139178

تاکید وزیر صمت بر ضرورت تسریع در روند اجرای پروژه "نفلین سینیت" سراب

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تسریع در روند اجرای پروژه "نفلین سینیت" سراب تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جلسه بررسی و رفع مشکلات پروژه "نفلین سینیت" سراب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد.

در این جلسه که مدیرعامل ایمیدرو حضور داشت، حاضران درباره نحوه تامین نیازهای مالی و تکنولوژیک این پروژه تبادل نظر و گفتگو کردند.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست بر تسریع در روند اجرای این پروژه تاکید و تصریح کرد: گزارش پیشرفت کار پروژه باید به صورت ماهانه ارسال شود و مدیران مربوطه تمام تلاش خود را برای تکمیل این پروژه به کار گیرند.

وی تکمیل و راه اندازی این پروژه را هم برای استان و هم کشور مهم برشمرد افزود: آلومینیوم یک محصول مهم و استراتژیک در دنیای امروز است و بخشی از نیازهای کشور در این بخش تامین خواهد شد و از طرفی بخشی از مشکلات شهرستان با اجرای آن رفع و زمینه توسعه بیش از پیش منطقه را فراهم خواهد کرد.

یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از پیگیری های وزیرصمت، معاونان و مدیران این وزارتخانه قدردانی کرد و گفت: مدیران و بخش های مختلف استان برای همکاری و کمک به تسریع در اجرای پروژه آمادگی کامل دارند.

براساس این گزارش، با راه اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح، اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش بینی می شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

گزارش فارس حاکی است، در سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری که همزمان با مجلس چهارم بود به وجود کانسارهای طبیعی ماده معدنی نفلین در اطراف سراب و کلیبر اشاره کرد و از اهتمام دولتش به استخراج از این ماده معدنی در جهت تولید پودر آلومینا سخن گفت.

بررسی های بسیاری فعالان معدنی حاکی از آن است که در منطقه سراب آذربایجان ذخایر زیادی از نفلین سینیت وجود دارد که می تواند نیاز کارخانه های آلومینیوم سازی ایران را برطرف کند، در این زمینه پروژه نفلین سینیت سراب کلید خورد.

این پروژه یکی از پروژه های ملی است که 14 سال پیش توسط اسحاق جهانگیری وزیر دولت اصلاحات کلنگ زنی شده اما تاکنون برخلاف پیگیری های مکرر دارای هیچ گونه پیشرفتی نیست.

مردم سراب 27 شهریورماه سال 1382 را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه زدن امیدهای بی شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شمال غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید