138820

سنگ آهن کردستان خام فروشی نمی شود

دنیای معدن -معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: سنگ آهن معادن این استان خام فروشی نمی شود بلکه به کنسانتره تبدیل می شود.

مهدی مرادی اظهار داشت: در حال حاضر 2 میلیون و 100 هزار تن سنگ آهن خام و یک میلیون و 300 هزار تن کنسانتره در استان تولید می شود.


وی با اشاره به اینکه برای تولید هر تن کنسانتره 1.7 تا 1.8 تن سنگ آهن خام نیاز است، اضافه کرد: تولید 1.3 میلیون تن کنسانتره نیازمند بیش از 2 میلیون تن سنگ آهن خام است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بر این اساس به ضرس قاطع هم اکنون خام فروشی سنگ آهن خام در استان نداریم.


وی با اشاره به اینکه سال 93 زنجیره تولید فولاد کردستان مصوب شد، گفت: در این راستا قرار است یک میلیون و 500 هزار تن ورق فولاد گرم در این واحد تولید شود.
مرادی یادآور شد: برای تولید 1.5 میلیون تن ورق فولاد نزدیک به 4.5 میلیون تن کانسنگ نیاز است و این کانسنگ سپس تبدیل به خردایش، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش می شود.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: از این پنچ حلقه 2 حلقه خردایش و کنسانتره در استان وجود دارد و فعال است.


وی با بیان اینکه کنسانتره تولید شده استان در حال حاضر به ذوب آهن اصفهان و سپاهان و دیگر شهرها صادر می شود، تاکید کرد: با راه اندازی حلقه های بعدی تولید فولاد قطعا ارزش افزوده و اشتغال فراوانی در استان ایجاد می شود.
مرادی افزود: 50 هزار میلیارد ریال هزینه سرمایه گذاری راه اندازی زنجیره فولاد استان است و اشتغال در این رابطه هم بیش از 2 هزار نفر برآورد شده است.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: علاوه بر زنجیره فولاد هم اکنون در سقز یک هزار و 400 هزار تن کنسانتره و آهن اسفنجی تولید می شود.


مرادی اظهار داشت: با راه اندازی زنجیره فولاد و ذوب آهن سقز دیگر خام فروشی سنگ آهن نخواهیم داشت و در سه، چهار سال آینده مردم شاهد تحولات گسترده ای در این حوزه خواهند بود.
400 پروانه بهره برداری در حوزه مواد معدنی فلزی، سنگ تزئینی، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت سنگ معدن و مصالح ساتمانی در کردستان صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید