139270

قیمت گذاری فولاد در جاده انحرافی

دنیای معدن -از اواسط سال گذشته و همزمان با ظهور نوسانات ارزی در کشور کمیته ای با نام تنظیم بازار پا به عرصه قیمت گذاری در بورس کالا و بازار آزاد گذاشت و از آن زمان تا کنون دستورالعملهای بسیاری را به جهت تثبیت قیمتهای فولاد صادر نموده است. از مصوبه موسوم به ۸۹ درصدی گرفته تا تعیین قیمت پایه بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعیین سقف قیمت فولاد در بازار آزاد.

به گزارش دنیای معدن، پس از شکست خوردن دستورالعملهای فوق، این کمیته مجددا دستورات جدیدی را برای تنظیم یا بهتر بگوییم تحکیم قیمتها در بازار بورس کالا تعیین نمود. آخرین دستورالعمل این کمیته به تعیین قیمت پایه بر اساس ۹۰ درصد قیمت فوب محصولات سی آی اس ضربدر دلار نیمایی دلالت دارد. دستوری که ابهامات بسیاری دارد. از نحوه در نظر گرفتن میزان دلار نیما گرفته تا چگونگی محاسبه قیمت محصولات سی آی اس.

پس از جلسه اخیر فولادسازان با کمیته تنظیم بازار و عدم توافق این کمیته با در نظر گرفتن نرخ میانگین دلار نیمایی در سایت سنا ریت به دلیل بالا رفتن قیمت پایه، به نظر می رسد کمیته تنظیم بازار مجددا به تعیین قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس میانگین دو هفته قبل معاملات روی آورده است. این در حالیست که با نگاهی به معاملات دو هفته اخیر محصولات فولادی در بورس کالا مشاهده می شود که کلیه معاملات غیر از معامله هفته گذشته سبد تیر سنگین ذوب آهن با رقابت نسبتا خوبی همراه بوده است. از این رو، انتظار می رفت قیمت پایه عرضه های بعدی مطمئنا بالاتر از قیمت پایه هفته های تصویب شود. اما با کمال تعجب مشاهده می شود که قیمتهای عرضه های فردا با کاهش بیش از ۲۵۰ تومانی همراه شده است.

نکته ای ظریف که تنها می تواند مرجع قیمت گذاری محصولات فولادی کمیته تنظیم بازار باشد فرمول قیمت ۹۰ درصدی محصولات سی آی اس ضربدر میانگین نرخ ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما می باشد. قیمت ارز نیمایی پتروشیمی ها در عرضه های اخیر بین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان بوده که ضربدر ۹۰ درصد قیمت هفته اخیر محصولات طویل سی آی اس، قیمتهای پایه عرضه های فردا را تشکیل می دهند، اگرچه این فرمول قیمت گذاری از سوی کمیته انکار می شود.

این کاهش قیمتها خلاف عرف عرضه های هفته های اخیر پس از آن عملیاتی می شوند که آقای سرقینی هفته گذشته از لزوم کاهش قیمت فولاد علیرغم هشدارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور مبنی بر این سیاست های نادرست خبر داد. ایشان اعلام کردند که انجمن فولاد را محترم می شمارند اما در قیمت گذاری فولاد حال عمومی جامعه را در نظر می گیرند. سیاست فشار بر قیمتها که دیگر تنها واحد های دولتی را شامل نمی شود و علیرغم افزایش سرسام آور هزینه های تولید کل بدنه فولادسازی کشور را حتی در بخش خصوصی هدف گرفته است.

فعالان بازار می گویند که فرمول قیمت گذاری فعلی کمیته تنظیم بازار را فقط خود این کمیته می داند، یعنی عملا کمیته است که بدون پاسخ دهی به هیچ نهادی به فولادسازان قیمت پایه عرضه را هر هفته اعلام می کند. فولادسازان نیز اعم از بزرگ و کوچک با تعدد قوای قهریه حامی این کمیته یارای ایستادگی در برابر تصمیمات آن را ندارند و به ناچار سر تعظیم فرود آورده اند.

آثار سوء این تصمیمات غلط در دراز مدت توان فولادسازان ایرانی را در بازارهای داخلی و بین المللی خواهد گرفت. مسئولان به هوش باشند که تجار خارجی مداوما در حال رصد قیمتهای داخلی ایران هستند و پیشنهادات خرید خود را بر مبنای قیمتهای داخلی فولادسازان کشور تنظیم می نمایند. شاید هنوز متوجه نشده اند که برخی فولادسازان تنها برای ادامه حیات خود در بازارهای صادراتی قیمتهای میلگرد خود را به پایه ۳۵۰ دلار درب کارخانه کاهش داده اند و قیمتهای صادراتی ایران با شیب تندی در حال کاهش است. عرضه های فردا فصلی جدید در کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی و صادراتی کشور ایجاد خواهد نمود و همه فولادسازان کشور از اثر چکشی تصمیم کمیته تنظیم بازار متضرر خواهند شد.

منبع :پلنر

دیدگاهتان را بنویسید