139114

شانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن برگزار شد

دنیای معدن - شانزدهمین همایش مهندسی معدن به همت انجمن علمی دانشجویی مهندسی معدن با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه و برخی شرکتهای فعال معدنی برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، دکتر سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن با اشاره به همکاری ایمیدرو در زمینه همکاری با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، افزود: در این راستا تفاهم نامه ای میان ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسیده است و امیدواریم این تفاهم نامه زمینه ای برای همکاری های بیشتر باشد.

وی با اشاره به سابقه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه های آموزشی و پژوهشی اظهار کرد: این دانشگاه دارای بیش از ۱۴ هزار دانشجو، ۱۸ دانشکده و ۴ واحد استانی است و به عنوان قدیمی ترین دانشگاه فنی کشور به شمار می رود.

معتمدی با بیان اینکه این دانشگاه جز معدود دانشگاه های کشور است که رشته مهندسی معدن را راه اندازی کرده است، ادامه داد: این دانشکده پیشنهاد کرد که برای توسعه حوزه های مرتبط با معدن از دانشکده متالورژی جدا باشد که در آخرین جلسه هیأت امنای دانشگاه، با این پیشنهاد موافقت و مجوز تفکیک این دو دانشکده صادر شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در عین حال با تاکید بر اینکه جدایی رشته های مرتبط اقدام مطلوبی نیست، یادآور شد: از چند سال قبل اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دادیم و دانشگاه را به سمت دانشگاه های نسل سوم هدایت کردیم.

به گفته وی، بر اساس برنامه های اصلاح ساختاری دانشگاه، هر دانشکده ای که حوزه مطالعاتی آنها نزدیک به یکدیگر بوده است، در قالب یک پردیس فعالیت خواهند کرد.
معتمدی با بیان اینکه در خارج از کشور به این روش School یا پردیس گفته می شود، که شامل چندین دانشکده است و خاطر نشان کرد: این برنامه از یک سال گذشته در دستور کار دانشگاه قرار دارد و پیاده سازی کامل این برنامه زمان بر است و امیدواریم تا ترم آینده این برنامه به طور کامل پیاده سازی شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در قالب این برنامه دانشکده های معدن، نفت و عمران به همراه یک پژوهشکده در چارچوب یک پردیس فعالیت خواهند کرد. این دانشکده ها به لحاظ آموزشی مستقل هستند ولی همکاری های علمی آنها با یکدیگر بیشتر خواهد شد.

معتمدی به جایگاه این دانشگاه در حوزه های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: دانشکده معدن این دانشگاه یکی از دانشکده های موفق دانشگاه محسوب می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه در ۴ رتبه بندی که مورد قبول وزارت علوم است، فعالیت دارد، گفت: از این ۴ رتبه بندی در ۳ رتبه بندی در میان دانشگاه های صنعتی کشور رتبه نخست و در یک رتبه بندی در جایگاه دوم قرار گرفته ایم.

دکتر معتمدی اضافه کرد: همچنین دانشگاه در رتبه بندی کیو اس در بخش ارجاعات جایگاه ۲۸ دنیا دارد و در حوزه تولید مقالات از وضعیت خوبی برخوردار است به نحوی که به صورت میانگین ۴.۲ مقاله به ازای هر استاد در دانشگاه تولید می شود که این آمار بسیار خوبی است.

در این همایش همچنین دکتر همایون کتیبه رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر هدف از برگزاری این همایش را بزرگداشت معدن و معدنکاران دانست و گفت: این همایش با حضور دست اندرکاران بخش های معدنی کشور، اساتید و دانشجویان برگزار شده تا از کسانی که چرخ اقتصاد کشور در بخش معدن را به گردش در آورده اند، تقدیر کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید