138813

بیش از 5100 نفر در معادن آذربایجان غربی شاغل دارند

دنیای معدن -معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: پنج هزار و 122 نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.

به گزارش دنیای معدن، پریسا عابدپور افزود: این میزان اشتغال با صدور پروانه بهره برداری برای 468 معدن این استان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه اکتشاف های معدنی نیز برای 204 معدن پروانه اکتشاف صادر شده است که با به بهره برداری از این معادن شاهد شکوفایی در این بخش خواهیم بود.
وی اظهار داشت: هم اکنون 30 معدن دارای گواهینامه کشف با پنج هزار و 326 هزارتن ذخیره قطعی در آذربایجان غربی در حال فعالیت است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: در حوزه برداشت های موقت 116 فقره مجوز برداشت به اندازه یک میلیون و 825 هزار و 395 مترمکعب صادر شده است.
عابدپور کرد: هرگونه برداشت از حریم رودخانه ها و کوه ها بدون دریافت مجوز برداشت از سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلف بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه رونق تولید معادن می تواند زمینه بهبود وضعیت اقتصادی کشور را میسر کند، ادامه داد: معادن به عنوان زنجیره اول بسیاری از صنایع فرآوری تبدیلی، تاثیرپذیری بالایی از شرایط کلی اقتصاد کشور دارد.
وی گفت: همه برداشت های مواد معدنی بدون اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی غیرقانونی است.
به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اما معاون سنگ این استان با مشکلات عدیده ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه - خوی'، 'مریوان - مهاباد' و شاهین دژ - ماهنشان' قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید