139199

رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات نورد سرد

دنیای معدن - میزان تولید محصولات سرد در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه با ۱۱ درصد رشد در دو ماه نخست سال جاری به ۲۷۴ هزار تن رسید.

به گزارش دنیای معدن، سید‌مهدی نقوی مدیر ناحیه نورد سرد، ضمن اعلام این خبر گفت: محصولات پوشش‌دار به‌طور متوسط چهار درصد رشد داشته و تولید آن به ۷۰ هزار تن طی دوماه ابتدایی سال جاری رسیده است. ضمن اینکه تولید محصول قلع‌اندود نیز رشد قابل‌توجه ۹ درصدی داشته است. وی از کاهش توقفات خطوط ناحیه نورد، افزایش تن بر ساعت تولید، بهبود برنامه‌ریزی تولید و حمل محصول به‌عنوان مهم‌ترین دلایل کسب این رکورد یاد کرد. مدیر ناحیه نورد سرد تصریح کرد: با توجه ‌به اختلاف قیمت محصولات داخلی و مشابه خارجی و عزم کشور برای کاهش واردات محصولات سرد و جلوگیری از خروج ارز، تولید حداکثری محصولات کیفی در سال ۹۸ به منظور تامین نیاز مشتریان پایین‌دست در دستور کار ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه قرار گرفت.

این روابط عمومی همچنین در گزارش دیگری از بهره‌برداری پست‌های برق ۴۰۰ و ۶۳ کیلوولت شهید خرازی فولاد مبارکه خبر داد. بنا بر این گزارش، با بهره‌برداری از پروژه احداث پست‌های برق شهید خرازی فولاد مبارکه، تغذیه پایدار انرژی الکتریکی سایت شهید خرازی و پایداری شبکه برق پیشین فولاد مبارکه از طریق تغذیه بخشی از بارهای آن شبکه محقق شد. علیرضا استکی مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر و با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه گفت: احداث پروژه مذکور در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت بالغ‌بر ۱۰۰ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۲۷۰۰ میلیارد ریال در سایت شهید خرازی شروع شد و در بازه زمانی چهار سال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: عمده مشکلاتی که قبل از احداث این پست در شبکه برق فولاد مبارکه وجود داشته است عبارت بود از: تکمیل ظرفیت حرارتی خطوط انتقال برق ۴۰۰ کیلوولت فولاد مبارکه به‌گونه‌ای‌که هنگام تعمیر و سرویس دوره‌ای خطوط، اعمال محدودیت برق به فولادسازی اجتناب‌ناپذیر بود. تکمیل ظرفیت تجهیزات شبکه برق قبلی فولاد اعم از ترانس‌های قدرت و نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای که با خروج از سرویس یکی از تجهیزات، بخش زیادی از مصارف خطوط تولید دچار قطعی برق یا کاهش تولید می‌شدند. همچنین کاهش قابلیت اطمینان شبکه برق فولاد مبارکه به علت تمرکز بیش‌ازحد بارها در پست MIS۱ و بالا بودن احتمال فروپاشی شبکه الکتریکی و قطعی برق کامل و در نهایت عدم امکان تغذیه بارهای الکتریکی جدید (نظیر نورد گرم شماره ۲، توسعه آهن‌سازی و...). مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه درباره مزیت‌های اجرای این طرح گفت: با اجرای این پست فشار قوی، علاوه‌بر برطرف شدن موارد بالا، باتوجه‌به اصل مهم پدافند غیرعامل در صورت بروز مشکلات فنی در شبکه برق قدیم شرکت از وارد آمدن هرگونه خسارت احتمالی پیشگیری خواهد شد. وی با بیان اینکه کلیه مراحل محاسبات، طراحی، نصب، تست و راه‌اندازی پروژه به دست متخصصان داخلی با بیش از ۷۳۰ هزار نفرساعت انجام شده افزود: بیش از ۶۰ درصد تجهیزات این پست از داخل کشور تامین شده که انتقال دانش فنی و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی به همراه داشته است. وی از این طرح به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های اجراشده در فولاد مبارکه نام برد و اظهار کرد: به‌منظور استفاده حداکثری از توان تولید داخلی، برخی از تجهیزات پروژه به‌‌رغم داشتن امکان تامین خارجی پیش‌بینی‌شده در قرارداد، بومی‌سازی شدند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: سیستم ثبت خطاها و وقایع (Fault & Event Recorder) پست MIS۲؛ تغییر سازنده از زیمنس آلمان به بهینه نیرو؛ رآکتورهای سری ۶/ ۶ کیلوولت؛ تغییر سازنده از ترنچ اتریش به فراپیام؛ تابلوی میمیک موزاییکی؛ تغییر سازنده از دوموی ایتالیا به طرح نیرو.

استکی در همین خصوص افزود: بومی‌سازی موارد فوق، علاوه‌بر کاهش وابستگی به سازندگان خارجی در بهره‌برداری و تعمیرات آینده، صرفه‌جویی سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد ریال به دنبال داشته و پس از بهره‌برداری برای ۷۵ نفر به‌طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید