139301

تولید فولاد در آینده ای نزدیک صد در صد بومی می شود

دنیای معدن - دانش یکی از مهم ترین عوامل تولید محسوب شده و از آن به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود. یکی از ویژگی های دانش نامشهود بودن آن هست. به عبارتی غیرقابل لمس و نامحسوس بوده و ارزش گذاری و اندازه گیری آن مشکل است.

به گزارش دنیای معدن، بنابر اعلام نبض بازار، دنیا همان گونه که به سمت یک نظم جهانی اطلاعات حرکت می کند، با رشد فناوری و اقتصاد دانش نیز شکل می گیرد. از سویی هر چه اقتصاد به طور روزافزون، دانش بنیان تر می شود، ماهیت کشاورزی و روستا و فرآیندهای توسعه پایدار نیز تغییر می یابند. به طوری که مفاهیم کشاورزی دانش بنیان و روستای دانش بنیان همچون موجودیت های جغرافیایی دیگر از قبیل مفهوم شهرهای دانش، ناحیه های دانش، کریدورهای دانش، دهکده های دانش و مناطق دانش که بر خلق، نشر و کاربست دانش تأکید دارند، ظهور و بروز یافته و هر آن توسعه بیشتری می یابند.

توسعه پایدار دانش بنیان، یک رهیافت توسعه است که هدف آن سازگار کردن مؤلفه های توسعه با اقتصاد دانش و وضعیت موفق توسعه دانش هست. سازوکارهای توسعه پایدار دانش بنیان فرصت هایی را جهت خلق دانش، تغییر دانش، و نوآوری از طریق فراهم کردن شرایط ممکن در رقابت جهانی ارائه می دهند. شرایط مذکور شامل زیرساخت های دانش مانند دانشگاه ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، زیرساخت های فناوری مثل فناوری های اطلاعات و ارتباطات، پیوندهای اقتصاد جهانی مانند شرکت های بین المللی و مؤسسه های مالی و اجتماعات تحصیل کرده و افراد خلاق همانند کارگران دانش و خلاق هست.

با بررسی سیر تحول و تطور تاریخی شکل گیری مفهوم دانش و دور نمای آتی آن مشخص است که دانش از دیدگاه های مختلف مفهوم سازی شده است. به طور مثال، برخی از اندیشمندان بر این باورند که دانش، مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش های کارشناسی نظام یافته است که چهارچوبی برای ارزیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می دهد. دانش در سازمان ها نه تنها در مدارک و گنجینه های دانش، بلکه در رویه های کاری، فرآیندهای سازمانی، اعمال و هنجارها نمود می یابد. بنابراین دانش، دارایی واقعی سازمانی است که بر اساس اصول بازار آزاد فعالیت می کند و بر یکپارچگی در بخش ها و اصول خود تأکید دارد و همچنین دانش عبارت از مجموعه ای از فاکتورهای مورد نیاز برای خلق ارزش در سازمان هاست. افزایش دانش سازمان تنها از طریق سرمایه گذاری در منابع دانش، افزایش توان یادگیری سازمان و استفاده از خلاقیت، نوآوری در سازمان ها ایجاد خواهد شد.

دانش یکی از مهم ترین عوامل تولید محسوب شده و از آن به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود. یکی از ویژگی های دانش نامشهود بودن آن هست. به عبارتی غیرقابل لمس و نامحسوس بوده و ارزش گذاری و اندازه گیری آن مشکل است. درگذشته سازمان ها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را به طور کاملی محاسبه کنند ولی امروزه این روش ها دارای کارآیی لازم جهت سنجش ارزش دانش سازمانی نیستند.

با آنچه گفته شد به خوبی روشن است که بومی سازی دانش تولید بزرگ ترین خدمتی است که در حال حاضر شرکت ها و نهادهای تولیدی می توانند انجام دهند؛ زیرا در شرایطی که به خاطر وضعیت ناپایدار سیاسی در منطقه و جهان حاکم است انتقال فناوری برخی از صنایع سخت و گاهی غیرممکن می کند اما با همت مدیران و مهندسان فولاد مبارکه می توان این امید را داشت که در بخش فلزات با تکیه بر دانش این افراد می توان با خیال راحت به بومی سازی دانش در بخش صنعت امیدوار بود. بومی سازی ۷۵ درصدی تولید فولاد یعنی رهایی از وابستگی یکی از بزرگ ترین صنایع تولیدی که در اقتصاد نقش بسیار قوی و پررنگی را ایفا می کند. فولاد مبارکه با رسیدن به هدف این نوید را می دهد که در آینده ی نزدیک بتوان با استفاده از سایر ظرفیت ها به بومی سازی صددرصدی دست پیدا کرد. صرفه جویی ارزی و کاهش هزینه های تولید از نتایج این همت مثال زدنی است که می تواند چراغ راه سایر سازمان ها قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید