139162

معادن کوچک در آذربایجان غربی فعال می شود

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: معادن کوچک و غیرفعال با حمایت مالی و سرمایه گذاری توسط سازمان ایمیدرو و بخش خصوصی فعال سازی خواهند شد.

به گزارش دنیای معدن، پریسا عابدپور روز شنبه با اشاره به اینکه این واحدها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت گل گهر و خانه معدن معادن کوچک استان با حمایت مالی و سرمایه گذاری به چرخه تولید باز خواهندگشت، افزود: عمده مشکل این معادن کوچک در استان کمبود نقدینگی، نبود واحدهای فرآوری مجهز بزرگ مقیاس در منطقه، تجهیزات و ماشین آلات مناسب است که با ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این حوزه کمک زیادی به بهبود وضعیت این معادن خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این سازمان در حال تهیه شناسنامه برای معادن استان جهت معرفی به سرمایه گذاران هستیم تا بتوانیم با ارائه اطلاعات دقیق سرمایه گذاران بیشتری را در حوزه معادن و صنایع معدنی جذب کنیم.

وی در خصوص صادرات سنگ استان به کشورهای همسایه و اروپایی نیز اظهار داشت: با همکاری خانه معدن استان در حال ایجاد کانال بازاریابی برای مواد معدنی معادن به دیگر کشورها هستیم تا بتوانیم بازار فروش و صادرات مواد معدنی را به معادن استان بازگردانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: هدف از جذب سرمای گذار، موضوع خرید یا فروش معادن نیست بلکه تقویت معدن کاران است که در کنار سرمایه گذاران به بهره برداری بهتر با تمام ظرفیت برسیم.

عابدپور با اشاره به اینکه با ایجاد واحدهای پایین دستی صنایع معدنی ایجاد اشتغال پایدار در منطقه نیز رونق خواهد داشت، افزود: راه اندازی بخش استارت آپ در حوزه معادن یکی از روش ها و راهکارهای ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای معادن استان و بالا بردن بهره وری در معادن خواهد شد.

وی اضافه کرد: با ایجاد واحدهای فرآوری، بازار فروش، افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش معدن کاران معادن خود به خود به سمت فعال شدن و بازگشت به چرخه تولید خواهند رفت.

بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اما معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه - خوی'، 'مریوان - مهاباد' و شاهین دژ - ماهنشان' قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید