138990

بی تاثیری تحریم های آمریکا علیه فرآورده های فلزی

دنیای معدن -به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران، رسانه های داخلی تاکید دارند که تحریم های وضع شده بر صنایع فلزی، موضوع جدیدی نبوده و اثربخشی چندانی نخواهد داشت.

به گزارش گروه نشریات خبری، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه رفتارهای خصمانه، چهارشنبه هفته گذشته با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد. این فرمان «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در سالروز خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی «برجام» که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است و اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، صادر شد.
به گفته تحلیلگران اقتصادی، ایران با توجه به داشتن بازارهای ثابت فروش این محصولات، تحریم ها نمی تواند اثربخشی چندانی را در این بخش به جا گذارد.
بررسی امروز روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد که رسانه های هر دو طیف سیاسی در رویکردی مشابه هم، بر تکراری بودن تحریم های اخیر آمریکا علیه بخش صنایع فلزی ایران پافشاری کرده و تحریم فلزات ایران را بی اثر می دانند و معتقدند که با مدیریت مناسب به راحتی می توان از چنین تحریمی عبور کرد.
رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب دست کم گرفته شدن مقاومت ایران در برابر تحریم ها از سوی آمریکا را نیز مطرح کرده اند.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا، اعمال چنین تحریمی را ایجاد جو روانی و افزایش فشارها می دانند.
این رسانه ها همچنین به محورهایی چون 'تحریم ناپذیر بودن صادرات فرآورده های نفتی'؛ 'تبعات اعمال تحریم های جدید آمریکا' و 'فشارهای کنونی آمریکا بر تهران، به عنوان آخرین تنگنای ایران' پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
....................................
**تاثیر تحریم صنایع فلزی بر اقتصاد کشور
روزنامه ایران در گفت وگو با فعالان بخش خصوصی درباره تحریم های آمریکا در بخش فلزات می نویسد: واشنگتن در یک سال گذشته دو دور تحریم های مالی، بانکی و نفتی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است و حال با تحریم فلزات می خواهد از درآمدهای غیرنفتی ایران بکاهد که البته کاهش این درآمد از سوی متخصصان این حوزه بعید دانسته شده است.
'علاء میرمحمد صادقی' عضو اتاق بازرگانی ایران از جمله کسانی است که تحریم فلزات ایران را بی اثر می داند و معتقد است کشورهای عربی اعتنایی به تحریم ها ندارند و می توان از چنین تحریمی عبور کرد.
میرمحمد صادقی می گوید: حجم تولید و کیفیت محصولات فولادی ایران بسیار مناسب است. لذا خیلی از کشورها دنبال محصولات فولادی ایران هستند. با توجه به تحریم های گذشته و سابقه تاریخی که در این حوزه وجود دارد پیش بینی می کنم از این تحریم که امریکا برای ما رقم زده است بخوبی عبور کنیم.
'سیدبهادر احرامیان' عضو اتاق بازرگانی ایران و تولیدکننده محصولات فولادی می گوید: تحریم صادرات فلزات ایران برای ما تازگی ندارد. سال گذشته با تصویب محدودیت های صادراتی که دولت گذاشت، تولیدکنندگان تولید را ادامه دادند و توانستند مازاد تولید را با توجه به شروطی که دولت گذاشته بود، صادر کنند.
احرامیان اذعان داشت: کشورهای همسایه هنوز موضع خود را نسبت به تحریم جدید فلزات ایران اعلام نکرده اند اما تصور می کنم نیاز کشورهای همسایه اجازه ندهد که این تحریم پابرجا بماند.
'کیوان جعفری طهرانی' تحلیلگر حوزه معدن و صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن هم اظهارکرد: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه بخش فلزات ایران تکراری بوده و موضوع جدیدی نیست.

'بازی تکراری' عنوان یادداشت دیگری از روزنامه اعتماد درباره تحریم صنایع فلزی ایران از سوی آمریکا است: ایالات متحده چهارشنبه 18 اردیبهشت تحریم هایی را علیه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع کرد؛ موضوعی که البته تازه نیست و در اردیبهشت پارسال، همزمان با اعلام خروج از برجام، در کنار تحریم فروش نفت و طلا، در بازه 90 روزه ابتدایی که تحریم ها اعمال می شد، تحریم مربوط به فروش، عرضه و تامین فولاد و آلومینیوم نیز بر اقتصاد ایران تحمیل شد.
'مهرداد اکبریان' عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به اعتماد می گوید که اگر به صحبت های ترامپ و مقامات آمریکا در مورد تحریم های جدید گوش می دادیم متوجه می شدیم که در 70 الی 80 درصد موارد، حرف جدیدی نداشت. او می گوید که پیش از این نیز فولاد و مواد معدنی مشمول تحریم بوده اند و این مورد، موضوع جدیدی نیست. اکبریان می گوید که عمده مشکل صادرات، بحث حمل و نقل دریایی است که به دلیل بیمه های دریایی با مشکل مواجه شده است و باعث می شود که صادرات با مشکل مواجه شود. او همچنین به این موضوع اشاره می کند که قسمتی از بازار به دلیل انگیزه‎هایی که وجود دارد با ایران کار می کند و از این جهت نگرانی وجود ندارد که صادرات ما کاهش جدی یابد.

اعتماد در یادداشتی نوشت: تحریم های وضع شده بر صنایع فلزی، تحریم های جدیدی نیستند و اردیبهشت سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد، عنوان کرد که علاوه بر تحریم های نفتی، بخش های دیگری همچون آهن و فولاد نیز شامل تحریم های ایالات متحده می شوند. برنامه ریزی آمریکایی ها برای تحریم این صنعت از قبل شده بود به گونه ای که اسامی افراد و شرکت هایی را که فولاد تولید می کردند، نیز دراختیار داشتند. صحبت های اخیر ترامپ در واقع ایجاد جو روانی و افزایش فشارها از این طریق است وگرنه صنعت فولاد از سال گذشته در تحریم به سر می برد. تحریم صنعت فولاد و عدم خرید توسط مشتری های خارجی ، قطعا تاثیری را بر صادرات فولاد ایران می گذارد، چراکه مقدارصادرنشده به بازارهای داخلی سرازیر می شود که همین امرکاهش قیمت ها در بازارها را به دنبال خواهد داشت، اما این امر تنها برای مدت کوتاه دو تا سه ماه ادامه می یابد. با مذاکرات با برخی شرکت های خریدار می توان سطحی از صادرات را حفظ کرد، چراکه حدود 12 کشور آسیایی از ایران فولاد می خرند.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: باید به این نکته اشاره کرد که تحریم های فولاد تا مرداد و شهریور نهایت اثر خود را بر این صنعت می گذارد کما اینکه در هفته گذشته بخشی از اثرش بر شاخص سهام گذاشته شد.

** واکنش روسیه به تحریم های آمریکا علیه فرآورده های فلزی ایران
ایران نوشت: وزارت خارجه روسیه دیروز با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن تحریم های ناعادلانه آمریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
ایران به نقل از ایسنا افزود: این بیانیه با تصریح اینکه مسکو مصرانه درخواست دارد که واشنگتن از انجام هر گونه اقدام در ممانعت از سایر کشورها برای همکاری با ایران در زمینه های اقتصادی، سیاسی و عرصه های دیگر پرهیز کند.

**واکنش ایران به تحریم صنایع فلزی توسط آمریکا
روزنامه شرق نوشت: تحریم فلزات سنگین ایران جزء مواردی بود که طبق توافق کوتاه مدت ژنو که بعد از سه دور مذاکره در پاییز 92 به دست آمد، لغو شده است و در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به طور قطعی برداشته شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تصمیم آمریکا در تحریم صنعت فلزات ایران، مسئولیت جبران خسارات وارده را برعهده رژیم ایالات متحده خواند.
'سیدعباس موسوی'سخنگوی وزارت امور خارجه، تصمیم اخیر رژیم ایالات متحده مبنی بر تحریم صنعت فلزات ایران را شدیدا محکوم کرد و گفت: این اقدام ایالات متحده مغایر تعهدات بین المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین المللی آن را فراهم خواهد آورد.

**دست کم گرفته شدن مقاومت ایران در برابر تحریم ها از سوی آمریکا
انتخاب نوشت: یک رسانه آمریکایی در تحلیلی درباره سیاست های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران نوشته او عزم تهران برای مقاومت در برابر تحریم ها را دست کم گرفته است است.
وبگاه شبکه خبری 'ان بی سی نیوز' در این تحلیل می نویسد: 'به نظر می رسد او معتقد است تحریم های فلج کننده سرانجام ایران را به پذیرش توافقی که سختگیرانه تر از توافق مذاکره شده توسط دولت باراک اوباما است سوق خواهد داد.'
این تحلیل، پس از اشاره به مشکلاتی که تحریم ها برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند، نوشته است: 'اما حلقه مشاوران تندروی رئیس جمهور عزم ایران و میزان تاب آوری آنها را دست کم گرفته اند.'
ان بی سی نیوز می نویسد: 'با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا تهران ممکن است تا زمان اتمام دولت ترامپ صبوری کند... '

رسانه های اصولگرا
..........................
**وجود بازارهای ثابت فروش محصولات فلزی
'محمد آزاد' رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفت و گو با وطن امروز در این باره می گوید: ایران به علت تولید مازاد بر مصرف مجموع فلزات (آهن، فولاد، مس و آلومینیوم) مشکلی در تامین نیاز داخل در شرایط تحریم ندارد. در بخش صادرات نیز با توجه به داشتن بازارهای ثابت فروش این محصولات، تحریم ها نمی تواند اثربخشی چندانی را در این بخش به جا گذارد.
وی افزود: از آنجایی که ایران 4 سال است در تولید آهن و فولاد خودکفاست و در تولید سایر فلزات نیز در مسیر خودکفایی گام برمی دارد، تحریم فلزات صنعتی ایران تهدید سختی نیست، چرا که بیش از 90 درصد صادرات فلزات ما به کشورهای همجوار است و این کشورها توجهی به تحریم های آمریکا ندارند.
'کیوان جعفری طهرانی' کارشناس صنعت فولاد و سنگ آهن نیز درباره تحریم آمریکا علیه ایران در بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس، معتقد است: تحریم بخش فلزات ایران بیشتر در حد یک تهدید است، چرا که اجرای آن سخت و زمانبر خواهد بود.
وی افزود: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه بخش فلزات ایران تکراری بوده و موضوع جدیدی نیست.

تسنیم به نقل از 'جعفر سرقینی' معاون وزیر صنعت نوشت: نگرانی زیادی بابت این تحریم ها وجود ندارد چون فولاد، مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتری های خاص خود را دارد.
وی همچنین اظهارداشت: بعید به نظر می رسد تحریم های جدیدی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرده خیلی بتواند روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار باشد.
وی در ادامه گفت: مشکل خاصی بابت فروش فلزات ایران در سطح بازارهای بین المللی وجود ندارد، چون به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا همواره مشتری های خاص خود را دارد.

**آخرین تنگنای ایران
به گزارش تارنمای مشرق، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در یادداشتی به قلم «وائل عصام» با عنوان «تحریم های آمریکا شاید تنگه آخِر برای تهران باشد»، تاکید کرد، فشارهای کنونی آمریکا بر تهران، آخرین تنگه ای است که اگر ایران از آن عبور کند موج های نفوذ آن منطقه مشرق عربی را فرا می گیرد.
در مقدمه این یادداشت آمده است: بسیاری از قدرت های سیاسی عرب مخالف تسلط ایران بر خاورمیانه امیدوارند تحریم های اخیر آمریکا برای این کشور کمرشکن بوده و راه را بر نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن سد کند؛ اما آمال و آروزها یک چیز است و واقعیت موازنه های قوا در منطقه چیز دیگر.
القدس العربی نوشت: به نظر می رسد اگر این تحریم ها ایران را شکست ندهد که غالبا هم نخواهد داد آن را تقویت خواهد کرد؛ چون تحریم ها به مثابه آخرین فرصت برای تضعیف سیاست های تهران و افزایش نفوذ منطقه ای آن است؛ بنابراین به نظر می رسد که این تحریم ها گویی آخرین تنگنایی است که اگر ایران از آن عبور کند موج های آن منطقه مشرق عربی را فرا می گیرد.

تارنمای الف نوشت: مهدی محمدی کارشناس سیاسی در گفت وگو با روزنامه جام جم در پاسخ به این سوال که 'آیا این احتمال وجود دارد که فشارها در اثر اقدام ایران خیلی سنگین تر شود؟' فشارها اکنون در سقف قرار دارد. همین تحریم فلزات چیزی است که امریکایی ها قبلا هم یک بار دیگر اعمال کرده بودند. دیگر جز عملیا روانی چیزی برای امریکا نمانده. می بینید اعزام ناوی را که از مدت ها قبل برنامه آن اعلام شده به عنوان فشار بر ایران مطرح می کنند. حتی اگر پرونده ایران به شورای امنیت بازگردد فشار اقتصادی عملی بیش از اینکه الان هست نمی تواند بشود. منتها نکته این است که ما الان اهرمی برای هزینه مند کردن فشارهای غرب و وادار کردن آن به محاسبه مجدد درباره هزینه گام هایش در اختیار داریم. این چیزی است که قبلا نبود و تفاوت اصلی است که ایجاد شده.

**تحریم ناپذیر بودن صادرات فرآورده های نفتی
تسنیم با اشاره به اشاره به اجرای فاز دوم تحریم های نفتی توسط آمریکا به نقل از 'محمدعلی خطیبی' مدیر پیشین اموربین الملل شرکت ملی نفت نوشت: صادرات نفت خام به سادگی قابل رصد و تحریم پذیری است، ولی فرآورده های نفتی این طور نیست.
وی درباره توانمندی ایران در توسعه صنایع پالایشی افزود: اگر ما در این حوزه مشکلی داشتیم نمی توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با نیروهای متخصص داخلی راه اندازی کنیم، ما در حوزه پالایشگاه سازی توانایی لازم را داریم.
روزنامه جوان نیز به نقل از محمدعلی خطیبی نوشت: ما بایدکمک کنیم تا بخش های خصوصی وارد کنسرسیوم شوند تا بتوانند در زمینه پایین دستی ورود کنند و پتروشیمی و پالایشگاه های بزرگ بسازند.

**درخواست روسیه از کشورها برای ادامه تجارت با ایران
به گزارش وطن امروز، وزارت خارجه روسیه با قابل درک دانستن تصمیم اخیر ایران درباره کاهش تعهدات داوطلبانه برجام، از سایر کشورها خواست به رغم تحریم های آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند. وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا درباره تحریم صنایع فلزی ایران، این اقدام را محکوم کرده و در عین حال از سایرکشورها خواسته است به روابط تجاری و خرید نفت از ایران حتی با وجود تحریم های آمریکا ادامه دهند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین از آمریکا خواسته شده است از اقداماتی که امنیت و تعاملات منطقه ای را تهدید می کند، پرهیز کند.

**تأکید بر تداوم حمایت ترکیه از ایران
به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. ترک٬ 'محمد فرازمند' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه٬ در ساختمان مجلس ملی ترکیه با 'ولکان بوزکر' رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار ولکان بوزکر اعلام کرد: همواره از لغو تحریم ها علیه ایران حمایت کرده و خواهان آن هستیم که این کشور در صحنه جهانی٬ در جایگاه شایسته خود باشد و بتواند از توانایی ها و ظرفیت های خود بهره بگیرد. ما معتقدیم تحریم های آمریکا علیه ایران یک اقدام خطاست و به نتیجه نخواهد رسید.

** تبعات اعمال تحریم های جدید آمریکا
وطن امروز در گزارشی در این باره نوشت: به دنبال تصمیم جدید آمریکا در تحریم بخش فلزات ایران، کارشناسان معتقدند اعمال چنین تصمیمی نمی تواند تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور بگذارد، چرا که ایران نه تنها در تولید فلزات صنعتی خودکفاست، بلکه دارای بازارهای تشنه ای است که در صورت اجرای تحریم ها و محرومیت از محصولات ایرانی، باید هزینه هنگفتی را متحمل شوند.
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: تبدیل تهدیدها به فرصت با اتکا به توان داخل و در راستای قطع وابستگی و توجه به پیشبرد اهداف توسعه کشور از دیرباز مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست؛ تاکیدی که توجه به آن موجب خواهد شد، بخش عمده تحریم ها خنثی و بی نتیجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید