138840

تکاب به پیشران توسعه آذربایجان غربی تبدیل می شود

دنیای معدن - تکاب به عنوان ثروتمندترین شهر آذربایجان غربی و با داشتن معادن طلا و آثار ثبت شده جهانی جزء محروم ترین شهرهای این استان است ولی به گفته مسئولان امسال با شروع پروژه های مختلف این شهر به پیشران توسعه در استان تبدیل می شود.

به گزارش دنیای معدن، آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور و مجاورت با 5 کشور نخستین معبر ورود زمینی مسافران از سمت آسیای غربی، اروپا و قفقاز نیز هست به طوری که این استان 967 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد.

از سوی دیگر داشتن معادن طلا، طبیعت بکر و زیبا، صدها اثر تاریخی ثبت شده، داشتن موقعیت استثنایی و اماکن قدیمی با سبک معماری بی نظیر که در کمتر جایی قابل مشاهده است در کنار دو اثر ثبت شده جهانی در فهرست یونسکو با انضمام وجود 5 پایانه مرزی مشترک و بازارچه های متعدد مرزی ظرفیت بالقوه ای برای توسعه اقتصاد این استان به شمار می آید.

آذربایجان غربی به رغم داشتن منابع طبیعی که به نوعی ثروت این سرزمین به شمار می رود و زمینه لازم برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی دچار کمبود توجه از سوی مسئولان بوده و فقط گردن کج کرده و منتظر عزم و اراده مدیران مربوطه است.

تکاب یکی از ثروتمندترین شهرهای آذربایجان غربی است که با داشتن معادن طلا و سنگ های صنعتی و آثار ثبت شده جهانی اگر به طور صحیح از این ظرفیت ها بهره برداری شود آثار مثبت فراوانی مانند رونق کسب وکار، ایجاد فرصت شغلی جدید، توسعه زیرساخت ها و بهبود خدمات را در پی دارد.

معادن طلا هم سبب پیشرفت تکاب نشد

وقتی 30 سال پیش خبر آغاز اکتشاف معادن طلا این شهرستان بر سر زبان ها افتاد خیلی از اهالی تکاب به عنوان دورافتاده ترین شهر آذربایجان غربی از مرکز استان به این فکر می کردند دوران رنج و محرومیت به اتمام رسیده و معضل بیکاری با این اتفاق حل می شود.

معدن طلای زره شوران فقط 35 کیلومتر با تکاب فاصله دارد بنابراین حداقل بهره ای که مردم انتظار داشتند از این موقعیت ببرند اشتغال جوانان در این معدن و نقش آفرینی آنان در استخراج طلا بوده که این انتظار نیز بعد از 30 سال آن گونه که باید برآورده نشده است.

چرا مردم تکاب از مزایای معدن طلای زره شوران بهره نمی برند+تصاویرششمین معدن طلای خوسف شناسایی شدهمدان| مجوز بهره برداری از معدن طلای نهاوند به زودی صادر می شود

آن زمان قرار بود هرسال یک تن طلا از این معدن استحصال شود و در کنار آن استحصال صدها کیلو جیوه و نقره هم در دستور کار بود.
برآورد های اولیه از این معدن نشان می داد 55 تن طلا در آن وجود دارد اما بعدها بررسی ها نشان داد ذخیره قطعی آن دو برابر این رقم و افزون بر 110 تن است.
البته بررسی های دیگر نیز نشان می دهد در گستره حدود 40 کیلومتری این معدن می توان 200 تن طلای خالص استحصال کرد.

همه این بررسی ها و گفته های این گزارش نشان می دهد چه ثروت هنگفت و بی نظیری در این شهر وجود دارد.

راه اندازی واحدهای پایین دستی معادن طلای تکاب

استاندار آذربایجان غربی که به تازگی شورای برنامه ریزی تکاب را خودش در فرمانداری این شهر برگزار کد می گوید: تکاب ظرفیت های کم نظیر و بعضاً بی نظیری برای توسعه و پیشرفت در ابعاد گوناگون دارد اما تاکنون به این ظرفیت ها بی توجهی شده است.

محمدمهدی شهریاری می افزاید: تکاب با داشتن این همه فرصت و ظرفیت نباید به یکی از محروم ترین شهرستان های آذربایجان غربی تبدیل می شد بلکه باید اکنون این شهرستان پیشران توسعه استان می بود و سرمایه های معدنی آن برای توسعه کل کشور مورد بهره برداری قرار می گرفت.

شهریاری از متقاضی شدن شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در راه اندازی صنایع پایین دستی معادن طلای تکاب خبر داده و می گوید: چندی پیش با مدیران این شرکت دیدارهایی انجام شده که امید داریم نتایج آن در آغاز برنامه های اجرایی مشاهده شود.

وی تصریح می کند: مقرر شده کمیته اجرایی ویژه ای متشکل از یکی از معاونین استاندار، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و فرماندار شهرستان تشکیل شود و به صورت ماهانه گزارشی از روند اجرای مصوبات توسعه ای شهرستان تکاب را گزارش کند.

تدوین سند توسعه شهرستان تکاب

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی تکاب ظرفیت های متنوعی برای توسعه، رشد و پیشرفت دارد و دولت مصمم است از این ظرفیت ها حداکثر بهره برداری را به عمل آورد.

رضا حسینی تصریح می کند: به تازگی سند توسعه شهرستان تکاب تدوین و به وزارت کشور ارائه شده است که پس از مصوب شدن آن عملیات اجرایی توسعه ای شهرستان وارد فاز جدی تری خواهد شد.

وی می افزاید: بر اساس برنامه دولت و مطابق توانایی دستگاه های دولتی و بنا به نیاز هر منطقه تلاش خواهد شد در سال 98 ابر پروژه هایی برای شهرهای مختلف پیاده سازی شود تا روند توسعه استان بیش ازپیش افزایش یابد.

گزارش از ثمین کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید