139059

عبور سنگ‌آهن از قیمت هشدار

دنیای معدن - قیمت سنگ‌آهن دیروز از ۱۰۰ دلار در هر تن عبور کرد و به این ترتیب بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ تاکنون را ثبت کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از بلومبرگ سرمایه‌گذاران نگرانند و بازار با موج جدیدی از اخبار کمبود عرضه دست به گریبان است و این موضوعات باعث شدند تا قیمت حد ۱۰۰ دلاری را بشکند. به این ترتیب قیمت این کالای مهم روز گذشته با ۵/ ۲ درصد رشد به ۱۰۰ دلار و ۳۵ سنت در هر تن رسید و در بازار آتی سنگاپور نیز ۸/ ۳ درصد رشد را تجربه کرد.

اخبار نگران‌کننده‌ای که از واله منتشر می شود در کنار نگرانی از کاهش حضور عرضه‌های ایران در بازار جهانی سنگ‌آهن باعث شده است تا بازار از روند مناسبی پیروی نکند. این در حالی است که شکست سد باطله این معدن در ابتدای ۲۰۱۹ به اندازه کافی بازار را با التهاب روبه‌رو‌ کرده بود. در حال حاضر به دلیل مشکلات مرتبط با نقل و انتقال دریایی سنگ‌آهن به دلیل اختلالات در استرالیا و از طرف دیگر، پیش بینی بروز مشکلات در سدهای جدید در برزیل این نگرانی ها را تشدید کرده است.

در این ارتباط کیوان جعفری طهرانی کارشناس بازارهای جهانی سنگ‌آهن گفت: پیش‌بینی‌هایی پیش از این وجود داشت که از افزایشی شدن قیمت سنگ‌آهن و دستیابی آن به ۱۰۰‌دلار خبر داده بود ولی باید گفت این روند در بازه زمانی طولانی مدت پایدار نخواهد بود. در واقع پیش‌بینی وارد شدن سنگ‌آهن به کانال ۱۰۰ دلار در زمان شکست سد‌باطله واله برزیل مطرح شد که در آن برهه علاوه بر این موضوع بحث تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین نیز مطرح بود که به‌صورت همزمان بازار را تحت الشعاع قرار می‌داد. به گفته وی اگر تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین عمیق شود و در ادامه تضعیف مصنوعی یوآن در مقابل دلار هم ادامه یابد رئیس‌جمهور چین سعی در افزایش صادرات به سایر بازارها خواهد داشت. از طرفی در چند روز گذشته واله اعلام کرده یکی دیگر از سدهای باطله که در فاصله ۶۰ کیلومتری سد قدیم قرار دارد در معرض شکستن است و بر این اساس جو روانی زیادی را علاوه بر کاهش ارزش سهام واله ایجاد کرده و باعث شده که قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابند.

به گزارش دنیای معدن در حال حاضر کنسانتره سنگ‌آهن بیش از سنگ‌آهن افزایش یافته و به رقم ۱۱۷ دلار در هر تن رسیده است، فعلا قیمت‌ها با توجه به جو روانی ناشی از اختلافات تجاری میان آمریکا و چین در کانال افزایشی باقی می‌ماند، خصوصا که رئیس‌جمهور چین «شی جین پینگ» تکنوکراتی است که سعی می‌کند شرایط را حتی اگر مساعد نباشد ایده‌آل نشان دهد بنابراین تلاش خواهد کرد با افزایش مصرف کامودیتی‌ها شامل سنگ‌آهن و معرفی پروژه‌های جدید شرایطی را ایجاد کند که قیمت سنگ‌آهن همچنان بالا بماند.

دیدگاهتان را بنویسید