139046

مسمومیت آب شرب اسفراین در پی برداشت از معادن آلبلاغ

دنیای معدن - هرچند ثبت معدن در مناطق حفاظت شده محیط زیست غیرممکن است اما تلاش ها برای ثبت معدن در منطقه حفاظت شده ساریگل ادامه دارد. اقدامی که متخصصان آن را نه تنها سبب نابودی یک زیستگاه ارزشمند بلکه عامل مسمومیت آب شرب اسفراین با عناصر سرب و روی می دانند.'

به گزارش دنیای معدن، برداشت غیرقانونی از معادل سرب و روی آلبلاغ در شمال منطقه حفاظت شده ساریگل واقع در استان خراسان رضوی چند ماهی است حاشیه ساز شده است. مرگ یک تن هنگام برداشت از این معادن و دستگیری چند تن دیگر، بخشی از این حاشیه هاست و بازار داغ اجاره چارپایان، برپایی چادر و فراهم کردن مقدمات اسکان برای سودجویان، بخشی دیگر از این حاشیه ها؛ سودجویانی که پس از برداشت سرب و روی از معادن آلبلاغ، این بار غیرمجاز را به وسیله چارپایان از نقاط صعب العبور گذرانده و به دلالان می فروشند.

اما با وجود اینکه ثبت معادن در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست غیرممکن است، چاره استانداری برای مبارزه با این بازار مکاره، قانونی کردن آن است: ثبت مجوز برای معادن واقع در منطقه حفاظت شده ساریگل و واگذاری آنها به شرکت تعاونی عمران اسفراین؛ پیشنهادی که اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با آن مخالف است.

متخصصان و کارشناسان حوزه محیط زیست هم با این پیشنهاد مخالف هستند و اجرای آن را نه تنها عامل نابودی یکی از ارزشمند ترین زیستگاه های کشور می دانند بلکه تهدیدی جدی برای سلامت مردم اسفراین تلقی می کنند چرا که بهره برداری از معادن آلبلاغ مستلزم وارد شدن عناصر سرب و روی به آب راهه هایی است که به سد بیدواز یعنی منبع آب شرب اسفراین منتهی می شوند.

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می گوید: به طور کلی هرگونه بهره برداری غیرمجاز و بدون تایید سازمان حفاظت محیط زیست از معادن تخلف است و انتظار می رود برخورد قاطع وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ابراز نگرانی کارشناسان از مسمومیت آب شرب اسفراین در پی بهره برداری از معادن سرب و روی آلبلاغ می گوید: آلودگی منابع آبی، از جمله مسمومیت آب با عناصری چون سرب و روی آسیب هایی جبران ناپذیری بر سلامت انسان و حیات جانوران و گیاهان به جا می گذارند که شایسته است وزارت صمت به عنوان متولی معادن و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست از آن ممانعت کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تلاش ها برای ثبت معدن در منطقه حفاظت شده ساریگل می گوید: ثبت معدن در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با قانون مغایر است مگر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست پس از بررسی ها و ارزیابی ها بر اساس ضوابط و آئین نامه ها، ضمن نظر گرفتن همه جوانب مرتبط و با حصول اطمینان از عدم ورود هرگونه خسارت به سلامت مردم و محیط زیست با این واگذاری موافقت کرده و مسئولیت پیامدهای آن را بپذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید