139261

هزینه خرید ماشین آلات معدنی ۳ یا ۴ برابر شده است

دنیای معدن - عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند. در حال حاضر هزینه های خرید ماشین آلات ۳ تا ۴ برابر شده که معدنکار ناچار است از دستگاه های قدیمی استفاده کند، این امر موجب کاهش بهره وری معدن خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، احمد صفار طبسی، در خصوص اینکه منطقه سنگان خراسان رضوی به عنوان عسلویه شناخته می شود، اظهار کرد: این مساله می تواند اغراق یا واقعیت باشد، برای دریافتن این مساله باید به آمارهای دولتی اعتماد کنیم، قوانین در حوزه معدن محل کسب و کار ما شده است، قیمت تمام شده معدنکاری در ایران بسیار بالاست و به طور کلی، معدنکاری با توجه به اینکه ریسک بالایی دارد، جذب سرمایه در آن کار دشواری به شمار می رود.

وی ادامه داد: در منطقه سنگان و سایر معادن، معدنکاری و فرآوری مواد معدنی به روش سنتی انجام می شود، این امر موجب شده که قیمت تمام شده به بیش از دو برابر برسد. همیشه برای من سوال است که چطور سنگ آهن از سنگان بارگیری می شود و به بندر عباس می رود، سپس با کشتی به چین صادر می شود و پس از فرآوری، به ایران باز می گردد، این درحالی است که آهن چینی نسبت به ایرانی در ایران ارزان تر فروخته می شود.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی تاکید کرد: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند. در حال حاضر هزینه های خرید ماشین آلات ۳ تا ۴ برابر شده که معدنکار ناچار است از دستگاه های قدیمی استفاده کند، این امر موجب کاهش بهره وری معدن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از طرفی دیگر قوانین دست و پاگیر هستند، خاطرنشان کرد: معدنکار هر جایی می رود، منابع طبیعی و محیط زیست راه را بر او سد کرده اند، به هزار و یک دلیل نمی گویم که ۱۰۰ درصد حق با معدن کار است یا ۱۰۰ درصد حق با منابع طبیعی اما خیلی شده که برای یک درخت که ۵۰۰ متر با معدن فاصله دارد، سازمان منابع طبیعی مانع فعالیت شده است.

صفار طبسی افزود: معدن کار را مجبور می کنند، اگر درختی به علت کار آنها قطع شود، باید ۵ درخت دیگر را بکارد. به نظر من، طرح های توسعه سنگ آهن با برنامه فولاد سازی ما منطبق نیست. همچنین قیمت و میزان خرید از سوی خریداران یعنی چینی ها تعیین می شود، نه توسط ما که تأمین کننده و صادرکننده هستیم. از سویی دیگر، واحدهای فولادسازی ما نمی توانند با سنگ آهن عیار پایین کار کنند یا تعداد آنها بسیار کم است.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در خصوص تسهیلات بانکی عنوان کرد: صندوق بیمه برای طرح های اکتشافی سنگ اندازی های بسیاری انجام می دهد که ما را از کار بیزار می کند پس از آن، بانک صنعت و معدن برای یک وام کوچک صد برابر سخت تر از سایر بانک ها رفتار می کند.

وی با اشاره به وضعیت معادن استان تصریح کرد: معادن استان به غیر از معادن دولتی در منطقه سنگان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، در بخش مس با توجه به اینکه قیمت ها نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته، باز هم از روش های سنتی استفاده می کنند، علت آن هم کمبود نقدینگی است، پول های هنگفتی را به یک معدن بزرگ می دهند در حالی که می تواند آن را صرف معادن کوچک تری کنند. در واقع به جای اینکه در یک نقطه تسهیلات هزینه شود، می توان آن را در سطح استان پراکنده کرد.

صفار طبسی با بیان اینکه از دیگر مشکلات ما این است که فکری برای فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی و معدن نکرده ایم، ادامه داد: البته سال گذشته چندین استارتاپ در این حوزه فعالیت کردند اما از آنها خروجی دیده نشد. در معدنکاری، تخصص دارای اهمیت بسیاری است اما تخصص بدون سرمایه هیچ ارزشی ندارد، در واقع سرمایه و تخصص با هم حرفی برای گفتن دارند. از دیرباز در بحث معدنکاری تونلی را داشتیم اما به دلیل اینکه ماشین آلات معدنکاری زیرزمینی نداریم و همچنین دانش مورد نیاز آن در دسترس نیست، دیگر به این مساله ورود پیدا نکرده ایم.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه صادرات نیز تحریم ها موجب شده با برخی از مشکلات مانند حمل و نقل دریایی مواجه شویم، اظهار کرد: تنها کشتی های ایرانی می توانند حمل و نقل داشته باشند که آن نیز محدود است، در حال حاضر حمل و نقل دریایی انجام می شود اما نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

صفار طبسی در خصوص نقش معادن در تحقق شعار سال، بیان کرد: معادن در تحقق، دستیابی و عملی کردن به شعار رونق تولید می توانند نقش به سزایی داشته باشند. متأسفانه کسی معدن را جدی نمی گیرد در حالی که معدن در ابتدای چرخه تولید قرار دارد. ما می توانیم بسیاری از مواد اولیه را در داخل تولید کنیم، به جای آنکه هزینه های زیادی صرف واردات شود و درواقع با هزینه های ناچیز مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، کاغذی را تولید می کنیم که جنس آن از آهک است و در ایران معادن آهک بسیار وجود دارد اما تنها یک کارخانه است که در ایران می تواند آن کاغذ را تولید کند یعنی آهک را تبدیل به کاغذ می کند. اما جالب است که مواد اولیه کاغذ از ترکیه وارد می شود، با توجه به منابع بسیاری که در کشور داریم، می توان با سرمایه ای مناسب صنایعی را راه اندازی کرد که نیاز ما را نسبت به واردات از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید