139379

دود این معدن به چشم مردم «گلالی» می رود

دنیای معدن - استحصال و فرآوری معدن آهن منطقه دزج توسط یک شرکت همدانی انجام می شود در حالیکه مردم این منطقه با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند، از ۵۰ نفر نیروی شاغل در این معدن تنها ۱۲ نفر بومی هستند .

به گزارش دنیای معدن، مزایای معدن و صنعت بر هیچ کس پوشیده نیست اما بهره برداران از معادن باید زندگی مردم اطراف را نیز در نظر داشته باشند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید ضمن اینکه مزایای طرح باید بیشتر به نفع مردم منطقه باشد اما بنا به گفته مسوولان محلی، بیشتر کارگران معدن نزدیک روستای گلالی قروه را افراد غیربومی تشکیل می دهند.

بخشدار دزج می گوید: بیشتر اراضی همجوار معدن دچار آلودگی ناشی از بهره برداری از سنگ آهن شده است از این رو بیشتر این اراضی توسط سهامداران معدن که بخش عمده آن دولتی است خریداری شده است.

چنین ظرفیت هایی موجب شده که کشاورزی و دامداری در این منطقه رونق گیرد و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را به همراه داشته باشد.گلالی روستایی در بخش چهاردولی غرب و در ۲۲ کیلومتری شهر دزج قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوایی سرد و پر بارش است به همین دلیل دارای خاک حاصلخیز و انواع باغات میوه است.

با این وجود شاهد عدم توسعه یافتگی گلالی هستیم این در حالی است که این روستا در محور اصلی شهرستان سنقر استان کرمانشاه به کردستان قرار دارد. همچنین سهم ساکنان این منطقه از بزرگترین معدن آهن استان آلودگی های محیطی است.

از ۵۰ نیروی شاغل در معدن دزج تنها ۱۲ نفر بومی هستند

دهیار گلالی در مورد این روستا می گوید: در روستای گلالی ۱۷۵ خانوار با ۷۵۳ نفر جمعیت وجود دارد که طبق آمارهای نفوس و مسکن این میزان جمعیت نسبت به 10 سال گذشته به میزان ۱۲ خانوار با ۱۰۰ نفر جمعیت رشد داشته است .

مهدی خدایاری در مورد اجرای طرح توسعه روستایی در گلالی افزود: بافت مسکونی روستا بیش از ۵ هکتار است و تنها در حدود ۴۰۰ متر آن سنگفرش و نوسازی معابر ایجاد شده است.

خدایاری در ادامه تصریح می کند: بیش از ۳ هزار متر طرح هدایت فاضلاب خانگی در بافت مسکونی گلالی ایجاد شده است و نیمی از این پروژه به بهره برداری رسیده است.

دهیار گلالی در مورد ادامه طرح عمرانی در این روستا می گوید: با توجه به برآوردهای صورت گرفته و حفظ محیط زیست ضرورت دارد چاه سپتینگ و تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شود. اجرای چنین پروژه ای نیازمند اعتبار مالی ۴۰۰ میلیون تومانی است.

خدایاری ادامه می دهد: بزرگترین معدن آهن استان در این منطقه وجود دارد که استحصال و فرآوری آن توسط یک شرکت همدانی انجام می شود و از ۵۰ نفر نیروی شاغل در این معدن تنها ۱۲ نفر بومی هستند .

وی در مورد فعالیت این معدن تصریح کرد: استخراج سنگ آهن از معدن با انفجارهای مهیبی در طول هفته صورت می گیرد که موجب رعب و وحشت ساکنان روستا شده است. همچنین گرد و خاک حاصل از فعالیت معدن علاوه بر ایجاد آلودگی برای ساکنان موجب تخریب محیط زیست و از بین رفتن اراضی کشاورزی و باغی منطقه شده است.

خدایاری تصریح می کند: چند سال به هر خانواده ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خسارات توسط مالک معدن آهن به ساکنان گلالی پرداخت شده است. همچنین تاکنون هیچ سودی از فعالیت این معدن به مردم نرسیده است و جز آلودگی محیطی، سر و صدا، ایجاد بیماری های تنفسی و صدها مشکل دیگر، چیز دیگری عاید مردم گلالی و روستاهای همجوار نشده است.

درخواست روستائیان

عضو شورای اسلامی روستای گلالی می گوید: حدود چند سال است به صورت مشترک با چندین روستای همجوار زباله های خانگی جمع آوری می شود و به کارخانه بازیافت زباله در همدان ارسال می شود. از این رو در این منطقه هیچ گونه آلودگی ناشی از زباله وجود ندارد و طبیعتی پاک دارد.

علی نامور ادامه داد: خانه بهداشت در روستا وجود دارد ولی امکانات کافی مانند دارو و پزشک متخصص در این مرکز بهداشتی وجود ندارد. همچنین یک واحد مدرسه ۶ کلاسه ابتدایی و یک واحد مدرسه کلاسه راهنمایی وجود دارد. بنابراین بیشتر دانش آموزان برای ادامه تحصیل به شهر دزج مهاجرت می کنند.

این عضو شورای اسلامی گلالی افزود: جاده گلالی تا دزج دو بانده است به دلیل اینکه در مسیر خودروهای باری و مسافری زیادی در مسیر کرمانشاه و همدان هستند شاهد تصادفات فراوانی در نتیجه عدم استانداردسازی این محور اصلی هستیم.

نامور تصریح می کند: در این روستا بقایای تاریخی فراوانی مانند قلعه باستانی با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله وجود دارد. این شرایط موجب شده سازمان میراث فرهنگی اجازه نوسازی منازل مسکونی را به مالکان آن نمی دهد . در نتیجه بافت بخشی از روستا قدیمی و در حال تخریب است.

یکی از کشاورزان روستای گلالی می گوید: بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی قابل بهره برداری در این روستا وجود دارد . از این میزان یک هزار هکتار آن به صورت دیم و ۳۰۰ هکتار دیگر به کشت محصولات آبی اختصاص یافته است .

ظرفیت های گلالی

قربان فعله گری ادامه می دهد:گردو، سیب، بادام، گندم، جو، یونجه، نخود، عدس و... محصولات اصلی باغی و کشاورزی گلالی است که سالانه ده ها تن از آن علاوه بر مصرف داخلی روانه بازار سایر استان های همجوار می شود.

این روستایی می افزاید: دلیل نامگذاری این روستا به دلیل دارا بودن خاک حاصلخیز و رودخانه ای بوده که اکنون روستا در آن قرار گرفته است .

فعله گری تصریح می کند: بیشتر زنان این روستا در زمینه صنایع دستی مانند قالی بافی فعالیت دارند و سالانه صدها تخته انواع قالی با طرح های مختلف تولید می کنند. اما به دلیل نبود بازار فروش و تعاونی روستایی هیچ حمایتی از آنها نمی شود.

فعالیت قانونی

بخشدار دزج می گوید: حدود ۲۰ سال پیش پروانه بهره برداری از معدن سنگ آهن روستای گلالی به صورت قانونی و با اجازه مردم روستا صادر شده است .

چنگیز اردلان در خصوص آلودگی های ناشی از فعالیت این معدن می گوید: بیشتر اراضی همجوار معدن دچار آلودگی ناشی از بهره برداری از سنگ آهن شده است از این رو بیشتر این اراضی توسط سهامداران معدن که بخش عمده آن دولتی است خریداری شده است.

وی در ادامه تصریح می کند: هر گونه بهره برداری، فعالیت روزانه مانند انفجار و بارگیری از معدن آهن گلالی با نظارت نماینده معدن و حضور نیروی انتظامی صورت می گیرد.

اردلان می افزاید: با وجود آلودگی های مختلف معدن مقرر شده است بهسازی و نوسازی معابر روستای گلالی توسط مالکان معدن آهن صورت گیرد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: با وجود فعالیت های مخرب معدن آهن گلالی برای ساکنان روستا، محیط زیست و دام به دلیل قانونی بودن و داشتن مجوز فعالیت نمی توانیم کاری انجام دهیم و در صورت هر گونه خسارت احتمالی ناشی از فعالیت معدن مردم می توانند شکایات خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید