139011

موضع سازمان توسعه تجارت در مورد ممنوعیت واردات سیمان ایران به عراق

دنیای معدن - چند روز قبل خبری منتشر شد که حکایت از ممنوع شدن واردات برخی کالاهای ایرانی به عراق داشت. موضوعی که بررسی آن نشان می دهد ارتباطی با ایران نداشته و مساله ای کلان تر در سیاست گذاری های بغداد است.

به گزارش دنیای معدن، چند روز قبل خبری منتشر شد که حکایت از ممنوع شدن واردات برخی کالاهای ایرانی به عراق داشت. موضوعی که بررسی آن نشان می دهد ارتباطی با ایران نداشته و مساله ای کلان تر در سیاست گذاری های بغداد است.

اخیراً اعلام شد که ورود تعدادی از کالاهای ایرانی به عراق از جمله سیمان، برخی از آشامیدنی ها، بستنی و شیرینی ممنوع خواهد شد. به دنبال آن، این نگرانی به وجود آمد که در شرایطی که عراق به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران به شمار می رود، در آینده صادرکنندگان ایرانی یکی از بازارهای مهم خود را از دست بدهند.

با این حال رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق این موضوع را نه امری نگران کننده که سیاستی کلان در چارچوب برنامه ریزی های اقتصادی دولت بغداد دانسته بود.

در همین رابطه مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت نیز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد عراق در سال های گذشته در مسیر توسعه بوده است و دولت این کشور تلاش می کند شرایط را برای توسعه زیرساخت های اقتصادی و صنعتی فراهم کند.

مسعود کمالی اردکانی ادامه داد: در این چارچوب همان طور که در ایران نیز سیاست های داخلی سازی و کمک به تولیدکنندگان اجرایی می شود، عراق تلاش کرده با به وجود آوردن یک برنامه ریزی جدید، راه را برای حمایت از تولیدکنندگان خود باز کند.

به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، این موضوع هیچ ارتباط یک جانبه ای به کالاهای ایرانی ندارد و سیاست جدید عراق، واردات این کالاها را از تمام کشورها متوقف کرده است و به نظر می رسد خبری که از ممنوعیت واردات کالاهای ایرانی حکایت می کرد؛ یا اشتباه برداشت بوده یا با شیطنت همراه شده است.

کمالی اردکانی با بیان این که عراق همواره یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران به شمار رفته است، تاکید کرد: همان طور که آمار صادرات ما در سال های گذشته نشان می دهد، با توجه به افزایش صادراتی که در این سال ها صورت گرفته، عراق قطعاً همچنان یکی از اصلی ترین شرکای ما باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: با این وجود صادرکنندگان ایرانی باید در جریان باشند که عراق به دنبال به وجود آوردن تغییرات زیرساختی در اقتصاد خود بوده است و احتمالاً در سال های آینده صادرات این کالاهای خام به عراق کاهش بیشتری پیدا کند و برای جبران باید شرکت های ایرانی به سمت سرمایه گذاری در عراق یا صادرات کالاهای پیشرفته تر حرکت کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید