138694

تولید سیمان کشور یک میلیون تن کاهش یافت

دنیای معدن -جایگاه ایران در بین کشورهای شاخص جهان از لحاظ تولید سیمان در سال ۲۰۱۸ همانند سال ماقبل در رتبه دهم حفظ شد؛ هرچند که تولید سیمان در ایران از ۵۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

داده های سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا - که مورد استناد سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است، نشان می دهد که در سال ۲۰۱۸ مجموع تولید سیمان جهان به رقم چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن رسید که این رقم ۵۰ میلیون تن بیش از عملکرد سال ۲۰۱۷ بوده است.

آمارهای موجود حاکی از آن است که ایران با ظرفیت ۸۶ میلیون تنی سیمان در سال ۲۰۱۸ در واقع سهمی به میزان ۲ درصد از تولید را به خود اختصاص داد و با بهره برداری از واحدهای در دست ساخت در سال جدید، انتظار می رود این رقم افزوده شود.

آمارهای تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی در مدت ۱۱ ماهه ۹۷ نشان می دهد که از مجموع حدود ۸۶ میلیون تن ظرفیت سیمان کشور بالغ بر ۱۴٫۵ درصد آن به صادرات اختصاص یافت.

صادرات زنجیره سیمان ایران در مدت ۱۱ ماهه منتهی به بهمن پارسال به رقم ۱۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد چهار درصدی را ثبت کرد.

برپایه آمار عملکرد سال ۲۰۱۸ ایران از نظر تولید سیمان در فاصله نزدیک با کشورهای روسیه و مصر قرار دارد که آنها در سال گذشته میلادی با تولید ۵۵ میلیون تن رتبه مشترک نهم جهان را داشتند و ایران با ۵۳ میلیون تن در جایگاه دهم قرار گرفت.

برپایه داده های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادراتی زنجیره سیمان در مدت ۱۱ ماهه پارسال نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار شد و این میزان به حدود ۳۲ درصد ارزش کل صادرات این بخش رسید.

صنعت سیمان ایران هرچند که پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحد های جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد ش.

برابر آمار تولید ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ می توان نتیجه گرفت که نزدیک به ۶۲ درصد از ظرفیت ۸۶ میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند، انتظار می رود با تخصیص بودجه عمرانی مناسب و بازسازی و نوسازی خانه های شهری و روستایی تخریب شده ناشی از سوانح طبیعی، به ویژه سیل در اواخر سال ۹۷ و امسال، میزان تقاضا برای سیمان افزایش یابد.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، انتظار می رود سال ۱۳۹۸ به میزان ۲ میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان مورد بهره برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت ۸۶ میلیون تنی در سال ۲۰۱۸ ، پیش بینی می شود، امسال به ظرفیت نزدیک به ۹۰ میلیون تنی دست یابیم.

پیش از این اعلام شده بود، عملکرد تجارت خارجی بخش معدن وصنایع معدنی حاکی از آن است که در مدت ۱۱ ماهه ۹۷ صادرات ۵۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار انجام شد که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشت.

دیدگاهتان را بنویسید