139100

معادن به صاحبان اصلی و اهلیت دار واگذار شود

دنیای معدن -استاندار زنجان با بیان اینکه معادن باید به صاحبان اصلی که اهلیت و قابلیت لازم را دارند واگذار شود، گفت: باید شناسنامه و مشخصات تمام معدن داران، احصا شده و با کسانی که با استفاده از رانت و دور زدن قانون، مجوز معدن اخذ کرده اند به شدت برخورد شود.

به گزارش دنیای معدن، فتح الله حقیقی روز چهارشنبه در جلسه شورای معادن استان، افزود: بسیاری از مشکلات کم آبی و تخریب منابع طبیعی، ناشی از دلال بازی و اهلیت نداشتن معدن کاران بوده است.
وی اظهار داشت: گروهی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان ظرف یک ماه آینده، مستند تصویری از آخرین وضعیت تمام معادن استان شامل معرفی، مجوز برداشت و میزان برداشت فعلی را در جلسه آتی این شورا ارائه دهند.
حقیقی تصریح کرد: این گروه، مشخصات تمام روستاهای دارای معدن که ماشین آلات معادن از داخل آن ها عبور می کنند را مشخص کند چرا که معدن کاران یا باید طبق قانون، حقوق جاده و روستاییان را رعایت و استهلاک جاده ها را پرداخت کنند و یا باید مسیر عبور خود را تغییر داده و مسیر اختصاصی داشته باشند.
استاندار زنجان تاکید کرد: تمام معادنی که درخواست تعطیلی داشته و یا از سوی شورای معادن استان تعطیل می شوند باید همه تعهدات مالی را اجرا کنند تا هرکسی جرات نداشته باشد مجوز معدن بگیرد.
وی ادامه داد: این معدن کاران باید با اخذ تعهد کتبی از مراجع ذی صلاح ضمن پرداخت حقوق دولتی، مطالبات و سهم مردم نسبت به بهره برداری از معدن را نیز پرداخت کنند.
حقیقی با بیان اینکه از همه معادن حمایت می کنیم، گفت: بررسی مسائل و مشکلات معادن در این شورا به منزله حمایت و احترام به معادن بوده و البته معدن کارانی که حیثیت معدن را با تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، زیر سوال می برند باید سلب امتیاز شوند.
مقام عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه نظارت بر معادن باید به صورت مستمر بوده و اکیپ های استانی و شهرستانی تشکیل شود، خاطرنشان کرد: معدن کارانی که قانون را رعایت کرده و به میزان مجوز اخذ شده از معادن، برداشت می کنند مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.
این مسئول در خصوص لاشه ها و سنگ های باطله معادن که امکان استفاده در معابر شهری دارند، تصریح کرد: گروه کارشناسی متشکل از حوزه معاونت عمرانی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری این موضوع را بررسی کرده و در صورت مقرون به صرفه بودن، تمام شهرداری های استان از آن ها در معابر شهری استفاده کنند.

** مسائل معادن مشکل دار در این شورا مطرح می شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: مسائل مربوط به معادنی جهت بررسی در این شورا طرح می شوند که در کمیسیون های مربوطه بررسی شده و مهلت های اداری داده شده از نظر این سازمان، مشکل دار هستند.
ناصر فغفوری تصریح کرد: البته در راستای موارد قانونی از معادن حمایت می کنیم.
وی با بیان اینکه 8 درصد از مساحت استان تحت کاداستر معادن است، خاطرنشان کرد: 10 درصد از معادن در محدوده مربوط به پروانه بهره برداری بوده که با این حساب، 8 دهم درصد مساحت استان را شامل می شود.
فغفوری افزود: در صورتی که معادن بتوانند یک چهارم مساحت خود را سینه کار بزنند، دو دهم درصد مساحت استان درگیر تخریب معدنی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با هماهنگی سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان، مقرر شد معدن هایی که به مزایده گذاشته می شوند گزارش فنی و کارشناسی از کیفیت و ظرفیت آن معدن ارائه شود تا متقاضیان با اطلاعات کارشناسی قبلی در مزایده شرکت کنند که پس از مزایده، مشکلی پیش نیاید.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از سنگ های باطله معادن، قابلیت استفاده در شهرها را داشته و به راحتی به شکل یک جدول درمی آیند و با توجه به اینکه شهرداری ها اجازه فعالیت صنعتی در قالب مجوزهای لازم را دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: طبق گزارش های مردمی و بازدیدهای این سازمان، حجم تخریب ها بسیار بالا است که نیازمند واکاوی است.
حسین جعفری افزود: مالکیت برخی مناطق با جهاد کشاورزی نبوده و دستگاه های دیگر، زمین را اجاره می دهند اما به نحوه فعالیت و میزان برداشت از معادن و تخریب منابع طبیعی، نظارت نمی کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: خسارت های دریافتی در پی تخریب منابع طبیعی از معدن کاران، درآمدهای ملی بوده و به حساب خزانه واریز می شود.
خلیل آقاجانلو اظهار داشت: طبق قانون باید تمام این خسارت ها به استان بازگردد اما به دلیل مشکلات مالی، کمتر از 20 درصد آن به استان بازمی گردد.
هم اکنون 62 معدن غیرفعال و 320 معدن فعال در استان وجود دارد که دو هزار و 671 شغل ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید