حرکت به سمت رونق تولید و صادرات دارد. بخش‌های اصلی همچون تولید فولاد، سنگ آهن، زغال‌سنگ، مس، آلومینیوم و حتی طلا همچنان حرکتی رو به رشد دارند و امسال با همگرایی افزون‌تر با تشکل‌های صنعتی و معدنی و همچنین شرکت‌های پیشرو بخش خصوصی، همین شرایط ادامه دار خواهد بود.

موضوع دیگر تجارت خارجی این حوزه و جایگاه آن در اقتصاد کشور است. در سال گذشته ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی معادل 21 درصد از کل صادرات کشور بود. این امر به مفهوم اثرگذاری بالای این بخش در تولید، ‌اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری کشور دارد. خوشبختانه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نقش صنایع معدنی و معدن واقف بوده و با حمایت بیشتر از دستگاه‌های مسئول، زمینه توسعه و نقش آفرینی سیاست‌های بخشی را افزون‌تر می‌کنند. افزون براین، حوزه تأمین مالی و روش‌های تجارت خارجی شاهد گشایش‌هایی بوده است که با جهت دهی طرح‌ها با استفاده از منابع بازار سرمایه می‌توان شتاب بیشتری به اجرای پروژه‌های صنعتی و معدنی داد.

ما هم‌اکنون در حال کار روی روش‌های جدید تأمین مالی هستیم و پس از نهایی شدن اقدامات مشترک با سایر دستگاه‌ها و نهادها، جزئیات بیشتری از این مدل‌ها منتشر می‌شود. سیاستگذاران این حوزه همواره بر ارتباط منسجم‌تر با بخش خصوصی تأکید داشته و چنانچه نتایجی در جهت منافع تولید و تولید ایجاد شده، به سبب همفکری‌ها و نشست‌های هم اندیشی بوده است.
رفع موانع ارزی صادرکنندگان، تسهیل واردات مواد اولیه و تجهیزات یا تأمین مواد اولیه در داخل کشور نتیجه تعاملات بخش خصوصی با بخش دولتی بوده است و امروز فرصت دوباره‌ای است که با همگرایی همه جانبه روند رو به رشد و توسعه کشور همواره‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید