139145

حضور سرمایه گذار در معدن در گرو اصلاح فرایندهای کسب و کار است

دنیای معدن - عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس گفت: تشویق سرمایه گذار برای حضور در بخش معدن به اصلاح فرایندهای کسب و کار و تسهیل در صدور مجوزها نیاز دارد.'

به گزارش دنیای معدن، رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی درباره ظرفیت معادن در توسعه اقتصاد کشور، گفت: اگرچه درآمد حاصل از معادن می تواند بسیاری از نیازهای کشور را پوشش دهد اما نمی تواند جایگزین نفت شود چرا که درآمدهای ناشی از نفت بسیار بالاست؛ در واقع هر بشکه نفت حدود ۷۰ دلار به فروش می رسد در حالی که برای تولید آن تنها ۸ دلار هزینه می شود و در هر بشکه نفت حدود ۵۰ دلار سود به دست می آید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پول مفتی که از نفت به دست می آید باعث ایجاد رانت و فساد شد، افزود: معدن جزو بخش تولید کشور است و تولید هزینه بر است.

وی با بیان اینکه برای ارتقای تکنولوژی های صنعت معدن هیچ اقدامی صورت نگرفته است، اظهار کرد: استراتژی توسعه تکنولوژی در بخش معدن و صنعت مغفول مانده است.

اجرای نقشه راه معدن ارزآوری خوبی برای کشور دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه معدن نقش مهمی در صادرات دارد، خاطرنشان کرد: برای استفاده از ظرفیت معدن باید استراتژی مناسبی تدوین و اقدامات لازم برای اجرای آن انجام شود؛ در صورتی که نقشه راه معدن اجرایی شود می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بخش های مختلف اقتصاد به جراحی نیاز دارد، در صورت تحقق این مهم می توان به درستی از بخش معدن استفاده کرد چراکه ایران در بخش معدن دارای مزیت نسبی و رقابتی است

انصاری با بیان اینکه بخش های مختلف اقتصاد به جراحی نیاز دارد، تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم می توان به درستی از بخش معدن استفاده کرد چراکه ایران در بخش معدن دارای مزیت نسبی و رقابتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای تشویق سرمایه گذار برای حضور در بخش معدن باید فرایندهای کسب و کار اصلاح شود و صدور مجوزها تسهیل شود.

انصاری گفت: برای اصلاحات اقتصادی باید از نخبگان دانشگاهی به عنوان مغز متفکر استفاده کرد و با تشکیل اتاق فکر راهکارهای مناسب برای برون رفت از شرایط فعلی را بیابیم. اگر اقتصاد را مانند بدن تصور کنیم در حال حاضر این بدن مغز ندارد تا بتواند امور را سامان دهد در واقع سازمان و نهادی به عنوان قوه فکری کشور فعالیت نمی کند.

پشت فعالیت های اقتصادی مغز متفکری وجود ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولانی که در حوزه فولاد و آلومینیوم حضور دارند به درستی از ظرفیت های موجود استفاده می کنند، گفت: در صورتی که مغز متفکری پشت فعالیت ها وجود نداشته باشد مسلماً هیچ بخشی نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد به همین دلیل فعالیت مدیران نیز در بخش معدن آنگونه که انتظار می رود، نیست و از ظرفیت موجود در حوزه های معدنی به درستی استفاده نمی شود./

دیدگاهتان را بنویسید