139207

برنامه تجهیز معادن کشور با یک میلیارد دلار / ذخیره مس و سنگ آهن کشور دو برابر می شود

دنیای معدن -معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد : برنامه مشخص ما برای راه اندازی معادن بزرگ و اکتشاف معادن فلزی سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری است و برای تجهیز معادن کشور در دراز مدت یک میلیارد دلار پیش بینی کردیم و 200 میلیون دلار هم برای اکتشافات معدنی پیش بینی شده که از امکانات ژئو فیزیک هوایی کشورهای دیگر بهره ببریم .

به گزارش دنیای معدن به نقل از شاتا، سرقینی در ادامه نشست خبری امروز پیش بینی کرد که طی سالهای آینده ذخایرسنگ آهن و مس به دوبرابر فعلی افزایش یابد و تاکید کرد : اصرار ما بر اکتشاف هم برای تامین خوراک کارخانجات داخلی است .

وی تصریح کرد : اولویت ما اکتشاف معادن است و تلاش می کنیم زیربناها را به معادن کوچک و مجتمع های معدنی ببریم و با توجه به اینکه در سال رونق تولید قرار داریم هیچگاه دست به تعطیلی معادن نخواهیم برد و بخشنامه ای هم برای جلوگیری از ادامه کار معادن نداریم .
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه نشست خبری خود درجواب سوالی در زمینه چرایی واگذاری برخی پهنه های معدنی بدون مزایده گفت : معدن داران باید قبل از هر چیز نیاز واحدهای فرآوری اطراف را تامین و سپس صادر کنند و تلاش می کنیم معادن را به کسانی که خود مصرف کننده اند واگذار کنیم و تنها ورود ما در زمینه واگذاریها احراز اهلیت شرکت کننده است و در غیر این صورت باید به مزایده گذاشته شود .

وی با برشمردن اهمیت توجه به معادن کوچک گفت : این معادن اشتغال را در مناطق محروم در پی دارد که دولت قادر به انجام آن نیست، برنامه ای برای حمایت از معادن کوچک تنظیم کرده ایم که 500 معدن کوچک که از چرخه تولید خارج شده بودند امسال در مدار تولید قرار بگیرند .
قاسمی مدیر کل بهره برداری معادن نیز در ادامه گفت : شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان مجری انتخاب شد که در شرایط فعلی با اولویت دادن معادن فلزی به صورت کنسرسیوم این معادن را فعال کنند و این مورد یکی از اولویتهای نقشه راه معدن است .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا در استان تهران پروانه های بهره برداری معادن به صورت 5 ساله صادر می شود گفت : در این زمینه رعایت شاخص های زیست محیطی و سلامت مردم اهمیت دارد و از آنجا که تهران به زیستگاه حساس تبدیل شده جلوی کار معادن آلوده کننده رامی گیریم.
سرقینی همچنین میزان مصرف داخلی سیمان را 40 میلیون تن عنوان کرد و گفت : در آینده نزدیک مصرف سیمان 1.5 برابر فعلی یعنی 60 میلیون تن می رسد و این در حالی است که سال گذشته 13.5 میلیون تن سیمان صادر شد اما میتوانیم به دوران اوج صادرات در سال 94 با 19 میلیون تن برسیم.
وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ما تعرفه سنگینی بر واردات سیمان بسته اند گفت : توسعه در این صنعت باید در کیفیت، تنوع کاربری های جدید مثل جاده های بتنی باشد .
سرقینی در ادامه اصلاح قیمت زغال سنگ را اولین قدم در این صنعت دانست و گفت : برای تولید حداقل 3 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برنامه داریم و اکنون 26.5 درصد قیمت شمش فولاد بابت هر تن کنسانتره تحویلی به ذوب آهن قیمت این محصول تعیین شده است .
وی ارزش جهانی تولید معدن و محصولات معدنی را طی سال گذشته بین 20 تا 22 میلیارد دلار برشمرد و گفت : به این میزان سال گذشته تولید و صادرات صورت گرفته است.
در ادامه کشاورز مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت ،معدن و تجارت اعلام کرد : در بخش معدن به جز یکسال که رشد منفی داشته ایم همیشه رشدها مثبت بوده است و علیرغم رکود بخش مسکن سرجمع رشد معدن به جز سال 94 مثبت بوده است .
وی گفت : در سال گذشته 460 میلیون تن تولید مواد معدنی کمتراز ده درصد با برنامه فاصله داشت و امسال نیز می توانیم حداقل به 500 میلون تن از 550 میلون تن برنامه تولید دست یابیم .

دیدگاهتان را بنویسید