138851

یک دستگاه صنعتی توسط محققان مجتمع مس سرچشمه اختراع شد

دنیای معدن -دستگاه تست پیوسته رزین های تبادل گر یون که کاربرد آن فقط در حوزه فراوری و بهره برداری از مس است توسط محققان مجتمع مس سرچشمه اختراع و با اعتباری حدود یک میلیارد ریال ساخته شد.

به گزارش دنیای معدن، رئیس واحد هیدرومتالوژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه گفت: برای دستیابی و تحلیل داده های جذب و واجذب رزین های تبادل گر یون در حالت پیوسته و همچنین طراحی و بزرگ مقیاس کردن یافته های تجربی و اجرای مقیاس صنعتی نیاز به دستگاهی احساس می شد.
معصومه ترابی پاریزی تصریح کرد: ایده اولیه ساخت این دستگاه توسط محققان واحد هیدرومتالورژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در سال 96 ارائه و نقشه های اولیه طرح توسط امور مهندسی تهیه شد.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه از طریق امور خدمات بازرگانی در تهران ساخته شد بیان کرد: طی مراحل ساخت نیز متخصصان مربوطه با ارائه نظرات اصلاحی در روند ساخت حضور داشته اند و پس از اتمام ساخت دستگاه در سال 97 و تست نهایی آن در محل، این دستگاه به مجتمع مس سرچشمه حمل و در آزمایشگاه هیدرومتالورژی نصب و راه ‎اندازی شد.
وی با بیان اینکه این دستگاه اوایل اردیبهشت امسال در آزمایشگاه هیدرومتالوژی در امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه رونمایی شد خاطرنشان کرد: کارایی این دستگاه در تست پیوسته رفتار فیزیکی و شیمیایی رزین های تبادلگر یون است و فقط در حوزه مس کاربرد دارد.
ترابی پاریزی گفت: به طور کلی هر بخشی از صنعت مس که با مبحث رزین های تبادل گر یون درگیر باشد برای تست کیفیت رزین، از این دستگاه استفاده می شود.
مخترعین این دستگاه حسام یزدی کریمی، علی شهابی آذر و معصومه ترابی پاریزی از نیروهای این مجتمع مس سرچشمه هستند.
مجتمع مس سرچشمه دارای یکی از بزرگترین معادن مس روباز در دنیا است و در 50 کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید