139160

انجام بیش از ۴ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای در مس سونگون

دنیای معدن - در حال حاضر مجتمع مس سونگون ۱۷ طرح توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از ۴هزار میلیارد تومان در دست اقدام دارد که در سال ۹۸ راه‌اندازی خواهند شد. این طرح‌ها رونق و اشتغال زیادی برای استان آذربایجان شرقی به همراه خواهند داشت.

به گزارش دنیای معدن، اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: در دوره نخست مدیریتم بر شرکت مس، ۵۴ طرح توسعه‌ای تعریف شد و چشم‌انداز تولیدی شرکت مس به ۷۰۰ هزار تن کاتد افزایش یافت. وی تاکید کرد: باید تمام خرید تجهیزات و قطعات از استان آذربایجان شرقی انجام شود و اگر در تولید برخی نیازها دچار ضعف هستیم با اعلام فراخوان و شناسایی توانمندی‌های استان و حمایت شرکت مس نیازهای مورد نیاز ساخته و تولید شود. وی اظهار کرد: امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن مس کاتدی تولید خواهیم کرد و به‌رغم محدودیت‌های بین‌المللی تمامی تمهیدات لازم برای تحقق برنامه تولید اندیشیده شده است. سعد محمدی با بیان اینکه برای فروش محصولات، مشکل خاصی در سال جاری نداریم، افزود: نیاز بازار داخل را هم به‌طور کامل تامین خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت مس سونگون تاکید کرد: خواسته من از مسوولان استانی همکاری و همدلی برای رفع برخی موانع و دغدغه‌های دستگاه‌های دولتی استان است تا هر چه سریع‌تر وضعیت محدوده‌های اکتشافی استان مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه برای ایجاد رونق اقتصادی و افزایش گردش مالی در استان نیازمند تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر محدوده‌های اکتشافی هستیم، گفت: در انجام طرح‌های توسعه‌ای هیچ‌گونه تخریب محیط‌زیستی نخواهیم داشت و بدون شک شرافت کاری‌ام را در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم از منابع خدادادی خواهم گذاشت و طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون بر پایه بالاترین ضوابط و استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. وی افزود: شرکت مس آمادگی حمایت از تمام معادن مس کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی به‌ویژه درزمینه فعالیت‌های اکتشافی و جذب سرمایه‌گذار را دارد. همچنین رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ‌گفت: دکتر سعد محمدی از مدیران باتجربه صنعتی و معدنی کشور است و در زمان مدیریت نخست وی بر شرکت مس طرح‌های توسعه‌ای بسیار خوبی در استان آذربایجان تعریف شد.

وی با بیان اینکه بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ در زمان مدیرعاملی سعد محمدی،طرح‌های خوبی در مس تعریف شد گفت: بسیاری از طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون همچون احداث فاز ۳ تغلیظ و تکمیل زنجیره تولید در این سال‌ها تعریف شد. علیزاده با بیان اینکه در سال‌های بعد و با تغییر تفکر و نگاه مدیریتی در حوزه توسعه شرکت مس این طرح‌ها متوقف شدند اظهار کرد: طی سال‌های گذشته معدن مس سونگون فرصت طلایی توسعه و تکمیل زنجیره تولید را از دست داد. نماینده مردم ورزقان با اشاره به اینکه بعد از تعطیلی طرح‌های توسعه زمان بسیار زیادی برای اقناع جامعه علمی، فنی، مهندسی و سیاسی کشور گذاشته شد گفت: در همه این بحث‌ها تاکید ما بر این بود که به‌هیچ‌عنوان نباید توسعه در شرکت مس متوقف شود. علیزاده با بیان اینکه باید با تکمیل زنجیره تولید، استان آذربایجان شرقی به قطب دوم مس کشور تبدیل شود اظهار داشت: خواسته تمامی مسوولان استان و مردم ورزقان تکمیل زنجیره تولید در مجتمع مس سونگون است.

علیزاده با بیان اینکه پس از پیگیری‌های مکرر در تمامی سطوح مختلف موفق به گرفتن مجوز باز کردن ال‌سی برای کارخانه ذوب و پالایش سونگون شدیم، اظهار کرد: دکتر سعد محمدی شاه‌کلید حل موضوع توسعه در مجتمع مس سونگون است و امیدواریم به‌رغم مشکلات متعدد با نگاه توسعه‌ای‌ وی این طرح‌ها هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و شاهد رونق تولید در استان آذربایجان شرقی باشیم. همچنین در خبر دیگری از این مجموعه سعد محمدی اعلام کرد که مس سونگون در بین ۴ تیم برتر فوتسال جهان قرار می‌گیرد. وی افزود: تیم مس سونگون در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا به دنبال حفظ عنوان قهرمانی خود بوده و برای رسیدن به این مهم صنایع ملی مس ایران در تمامی مراحل از این تیم حمایت خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: همچنین برای اولین بار مسابقات باشگاه‌های فوتسال جهان برگزار می‌شود و مس سونگون به‌عنوان نماینده ایران و آسیا در این مسابقات حضورداشته و از مدیر باشگاه خواسته‌ام تا این تیم در بین ۴ تیم برتر جهان قرارگرفته و مقامی شایسته را برای فوتسال ایران کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید