139102

بخش معدن کشور 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کرد

دنیای معدن -رئیس کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق ایران گفت: کل سرمایه گذاری جذب شده در بخش معدن در طی سال های گذشته تاکنون به رقم 50 میلیارد دلار رسیده، بنابراین ضرورت دارد که منافع این بخش، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش دنیای معدن، بهرام شکوری روز چهارشنبه در نشست تشویق سرمایه گذاری و رفع موانع آن در بخش معدن و صنایع معدنی در محل سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار داشت: این بخش یکی از راه های سوق دادن نقدینگی است و سود دهی و بهره وری مناسبی دارد.
وی خاطرنشان ساخت: امروز 150 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم قرار دارد که می توان در معادن و صنایع معدنی از آن بهره گرفت، در عین حال باتوجه به شرایط روز جامعه، امکان بهره گیری از تامین مالی خارجی ( فاینانس) وجود ندارد.
شکوری، ضمن ضروری دانستن بومی سازی فناوری مورد استفاده در معادن و صنایع معدنی، گفت: اکنون برخی شرکت های خارجی برای بخش خصوصی آماده تامین ماشین آلات مورد نیاز معدنی هستند، اما به ضمانت بخش دولت نیاز است.
وی توضیح داد: سازمان ایمیدرو و دستگاه های دولتی می توانند زمینه گارانتی لازم برای انتقال این ماشین آلات را فراهم کنند، زیرا برای طرف خارجی، بخش خصوصی ایران احراز هویت نشده است.
به گفته شکوری، چنانچه امروز به رونق و فعال سازی بخش معدن وصنایع معدنی می اندیشیم، باید با ابزارهای مختلف از بخش خصوصی فعال در این عرصه حمایت به عمل آورد.
وی تاکید کرد: ممنوعیت ها و تصمیم های دستوری و بخشنامه های فوری که بخش معدن و صنایع معدنی را آزار می دهد، نمی تواند موجب جلب و جذب سرمایه گذاری شود، بنابراین ورود سرمایه نیاز به مشوق های لازم دارد.
ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران هم گفت: پیش از این با 30 تا 40 میلیون تومان یک معدن گچ و کمتر از این رقم معدن سنگ را می توانستیم احیا و مورد بهره برداری قرار دهیم، اما امروز یک معدن سنگ با سرمایه گذاری کمتر از هفت تا هشت میلیارد دلار قابلیت بهره برداری پیدا نمی کند.
وی اضافه کرد: دولت از بهره برداران معادن، حقوق دولتی اخذ می کند که بخشی از آن باید در منطقه ای که معدن واقع شده، صرف خدمات عام المنفعه از قبیل راه سازی، عمران روستایی، توسعه فضای سبز و غیره شود، اما به تعهداتش عمل نمی کند و بار مالی امور مزبور بر دوش بهره بردار معدنی تحمیل می شود.
شفیعی خاطرنشان ساخت: نبود خدمات فرهنگی و اجتماعی لازم و ضعف دولت در شفاف سازی فعالیت معدنی از طریق رسانه ملی، سبب شده برداشت های نادرست به عنوان یک رویه در جامعه ترویج شود.
وی تصریح کرد: هنگامی که با یک بهره بردار معدنی برخورد غیر اصولی می شود و در کوتاه زمانی، موجب تعطیلی فعالیت آن می شوند، چگونه می خواهیم زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی برای این بخش را فراهم سازیم.
به گزارش ایرنا، در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان ایمیدرو در سه محور آموزش، پژوهش و جذب سرمایه گذاری توسط خداداد غریب پور و داریوش اسماعیلی روسای سازمان های مزبور به امضا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید