138662

تولید 28 میلیون تنی فولاد در سال آینده/ حمایت دولت شرط افزایش صادرات محصولات فولادی

دنیای معدن - براساس پیش بینی های انجام شده باید تولید فولاد در سال آینده به 28 میلیون افزایش یابد اما اگر حمایت های لازم توسط دولت انجام نشود تولید این محصول در کشور به 22 میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش دنیای معدن، براساس تازه ترین تصمیمات وزارت صمت در راستای ساماندهی صادرت محصولات و نیز کوتاهی دست دلالان از این پس صادرات فولاد تنها توسط تولیدکنندگان و یا نمایندگان قانونی آن ها انجام می شود همچنین با کاهش فاصله قیمت محصولات در بورس کالا با قیمت های جهانی فرصت آربیتراژی نیز حذف شده و سود آن روانه جیب سهامداران این شرکت ها می شود اما باید دید اجرای این تصمیمات چه تغییری در میزان صادرات محصولات فولادی ایجاد می کند.

در این خصوص رضا شهرستانی عضو انجمن فولاد به خبرنگار بورس نیوز گفت: این تصمیمات در راستای افزایش میزان صادرات محصولات فولادی اتخاذ نشده بلکه به دلیل اختلاف زیاد قیمت بازار داخلی و خارجی بسیاری از تجار عراقی و افغانستانی براساس ریال این محصولات را می خریدند به همین دلیل مقرر شد از این پس صادرات فولاد صرفا از طریق تولیدکنندگان یا نمایندگان قانونی آن ها انجام شود که به دلیل ارزش افزوده 9 درصدی وضعیت صادرات و برگشت ارز حاصل از آن نیز شفاف تر خواهد شد .
وی افزود: با اجرای این تصمیمات دست دلالان نیز از بازار محصولات فولادی کوتاه می شود.
شهرستانی با اشاره به اینکه کاهش فاصله قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با بازارهای جهانی فرصت آربیتراژ نیز از بین رفته و سود آن به سهامداران می رسید، افزود: بازسازی موصل و سوریه و همچنین بهبود وضعیت اقتصاد در سطح بین الملل افزایش قیمت جهانی فولاد در خاورمیانه را نیز به همراه دارد بنابراین از این فرصت باید استفاده شود.
عضو انجمن فولاد با بیان اینکه به دلیل اعمال تحریم ها فروش نفت نیز روند کاهش را در پیش گرفته است، ادامه داد: بنابراین باید جایگزینی برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شود که مشوق های درنظرگرفته شده در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای بخش خصوصی بخصوص در صنعت فولاد موجبات ورود بیشتر ارز به کشور را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه در مجموع می توان چشم انداز مثبتی را برای صادرات کشور در نظر گرفت، افزود: اگر دولت قوانینی برای کاهش قیمت های داخلی و همچنین الزام برای عرضه در بورس در نظر نگیرد میزان صادرات کشور نیز افزایش می یابد.
عضو انجمن فولاد با بیان اینکه باید حمایت هایی در راستای واردات مواد اولیه از جمله فروآلیاژها، الکترود و... نیز انجام شود، افزود: اگر سیاست حمایت از صادرات توسط بانک مرکزی، دولت و گمرکات در یک راستا انجام نشود نه تنها میزان صادرات کشور کاهش می یابد بلکه به دلیل عدم واردات مواد اولیه شاهد افت تولید نیز خواهیم بود.
عضو انجمن فولاد با بیان اینکه در سال گذشته 25 میلیون تن فولاد تولید شد، گفت: براساس پیش بینی های انجام شده باید تولید این محصول به 28 میلیون افزایش یابد اما اگر حمایت های لازم انجام نشود تولید فولاد در کشور به 22 میلیون تن خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید