138770

سیل موجب رانش زمین و تخریب اولیه در معادن زغالسنگ شد

دنیای معدن - رئیس خانه معدن ایران گفت: سیل در استان های گلستان و مازندران موجب رانش زمین و تخریب اولیه در معادن زغالسنگ شد.

به گزارش دنیای معدن، وقوع سیلاب - که از آخرین روزهای سال 97 در استانهای شمالی آغاز شد - با گذشت 25 روز از فروردین ماه 98، همچنان تداوم دارد و اکنون هموطنان در استان خوزستان با آن مقابله دارند و انتظار می رود با مدیریت یکپارچه از این رخداد طبیعی گذر کنیم.
آمارهای متقنی از میزان خسارات وارده به بخش های مختلف کشور وجود ندارد، اما مدیران و مجریان امدادی، صنعتی، زیر بنایی و کشاورزی برآوردهایی مختلف از میزان خسارت ها ارایه داده اند که در واقع پیش بینی است.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که سیل اخیر بیش از 24 استان، 231 شهرستان، 269 شهر و پنج هزار روستا را درگیر ساخت و به این ترتیب بیش از 77 درصد استانهای کشور با این رخداد طبیعی دست بگریبان شدند.
بررسی های اولیه گویای آن است که بخش معدن در مقایسه با دیگر بخش ها از جمله کشاورزی چندان تحت تاثیر سیل نبوده، اما به هرحال در این ارتباط آثار و عواضی از نظر رانش های زمین، جاده های دسترسی به معدن و ... با آن روبرو شده است.
«محمد رضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا ضمن اعلام اینکه وقوع سیل آثار مخرب مستتقیم چندانی در بخش معدن نداشته، گفت: در استان های گلستان و مازندران سیل موجب رانش زمین و تخریب اولیه در معادن زغالسنگ شد.
به گفته وی، استانهای ایلام، البرز و تهران با مساله آبگرفتگی روبرو شدند و در استان فارس گزارشی دریافت نشد، اما در استان لرستان سیل بر معادن و صنایع معدنی اثر گذار بود، که اطلاعات دقیق تر در آینده بدست خواهد آمد.
به گزارش ایرنا، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن وتجارت در تازه ترین گزارش از وضعیت خسارت به بخش های صنعت و معدن، اعلام کرد: حدود 2 هزار میلیارد تومان خسارت به بخش صنعت، معدن و تجارت در مناطق سیل زده وارد شد.

** خانه های معدن استانها یاریگر سیل زدگان
رئیس خانه معدن ایران اضافه کرد: فعالان معادن و خانه های معدن استانی که در معرض مستیقم سیل بودند، از پنجم فروردین به طور جدی به حالت آماده باش درآمدند و با تجهیزات خود، ضمن هماهنگی با ستاد های مدیریت بحران استانی به یاری سیل زدگان شتافتند و در واقع امکانات سخت افزاری معادن در این استانها در خدمت سیل زدگان قرار گرفت.
وی گفت: واحد های معدنی می توانند با امکاناتی که در قالب سخت افزارها در اختیار دارند، می توانند در خدمت استانهای سیل زده قرار گیرند.
به گفته وی، بسیج ماشین آلات معدنی برای پشتیبانی و یاری هموطنان در سطح کشور که از سیل آسیب دیده اند و یا در محاصره این رخداد طبیعی قرار گرفتند، بخشی از خدمتی است که می توان در این ارتباط انجام داد.

** بخش معدن و تامین مصالح ساختمانی
رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: امروز با همپوشانی همه مردم می توان رخداد سیلی را که 24 استان کشور را تحت تاثیر قرار داده، پشت سرگذاشت و زمینه عمران و آبادانی کشور را فراهم ساخت.
وی پیشنهاد داد: بخش معدن و خانه های معدن در سطح کشور می توانند مواد اولیه به ویژه مصالح ساختمانی مورد نیاز را برای سیل زدگان تامین و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
بهرامن اضافه کرد: همیاری آحاد جامعه امکان گذر از بحران کنونی را فراهم می سازد و بخش معدن قادر است با پایین ترین قیمت مصالح ساختمانی مورد نیاز سیل زدگان را در قالب دوره های زمانی یک یا چند سال فراهم سازد.
آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت گویای آن است که از مجموع متوسط سالیانه 400 میلیون تن مواد معدنی استخراجی در سطح کشور بیش از 60 تا 65 درصد آن مصالح ساختمانی است.
وی خاطرنشان ساخت: خانه معدن ایران با همکاری ستاد مدیریت بحران، تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز سیل زدگان را براساس سیاست متولی این بخش ( وزارت صنعت، معدن وتجارت) تامین و در اختیار مردم قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید