139410

فولاد خوزستان، سازمان استراتژی محور

دنیای معدن - استراتژی به سه سطح تقسیم می‌شود: سطح شرکت (Corporate Strategy)، کسب و کار (Business Strategy) و استراتژی‌های وظیفه‌ای(Functional Strategy). با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن اکنون گروه فولاد خوزستان در تمامی سطوح از نقشه استراتژی برخوردار است یعنی هم شرکت اصلی و کلان فرآیندهای مرتبط و هم شرکت‌های تابعه دارای اهداف استراتژیک مشخص می‌باشند.

به گزارش دنیای معدن، محسن شیری‌بابادی رییس تعالی و مدیریت عملکرد فولاد خوزستان در توضیح نقشه استراتژی گفت: این نقشه در واقع از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول آن شامل فرآیندهای ارزش افزا، هم‌افزایی در گروه و توانمندسازها است که سازمان بر این بخش تمرکز بیشتری داشته و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت می‌پذیرد تا نتایج مطلوب به دست آید و بخش دوم شامل منظرهای ارزش و مشتری است که از جنس نتیجه‌‌اند و به دنبال بسترسازی‌های قبلی حاصل می‌شوند.

شایان ذکر است که برنامه‌ریزی و نقشه استراتژی برای یک دوره سه ساله تدوین و بصورت سالانه پایش و مورد بازنگری قرار می‌گیرد‌.

وی درباره مزیت نقشه استراتژی بیان داشت: این نقشه به سازمان کمک می‌کند تا در یک نگاه اهداف استراتژیک واحدها و حوزهای کاری مختلف را همسو با اهداف کلان به صورت منسجم و یکپارچه ترسیم و تحلیل نماید. به بیان دیگر نقشه استراتژی به صورت شماتیک ارتباطات حوزه‌های مختلف و نقش و مسئولیت هر بخش از سازمان را به زبان ساده بیان می‌کند. در واقع کاربرد نقشه استراتژی، ایجاد یکپارچگی بیشتر میان اجزا، بخش‌ها و واحدهای مختلف سازمان است. همچنین تاثیر دیگر نقشه استراتژی، مدیریت متوازن در سطوح مختلف گروه می‌باشد.

یکی از خصوصیات منحصر به فرد این سند، تمرکز تیم رهبری شامل هیئت مدیره، مدیرعامل، معاونین، مدیران ارشد و مشارکت گروهی از رؤسا، سرپرستان و کارشناسان مرتبط در تدوین آن است، به زبان دیگر می‌توان گفت که نقشه استراتژی ماحصل اتفاق نظر رهبران سازمان می‌باشد.

شیری‌بابادی درباره فرآیند برنامه‌ریزی و همسوسازی راهبردی در شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: فرآیند مذکور با رویکرد کارت امتیازی متوازن، از سال 1389 تاکنون در این شرکت اجرا می‌شود. در همین راستا بر مأموریت، چشم انداز و ارزش‌ها به عنوان ارکان جهت ساز سازمان تمرکز می‌گردد.

ماموریت: فلسفه‌ی وجودی سازمان را بیان می‌نماید.

چشم انداز: موقعیت و جایگاه مطلوبیست که سازمان بدنبال تحقق آن می باشد یعنی آنچه که می‌خواهیم باشیم.

ارزش‌های سازمانی: عبارتند از عقاید و اعتقادات کلیدی متمایزکننده، مستمر و بادوام سازمان.

وی با اشاره به سند تحلیل انتظارات ذینفعان گفت: این امر در قالب شناسایی خواسته‌ها، انتظارات و تهیه ماتریس ذینفعان انجام می‌شود. در بیان ساده‌تر شناسایی ذینفعان فولاد خوزستان و نوع خواسته‌ها و نیازهای آنان و قابلیت‌های شرکت در پاسخگویی به آنها بررسی می‌شود. این سند با کمک کمیته‌های تخصصی در هر حوزه شکل گرفته و تدوین می‌گردد.

شیربابادی افزود: در گام بعدی، تحلیل‌های محیطی انجام می‌شود. این تحلیل شامل سه حوزه می‌باشد:

1. تحلیل محیط کلان: در این محیط عوامل تأثیر گذار در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی، فناوری، قانونی و زیست محیطی شناسایی می‌شوند. سپس پایش و پیش‌بینی روند تغییرات عوامل مرتبط در این حوزه انجام شده و نحوه‌ی تأثیرگذاری روند تغییر عوامل محیطی ارزیابی می‌شود. این کار منجر به شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای کلیدی محیط کلان می‌گردد.

2. تحلیل محیط صنعت: در این محیط مشارکت‌کنندگان در صنعت شناسایی شده و یا استفاده از روش 5 نیروی رقابتی porter ، نیروهای تشکیل‌دهنده ساختار صنعت (رقبای موجود ، تازه واردها، مشتریان، تامین کنندگان و کالاهای جایگزین) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت فرصت‌ها و تهدیدهای کلیدی محیط صنعت شناسایی و به نیروهای رقابتی که در محیط صنعت وجود دارد، پاسخ مناسب داده می‌شود. به نوعی با شناسایی عوامل اصلی موفقیت در صنعت (KSF's) ، زمینه تمرکز استراتژیک بر عوامل مذکور و موفقیت سازمان فراهم می شود.

3. تحلیل محیط درونی: در این تحلیل نقشه فرآیندهای سازمان (Proses Map) چارچوب مورد استفاده جهت شناسایی منابع و قابلیت‌های درونی سازمان بوده و ملاک تدوین نقاط قوت و ضعف در قالب فرآیندهای جاری می باشد. همچنین ارزیابی میزان اهمیت استراتژیک و قدرت رقابتی منابع و قابلیت‌های سازمان در مقایسه با سازمان‌های دیگر مشخص می‌شود. در نهایت با استخراج ماتریس ارزیابی منابع و قابلیت‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس آن‌ها تدوین می‌شود.

رئیس تعالی و مدیریت عملکرد سازمان با اشاره به تدوین استراتژی اذعان داشت: استراتژی راه رسیدن به هدف را نشان می‌دهد. لذا در این گام گروه فولادخوزستان برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود، استراتژی‌های مختلف را بررسی و در نظر می‌گیرد.

پس از آن، ترسیم نقشه استراتژی (strategy map) انجام می شود. این همان نقشه‌ای است که با نام نقشه استراتژی گروه فولاد خوزستان، آن را می‌شناسیم.

وی افزود: شرکت‌های تابعه با تمرکز بر اهداف منظر هم‌افزایی در نقشه استراتژی گروه ، نقش خود را در تحقق استراتژی‌های تدوین شده ایفا می‌نمایند.

وی در ادامه بیان داشت: منطقاً با اجرای اثربخش فرآیندهای فوق الذکر رضایت مشتری بعنوان دستاوردی استراتژیک حاصل خواهد شد.

بمنظور پاسخگویی مؤثر به نیازها و انتظارات این بخش از ذینفان سازمان اهداف ذیل تحت عنوان پیشنهاد ارزش ( Value Proposition ) تدوین شده است.

· تحویل به موقع و پایدار محصولات

· ارائه محصولات با قیمت و شرایط پرداختی رقابتی

· ارائه محصولات با کیفیت و مطلوب

· ارائه محصولات متنوع

· پاسخگویی به راهنمایی‌های تجاری و فنی

همچنین زمانی که مشتریان سازمان راضی باشند، سازمان با خلق ارزش بیشتر، سودآوری مطلوبی را به دست می‌آورد.

شیری بابادی تصریح نمود: با تمرکز بر فروش بهینه و صادرات پایدار محصولات فولادی، افزایش تولید و فروش شرکت‌های تابعه، افزایش بهره‌وری منابع و مدیریت اثربخش هزینه‌ها هدف اصلی که همانا سودآوری پایدار گروه می‌باشد، محقق خواهد شد.

وی درباره تفسیری دیگر از نقشه استراتژی گروه فولاد خوزستان اظهار داشت: ما زمانی به سودآوری پایدار دست می‌یابیم که رضایت ذینفعان بویژه مشتریان حاصل گردد. این امر مستلزم تأمین پایدار، تولید با کیفیت و اقتصادی و تحویل به موقع بوده، مضاف براینکه لازم است برنامه‌های توسعه‌ای به هنگام و مناسب دنبال و مسئولیت‌های اجتماعی نیز در نظر گرفته شود.

از الزامات موفقیت‌های مورد انتظار می‌توان به سرمایه‌های انسانی توانمند و با انگیزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بروز، نظام‌ها و سیستم‌های مدیریتی یکپارچه و منابع مالی مناسب اشاره نمود.

وی در ادامه بیان داشت: برای بیان میزان جاری سازی و موفقیت استراتژی‌های تدوین شده، میزان تحقق نقشه استراتژی به صورت دوره‌ای (ماهانه، فصلی و...) مورد پایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

شیری بابادی در پایان گفت: همچنین، به ازای هرکدام از اهداف استراتژیک تعریف شده در نقشه، شاخص‌های کلیدی عملکرد ( KPI's ) تعیین و در دوره‌های زمانی مذکور مورد پایش و اندازه‌گیری قرار می گیرند. این شاخص‌ها به همراه سایر مستندات در سیستم جامع مدیریت استراتژیک ( SEM ) ثبت شده و گزارش‌های سیستم یاد شده بصورت دوره‌ای توسط مدیریت ارشد، معاونین و مدیران سازمان بهره‌برداری و منشا تصمیمات لازم قرار می‌گیرند. در مرحله بعد برای اقدامات و پروژه‌ها در قالب فعالیت‌های توسعه‌ای، بهبودهای تدریجی، پوششی اصلاحی و پیشگیرانه انجام می‌شود. این اقدامات مسیر را برای دستیابی به هرکدام از اهداف استراتژیک هموار می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید