138862

تولید شمش آلومینیوم از مرز ۲۷۶ هزار تن گذشت

دنیای معدن - جدول آماری سازمان ایمیدرو در زمینه تولید شمش آلومینیوم در سال ۹۷ گویای دستیابی رقم ۲۷۶ هزار و ۵۷۵ تن است که از این رقم نزدیک به ۵۳ درصد سهم شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و بقیه مربوط به هرمزال و المهدی است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایرنا، ایرالکو (اراک)، هرمزال و المهدی (بندرعباس) در سال ۹۷ به ترتیب ۱۴۶ هزار و ۴۵۴ تن، ۷۷ هزار و ۳۲۶ تن و ۵۲ هزار و ۷۹۵ تن آلومینیوم خالص تولید داشتند. همچنین ایرالکو در سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۶۶ تن بیلت آلومینیومی تولید کرد و در جدول مربوطه از سوی هرمزال و المهدی داده آماری ثبت نشده است.

آمارهای رسانه ای گویای آن است که ایران به عنوان هجدهمین تولید کننده آلومینیوم جهان محسوب می شود و در افق ۱۴۰۴ دستیابی به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش را پیش بینی کرده است.

علاوه براین توسط شرکت آلومینای ایران (بجنورد) در سال ۹۷ بالغ بر ۲۳۷ هزار و ۵۶۳ تن پودرآلومینا تولید شد، بوکسیت به میزان ۷۱۹ هزار و ۵۳۷ تن و هیدرات آلومینیوم هم به رقم ۴۰۴ هزار و ۱۶۵ تن رسید.ظرفیت تولید آلومینیوم کشور در برنامه ششم توسعه( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ ) ۸۰۰ هزار تن هدفگذاری شده است.

کارخانه آلومینیوم لامرد (استان فارس) با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از آن به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی بسیاری از صنایع کشور یاد می شود.

مرحله نخست این کارخانه برای تولید سالانه ٣۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم طراحی شده و با بهره برداری کامل از آن، رتبه ایران در زمینه تولید این فلز راهبردی به جایگاه چهاردهم جهان ارتقا خواهد یافت.

مرحله نخست طرح آلومینیوم لامرد با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و توان تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن قرار است در بهار امسال به بهره برداری برسد و زمینه اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم سازد.

منطقه انرژی بر شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس واقع شده و با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، افزون بر توسعه اقتصادی در منطقه، اشتغال پایدار را برای استان و کشور فراهم خواهد ساخت.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار تولیدات معدنی و صنایع معدنی در سال ۹۷ صادر شد که از این رقم سهم زنجیره آلومینیوم و محصولات ۹۲.۴ هزار تن به ارزش افزون بر ۱۷۸میلیون دلار بود و در عین حال میزان واردات زنجیره آلومینیوم و محصولات پارسال ۱۰۹.۳ هزار تن به ارزش ۲۱۷.۶ میلیون دلار بود.

سال گذشته صادرات پودر آلومینا ۲۲ تن به ارزش ۱۶ هزار دلار و واردات آن ۳۱۲.۹ هزار تن به ارزش ۱۷۶.۶ میلیون دلار ثبت شد.

صادرات بخش معدن و صنایع معدنی سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۴۹ و از نظر ارزش ۲۱ درصد مجموع صادرات را به خود اختصاص داد، همچنین در زمینه واردات نیز ۱۲ درصد وزنی و ۹ درصد کل ارزش این بخش را از آن خود ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید