139251

امسال 70 میلیون دلار در منطقه خلیج فارس سرمایه جذب می شود

دنیای معدن - منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تا پایان امسال برنامه جذب 70 میلیون دلار سرمایه خارجی را پیش رو دارد.

به گزارش دنیای معدن، حسن خلج طهرانی گفت: حجم سرمایه گذاری در این منطقه در سال ۹۷ حدود ۵/۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داخلی بوده است و با احتساب سرمایه گذاری خارجی که اوایل سال میلادی ۲۰۱۸ به ثمر نشست میزان سرمایه گذاری به حدود ۵۵ میلیون دلار رسید.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا انتهای سال ۹۸ با انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری که در حال طی مراحل قانونی است، حدود ۷۰ میلیون دلار جذب منطقه ویژه شود.

وی همچنین درباره اینکه آیا سرمایه گذاری خارجی هم در این منطقه انجام شده است؟ اظهار داشت: در این زمینه یک شرکت خارجی اقدام به خرید یکی از کارخانه‌های مستقر در این منطقه کرده است که میزان سرمایه گذاری در آن نیز در حدود ۵۰ میلیون دلار است. در عین حال در حال مذاکره با یک سرمایه‌گذار خارجی دیگر برای سرمایه گذاری در منطقه هستیم که پیشرفت‌های خوبی هم در این زمینه حاصل شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ادامه همچنین با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در سال ۹۸ گفت: از جمله این فرصت‌ها می‌توان به سرمایه گذاری در زمینه طرح‌های صنعتی شامل صنایع تولید فولاد و صنایع پایین دستی فولاد، صنایع تولید آلومینیوم و صنایع پیش دستی آلومینیوم، طرح های نفتی و پتروشیمی، پایانه های دریایی، احداث نیروگاه‌های برق و طرح های آب شیرین کن اشاره کرد.

خلج طهرانی اظهار داشت: در سال ۹۷ درخواست‌های متعددی از سوی سرمایه گذاران در زمینه های تولید فروآلیاژ، محصولات فولادی، صنایع نفتی آهک و دولومیت داشتیم.

وی درباره تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز گفت: استفاده از معافیت‌های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، معافیت مالیات عملکردی به مدت هفت سال و تسهیل در شرایط پرداخت قیمت زمین از جمله تسهیلاتی است که در اختیار سرمایه گذاران در منطقه قرار می‌گیرد.

اقدامات برای رونق تولید

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: پس از آنکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شد، در منطقه ویژه نیز تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اهداف خود را به‌گونه‌ای تعریف کرده ایم که بتوانیم در این مسیر قدم برداریم تا در نهایت اثری مثبت در جهت تحقق این موضوع مهم داشته باشیم و بدین طریق ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان سازمان بالادستی در تحقق این هدف یاری رسانیم.

وی ادامه داد: در این منطقه از پتانسیل‌های هرمزگان، به عنوان استان مرزی بهره گرفته ایم تا با جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذار به این منطقه، رونق تولید را هرچه بیشتر عملی کنیم.

خلج طهرانی افزود: از جمله اقدامات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در این بازه زمانی، مشکلات سرمایه گذاران با هدف رفع موانع موجود بررسی شده است تا امکان سرمایه گذاری مهیا شود. وی ادامه داد: خوشبختانه این اقدام نتیجه‌بخش بود و به زودی شاهد آغاز سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این منطقه خواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین برخی از واحدهای فعال منطقه، طرح‌های توسعه‌ای دارند که با هماهنگی استانداری و ستاد رفع موانع تولید، در حال رفع مسائل پیش رو هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید