138997

زخم سیلاب بر تن معادن دامغان

دنیای معدن -خسارت سیل در تعدادی از واحدهای معدنی منطقه طزره و معلمان دامغان در استان سمنان و تعطیل یا نیمه تعطیل شدن این واحدها، نیازمند ورود پیگیرانه ستاد مدیریت بحران و نهادهای مربوطه است.

به گزارش دنیای معدن، استان سمنان دارای 2.5 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از 600 میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی است، 599 معدن فعال در استان در حال بهره برداری است و چهار هزار نفر در این بخش در سمنان مشغول به کار هستند.
شهرستان دامغان به دلیل موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی، دارای معادن بسیار زیادی به ویژه زغال سنگ است، این در حالی است که معدن زغال سنگ البرز شرقی طزره به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان سمنان شناخته می شود.
در دامغان 24 نوع ماده معدنی وجود دارد و 127 واحد معدنی مشغول فعالیت هستند که 30 درصد این معادن را زغال سنگ تشکیل می دهد.
با توجه به وقوع بارش های فراوان و جاری شدن سیلاب در این مناطق، آب به داخل معادن این شهرستان نفوذ کرده و موجب آبگرفتگی در بسیاری از معادن شده است.
میزان آبگرفتگی به حدی است که نیازمند ابزار پیشرفته و پمپ های قوی برای خروج آب از معادن است، علاوه بر این، راه های دسترسی به چند معدن و پل های ارتباطی آن ها به دلیل وقوع سیلاب نیز تخریب شده است؛ کارگران این معادن برای بازگشت فعالیت خود به روزهای عادی و استخراج از معادن، چشم انتظار همت مسوولان هستند.

** روند کند استخراج از معادن بعد از تعطیلی یک ماهه
مسئول روابط عمومی شرکت البرز شرقی طزره در گفت و گو با ایرنا گفت: سیلاب های اخیر و نفوذ آب به معادن این منطقه سبب تعطیلی یک ماهه استخراج از معادن البرز شرقی شد که در روزهای اخیر با کاهش حجم آب ورودی به درون معدن، استخراج با کندی در حال انجام است.
مظفر شعبانی اضافه کرد: تعطیلی طولانی مدت این معادن می تواند سبب مشکلات بسیار فراوانی مانند توقف استخراج، کمبود نقدینگی، از دست رفتن بازار فروش و تعطیلی معدن شود.
وی تصریح کرد: برآورد خسارت اعلام شده به ستاد مدیریت بحران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان 50 میلیارد ریال است که تا کنون هیچ اقدامی جهت جبران این خسارات صورت نگرفته است.
شعبانی افزود: این میزان خسارت به حوزه راه دسترسی و حمل و نقل معادن این شرکت وارد شده است که این 2 بخش از اصلی ترین رکن های فعالیت در معدن هستند.
مسئول روابط عمومی شرکت البرز شرقی منطقه طزره دامغان گفت: این معدن دارای یک هزار کارگر قراردادی و 600 کارگر پیمانی است و به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان سمنان شناخته می شود.

**مشکلات معادن سیل زده نیازمند تدبیر مسوولان
مدیر عامل شرکت معدنی نورگستران در دامغان در گفت و گو با ایرنا، افزود: صورت وضعیت برآورد خسارت های وارده به این معدن، پس از بررسی و محاسبه میزان خسارت به ستاد مدیریت بحران ارسال شده است.
محمد رضا مبارکی گفت: راه و تعدادی از تجهیزات این معدن دچار آسیب شده است و استخراج از معدن نیز به دلیل آبگرفتگی غیرممکن است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، پس از حدود یک ماه تعطیلی این واحد معدنی، کار در برخی قسمت ها با کندی در حال انجام است.
مبارکی اضافه کرد: میزان خسارت وارده به این واحد معدنی 2 میلیارد ریال برآورد شده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار و یا تسهیلات لازم، مشکلات معدن به زودی برطرف شود.
مدیر عامل شرکت معدنی نورگستران دامغان به فعالیت مستقیم تعداد 85 کارگر در این معدن اشاره کرد و گفت: زغال سنگ و کُک از تولیدات اصلی این واحد معدنی است.

**تعطیلی برخی معادن در اثر خسارت سیل
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان در گفت و گو با ایرنا، گفت: سیلاب های اخیر، روند کار تعدادی از واحدهای معدنی دامغان را با کندی مواجه و تعدادی را تعطیل کرده است.
محمود پورمعظمی افزود: زیرساخت های معدنی دامغان متحمل خسارت در بخش های ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات، راه دسترسی، عملیاتی و کارگاه های استخراج معادن شد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دامغان اضافه کرد: اصلی ترین مشکل موجود در معادن این شهرستان، آب گرفتگی و خرابی راه های دسترسی است.
پورمعظمی گفت: با توجه به اینکه معادن زغال سنگ در زیر زمین قرار دارد، بر اثر نفوذ آب به درون معادن، آب گرفتگی ایجاد شده است که با توجه به حجم بالای آب، امکان خروج آب به وسیله پمپ نیز وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به بروز مشکلات در این بخش، بسیاری از معادن امکان استخراج زغال سنگ را ندارند که باید با پیگیری ستاد بحران، این معادن به حالت عادی بازگردد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان ادامه داد: معدن البرز شرقی طزره به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان سمنان با یک هزار و 100 کارگر نیز در حوزه راه و آبگرفتگی دچار مشکل شده است.

* 120 میلیارد ریال خسارت جزئی و کلی به30 معدن دامغان
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس اعلام مدیر عامل معادن این شهرستان، تعداد 30 واحد دچار خسارت های جزئی و کلی شدند که برآورد اولیه از خسارت واحدها، 120 میلیارد ریال اعلام شده است.
علی سلاحی ادامه داد: در روستای معلمان و طزره به دلیل وقوع سیلاب و تخریب راه های دسترسی به معادن، چهار واحد معدنی خصوصی تعطیل شده است.
وی افزود: تکمیل گزارش های اولیه و اعلام خسارت به ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان به منظور ارائه دستورالعمل برای جبران خسارت ریالی و یا رفع مشکل توسط معادن انجام شده است.
سلاحی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استانداری سمنان با پیگیری موضوع و برقراری جلسات مختلف، در حال رسیدگی به مشکلات حوزه معادن است.
وی اظهار داشت: عمده معادن خسارت دیده در زمینه تولید محصولات معدنی مس و زغال سنگ فعالیت می کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان خاطر نشان کرد: به لطف خدا هیچ واحد صنعتی در این شهرستان بر اثر سیلاب های سال جاری، دچار خسارت نشده است.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر 60 درصد معادن دامغان فعال و 40 درصد دیگر نیمه فعال و راکد هستند؛ باریت، اکسید، خاک صنعتی، زغال سنگ، روی، سرب، سنگ آهن و سنگ گچ از مهم ترین محصولات و تولیدات معادن این شهرستان محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید