138738

مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی در دانشگاه صنعتی اراک راه اندازی می شود

دنیای معدن - رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک گفت: اقدامات خوبی در راستای اعتمادسازی میان دانشگاه و صنعت صورت گرفته است، اما همچنان نیازمند یک زبان مشترک با صنعت هستیم.

به گزارش دنیای معدن، محمد گهری با اشاره به سی امین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اراک، گفت: دانشگاه صنعتی اراک در سال ۱۳۹۲ با رویکرد تربیت نیروهای متخصص و با توجه به نیازهای مراکز صنعتی استان، به صورت مستقل شروع به فعالیت کرد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه نیز از زمانی که تحت عنوان دانشکده مهندسی مکانیک و زیر نظر دانشگاه علم و صنعت تهران فعالیت می کرد، وجود داشته است.

وی هدف اصلی اداره ارتباط با صنعت دانشگاه را تسهیل ارتباط بین دانشگاه و مراکز صنعتی و ایجاد یک زبان مشترک با صنایع عنوان کرد و افزود: همکاری های صورت گرفته بین دانشگاه و صنعت می تواند عملکرد طرفین را بهبود بخشد و در راستای بهینه سازی فرایندهای تولید مفید واقع شود.

گهری ادامه داد: این ارتباط یک ارتباط دو سویه است، به صورتی که در مواقعی مراکز صنعتی پروژه های مد نظر خود را به دانشگاه معرفی می کنند و در مواقعی نیز این درخواست معرفی، از جانب دانشگاه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه های آموزشی نیز ارتباط خوبی بین دانشگاه و مراکز صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه اقدام برگزاری برخی دوره های آموزشی در مراکز صنعتی کرده است و با همکاری مرکز آموزش های آزاد دانشگاه نیز، دوره هایی در دانشگاه از سوی این مراکز صنعتی برگزار می شوند.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه عمکلرد دفتر در خصوص فعالیت در حوزه صنعت با چشم انداز مأموریت گرایی و محصول محور بودن، با موفقیت همراه بوده است، اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد ۷ قرارداد با درآمد ۵۸ میلیون تومان، سال ۹۴ تعداد ۸ پروژه با درآمد ۲۳۴ میلیون تومان، سال ۹۵ تعداد ۱۰ پروژه با درآمد ۴۲۰ میلیون تومان، سال ۹۶ تعداد ۱۳ پروژه با درآمد ۵۵۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ نیز تعداد ۱۵ قرارداد با درآمد یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان، حاصل فعالیت های این دفتر در حوزه ارتباط با صنعت بوده است.

گهری با اشاره به اینکه این دفتر پروژه های ملی را نیز در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در زمینه ساخت بوژی قطارهای پرسرعت با مجموعه پارس ریل پیشرو به مدت ۳ سال است که در حال همکاری هستیم و یک فاز از این پروژه نیز به سفارش شرکت ماشین سازی انجام شده است. موتور سیکلت الکتریکی نیز یکی دیگر از این پروژه هاست که ساخت شارژرها و ایستگاه های شارژ آن با همکاری پژوهشگاه نیروی کشور به انجام رسیده است.

وی با یادآوری اینکه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک در سال ۹۷ موفق به کسب رتبه ۱۷ در بین دانشگاه های کشور در حوزه ارتباط با صنعت شده است، افزود: در دانشگاه های منطقه ۴ کشور هیچ دانشگاهی به جز دانشگاه صنعتی اراک نتوانسته است در بین ۳۰ دانشگاه نخست در این زمینه قرار بگیرد و از آن جایی که یکی از شاخص های این ارزیابی، تعداد قراردادها، تفاهم نامه ها و ارتباطاتی است که با صنعت برقرار می شود از این حیث بسیار موفق بوده ایم.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: در بحث ارتباطات بین المللی نیز در تقسیم بندی ISC در بین دانشگاه های صنعتی، رتبه نهم را بعد از دانشگاه علم و صنعت تهران در اختیار داریم .

وی خاطرنشان کرد: در زمینه برگزاری کنفرانس های علمی نیز اقداماتی صورت گرفته است و در این چند سال اخیر دو کنفرانس برق، یک کنفرانس مکانیک و یک کنفرانس نانو برگزار شده است. اجرای برنامه هایی برای معرفی ایده های نو و خلاقانه به سرمایه گزاران، نمونه دیگری از فعالیت های این دفتر در حوزه ارتباط با صنعت هستند. تیم های شرکت کننده از دانشگاه صنعتی در رویدادهای استارت آپ نیز همواره در میان تیم های برگزیده حضور داشته اند.

گهری با اشاره به پروژه هایی در حوزه های معادن، صنعت و IT گفت: خوشبختانه در پروژه هایی که در سال ۹۷ انجام شده اند تنوع خوبی مشاهده می شوند. یکی از این پروژه ها، پروژه آینده پژوهی صنایع فلزی بوده است که به سفارش سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات صنایع فلزی و ماشین کاری که با شرکت ماشین سازی مشترک است و مرکز تحقیقات مشترک با شرکت آلومینیوم هم اکنون در دانشگاه در حال فعالیت هستند و مرکز تحقیقات سوم نیز تحت عنوان توسعه پایدار، به تازگی در دانشگاه راه اندازی شده است. مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی نیز به زودی فعالیت خود را در دانشگاه شروع می کند تا تعداد این مراکز تحقیقاتی در دانشگاه به چهار برسد.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه تمامی پروژه های دانشگاه نیاز محور بوده اند و بر اساس اولویت های تحقیقاتی کشور انجام شده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از چشم اندازهای دانشگاه صنعتی آینده نگری است، بسیاری از پایان نامه ها حول مسائل روز و نیازهای کشور طراحی شده اند و می توانند در آینده بر اساس نیازهای کشور به کار گرفته شوند. در حوزه های برق، مکانیک و معدن نیز پروژه هایی تحت عنوان آینده پژوهی تعریف شده اند که دید آنها نگاه به آینده است.

گهری دانشگاه های استان مرکزی را در حال حاضر دانشگاه های جوانی دانست و ادامه داد: در چند سال گذشته اعتماد کافی میان دانشگاه های استان مرکزی و صنعت وجود نداشت اما خوشبختانه طی سه سال اخیر در بحث اعتمادسازی میان دانشگاه ها و صنایع اقدامات خوبی صورت گرفته است و از آنجاکه با دانشگاه های دیگر کشور از جمله صنعتی شریف، علم و صنعت، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان و … تفاهم نامه هایی را امضا کرده ایم، برخی از پروژه ها را با همکاری این دانشگاه ها انجام می دهیم.

وی خواستار منع برون سپاری پروژه های استان مرکزی به دیگر استان ها شد و افزود: من اعتقاد دارم که در آینده شرایط بسیار بهتر از حال حاضر خواهد شد و تنوع پروژه ها در این زمینه افزایش خواهد یافت.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به جذب اعضای هیئت علمی جدید و سطح بالا در دانشگاه، اظهار کرد: هم اکنون پروژه هایی را در خارج از استان در دستور کار داریم و در این زمینه با شرکت کشت و صنعت هفت تپه استان خوزستان، توربین سازی و شرکت توانیر تهران و شرکت برق بوشهر پروژه هایی را به صورت مشترک انجام می دهیم. کار کردن به صورت فرا استانی یک گام مهم برای دانشگاه به حساب می آید که در گذشته چنین چیزی وجود نداشته است.

وی گفت: در راستای تعامل هرچه بیشتر دانشگاه با صنایع استان و جذب پروژه های متنوع بازدیدهایی برای اساتید و اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است. در سال گذشته با حضور اساتید این دانشگاه از شرکت های کمباین سازی، فولاد درخشان، شرکت کارا، شرکت تولیدی وسایل آبیاری، ماشین سازی و … بازدید به عمل آمده است و دانشجویان نیز به فراخور درس هایشان از صنایع مختلفی از جمله شرکت آذراب، پتروشیمی، پالایشگاه شازند، کمباین سازی و… بازدید می کنند. این بازدیدها محدود به استان مرکزی نمی شود و در خارج از استان نیز برنامه هایی برای بازدید از صنایع در نظر گرفته شده است.

گهری از تعامل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه با سایر دانشگاه های استان مرکزی خبر داد و افزود: ما در هیئت پژوهش مرکز تحقیقات صنایع فلزی و ماشین کاری خود از اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک استفاده می کنیم و در مرکز تحقیقاتی آلومینیوم نیز با دانشگاه های پیام نور، علمی کاربردی و سایر دانشگاه ها فعالیت های مشترکی داریم.

وی ایجاد زبان مشترک با صنعت را یکی از عوامل مهم در ایجاد ارتباط با صنایع دانست و گفت: این کار نیاز به آموزش و تجربه های فراوانی دارد و از آن جایی که صنعت درباره "چگونگی" و دانشگاه ها در مورد "چرایی" صحبت می کنند، نیاز است تا این اختلاف برطرف شود تا بتوانیم به این زبان مشترک دست پیدا کنیم. دفاتر ارتباط با صنعت و شرکت های پیشرو و دانش بنیان می توانند در راستای ایجاد این تعامل بسیار نقش آفرین باشند.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و صنایع باید سطح توقعاتی که از یکدیگر دارند را به خوبی بشناسند، گفت: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که دانشگاه تولید کننده نیست و مولد علم است. شرکت های دانش بنیان ایده هایی را که در دانشگاه تولید شده اند را دریافت می کنند و تبدیل آن به نمونه صنعتی، مراحل فروش و بازاریابی آن را انجام می دهند.

وی عملکرد کلی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه را در چند ساله گذشته خوب ارزیابی کرد و گفت: ما نیاز داریم تا اقدامات زیادی را در این زمینه انجام دهیم تا بتوانیم به آنچه مد نظر داریم برسیم. اما در حال حاضر اگر بخواهیم نمره ای را به عمکلرد کلی این دفتر در این چند ساله اختصاص بدهیم، من نمره ۱۴ را در نظر می گیرم.

دیدگاهتان را بنویسید