138780

معدن کاران آماده تامین مصالح ساختمانی مناطق سیل زده شدند

دنیای معدن -رئیس خانه معدن ایران گفت: کمک های غیرنقدی معدنکاران برای سیل زدگان در قالب تامین مصالح ساختمانی پیش بینی شده است، زیرا به زودی کار بازسازی مناطق سیل زده در دستور کار مسئولان ذیربط قرار می گیرد و نیاز گسترده ای برای تهیه این اقلام وجود خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، گردهمایی سالانه فعالان معدنی کشور توسط هیات مدیره خانه معدن ایران با رویکرد یاری به سیل زدگان در قالب کمک های نقدی، کالایی و تامین مصالح ساختمانی برگزار شد.
«محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران در این گردهمایی که در هتل فردوسی تهران برگزار شد، گفت: امسال به عنوان سال «رونق تولید» نام گرفته و بخش معدن و صنایع معدنی کشور با توجه به سهم خود در اقتصاد کشور باید در چارچوب این مهم حرکت کند و انتظار می رود با همدلی و هماهنگی های لازم دستاوردهای ارزشمندی را داشته باشیم.
عملکرد تجارت خارجی بخش معدن وصنایع معدنی در مدت 11 ماهه 97 نشان دهنده صادرات 51 میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشت.
بهرامن گفت: سال جدید را در حالی آغاز کردیم که استان های زیادی از کشور تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند و در کنار تخریب واحد های مسکونی، انهدام پل ها، ابنیه و اراضی کشاورزی را شاهد هستیم.
وی افزود: امروز بیش از هر زمان در شرایط تحریم و فشارهای دشمن، یاری هموطنان سیل زده از هر قشر، حرفه و بخشی می تواند موجب آرامش آنها را فراهم کند و بنابراین فعالان بخش معدن نیز به سهم خود در این پویش وسیع مشارکت خواهد داشت.
بهرامن خاطرنشان ساخت: حسابی از طریق سازمان اقتصاد اسلامی (بانک ملت) توسط خانه معدن گشوده شده که کمک های لازم با هماهنگی و برنامه ریزی اتاق بازرگانی برای سیل زدگان هدایت و ارسال شود.
وی تصریح کرد: کمک های غیر نقدی معدنکاران در قالب تامین مصالح ساختمانی پیش بینی شده، زیرا به زودی کار بازسازی مناطق سیل زده در دستور کار مسئولان ذیربط قرار می گیرد و نیاز گسترده ای برای تهیه این اقلام وجود دارد.
سالیانه بطور متوسط حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال کشور استخراج می شود که بالغ بر 60 تا 65 درصد آن به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: انتظار می رود اماکن و سازه های تخریب شده ناشی از سیل به مراتب پایدارتر و مقاومتر ساخته شود، تا الگویی برای ایمن سازی در سطح کشور قرار گیرد.
به گفته بهرامن از سوی هیات مدیره و هیات امنای خانه معدن ایران در این مرحله مبلغ پنج میلیارد ریال کمک نقدی برای هموطنان سیل زده اختصاص یافت.
همچنین علا میرمحمدصادقی٬ نایب رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این مراسم گفت: مردم (بخش خصوصی) در زمان وقوع سوانح طبیعی خیلی زود و سریع به یاری هموطنان آسیب دیده می شتابند و با وجود بسیج نیروهای نظامی و انتظامی برای یاری هموطنان، مردم مشارکت وسیعی در کمک رسانی دارند.
وی یادآور شد: آمارهای منتشر شده گویای آن است که ده ها هزار واحد مسکونی براثر سیل از بین رفته و تخریب شده است، بنابراین حجم وسیعی از خانه های سیل زدگان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و انتظار می رود فعالان معدنی نیز براساس توانایی خود در این ارتباط مشارکت داشته باشند که بر این اساس پیشنهاد تامین 200 میلیارد ریال ارایه می شود.
به گفته میرمحمد صادقی، داوطلبان کمک و یاری به هموطنان سیل زده می توانند کمک های خود را به صورت اسنادی ارائه کنند که با بهره گیری از ظرفیت نهادهایی مانند سازمان اقتصاد اسلامی به تدریج قابل وصول است.
«بهنام سعیدی»، سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور هیجدهم فروردین ماه جاری گفته بود، وقوع سیل در استان های مختلف، 269 شهر و پنج هزار و 148 روستا را درگیر ساخت، که 59 هزار واحد مسکونی شهری تخریب شده اند و تعداد 98 هزار و 230 واحد مسکونی هم نیاز به بازسازی دارند.
وی افزود: تعداد 126 هزار و 500 کیلومتر مربع راه اصلی و فرعی و 6 هزار و 896 پل تخریب شده و علاوه بر این 853 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 111 هزار هکتار باغ خسارت دیده و هفت هزارو 627 راس دام به همراه طیور و آبزیان تلف شدند.
همچنین پزشکی قانونی تا روز 17 فروردین آمار قربانیان سیل را بیش از 70 نفر اعلام کرد و حداقل 600 نفر مصدوم راهی بیمارستان شده اند و علاوه براین نزدیک به 100 هزار نفر بی خانمان شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید