138785

صنایع معدنی سمنان نیازمند فناوری های نوین است

دنیای معدن -رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ایجاد صنایع معدنی به منظور افزایش بهره وری از معادن این استان نیازمند آشنایی با فناوری و تجهیزات روز دنیا است.

علی اکبر هاشمی روز سه شنبه، افزود: فرسودگی ماشین آلات معدنی سبب کاهش بهره وری در معادن و رقابت پذیری فعالیت معدنی استان سمنان شده است.
وی با بیان اینکه فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات معدنی یکی از مشکلات عدیده معدنداران سمنان است، تصریح کرد: این مساله قیمت تمام شده مواد معدنی را افزایش می دهد.
هاشمی تاکید کرد: جایگاه اصلی صنایع معدنی در استان سمنان به درستی تبیین نشده است.
وی، نبود اکتشاف عمقی در بخش معدنی را معضل معادن استان برشمرد و گفت: تمام اکتشافات در مقیاس کوچک و با هزینه ها و سرمایه های اندک صورت می گیرد و این در حالی است که می توان کار اکتشافی چندین معدن را با هم انجام داد.
هاشمی، نقص قانون در بخش معدنی را یکی دیگر از مشکلات در رشد بهره برداری معادن استان دانست و افزود: شناسایی و اکتشاف معادن وظیفه حاکمیتی است و دولت باید ذخایر عمقی معادن را شناسایی کند.
وی با اشاره به اینکه معادن انفال و ثروت های عمومی محسوب می شوند، ادامه داد: میزان استخراج از معادن به دلیل انجام اکتشافات سطحی به میزان قابل توجهی کمتر از ذخایر اصلی است.
وی خاطرنشان کرد: لازمه اکتشاف در چند معدن سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی و باقدرت و وارد کردن فناوری اکتشاف عمقی با حمایت دولت است.
رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: فعالیت های معدنی یکی از جایگزین های مناسب برای درآمدهای نفتی کشور است.
از 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری بخش صنعت استان سمنان 580 واحد معدنی است؛ ذخیره قطعی معدنی استان سمنان 580 میلیون تن برآورد می شود، سالانه حدود 23 میلیون و 160 هزار تن از 40 نوع ماده معدنی از معادن این استان استخراج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید