138657

نگاهی به نوسانات قیمت آهن در سال ۱۳۹۷

دنیای معدن - اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ متأثر از شرایط سیاسی شوک های عجیبی را تجربه کرد، خروج ایران از معاهده ی برجام و متعاقب آن افزایش بی سابقه ی قیمت ارز، تأثیری شگرف بر ارکان مختلف اقتصاد از جمله بازار

به گزارش دنیای معدن، خروج ایران از معاهده ی برجام و متعاقب آن افزایش بی سابقه ی قیمت ارز، تأثیری شگرف بر ارکان مختلف اقتصاد از جمله بازار محصولات فولادی داشت. گذشته از مسائل داخلی عوامل خارجی دیگری نیز در تغییر قیمت فولاد اثرگذار هستند؛ در این مقاله سعی داریم تا آنجا که امکان دارد به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن و محصولات فولادی دیگر بپردازیم.

اما پیش از هر چیز لازم است تا به مجموعه عواملی که به طور کلی بر نوسانات قیمت آهن تأثیرگذار است اشاره ای داشته باشیم.

از آنجا که حجم عظیمی از محصولات فلزی مورد استفاده در صنایع و بخش مسکن، وارادتی و به تبع آن وابسته به قیمت ارز است بنابراین عاملی که بیش از همه بر تغییرات قیمت آهن در ایران خصوصاً در سالی که گذشت تأثیرگذار بود، نوسانات قیمت ارز است.

نوسانات نرخ ارز

در خصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات فولادی به این دلیل که با افزایش قیمت دلار صادرات آهن توجیه پیدا می کند شاهد اقبال کارخانه های تولیدکننده محصولات فولادی به صادرات و در نتیجه افزایش قیمت محصولات فلزی بودیم؛ و وارداتی بودن بخشی از فولاد مصرفی در کشور نیز سبب شد تا افزایش نرخ ارز به شکل شدیدتری تأثیر خود بر بازار آهن را نشان دهد.

تأثیرات قیمت نفت

از آنجا که ۱۵ درصد از قیمت محصولات فولادی مربوط به مقدار انرژی مصرفی است و در تمام مراحل تولید فلزات اعم از استخراج سنگ معدنی تا ذوب و قالب گیری و نَوَرد آن ها، بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم از انرژی های فسیلی استفاده می شود، بنابراین بدیهی است که تغییرات قیمت نفت بر قیمت فولاد بطور مستقیم تأثیرگذار باشد.

تورم جهانی و تأثیر آن بر قیمت آهن

مسلماً تغییر قیمت جهانی بازار محصولات فولادی بر قیمت این محصولات در ایران هم تأثیر می گذارد. اما نکته مهمی که باید در تحلیل ها بر آنها توجه داشت، سیاست کشورهای توسعه یافته در قبال کشورهای درحال توسعه در این باره است. کشورهای توسعه یافته در حال انتقال کارخانه های خود به کشورهای جهان سوم هستند و از این باب و توجه به فزونی تورم در کشورهای درحال توسعه، تورم جهانی می تواند تأثیر بیشتری روی قیمت این بازار بگذارد.

هزینه حمل و نقل

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار هزینه حمل و نقل است. این مورد تأثیر زیادی بر قیمت محصولات فولادی مثل قیمت میلگرد دارد. این افزایش هزینه ی حمل و نقل سبب می شود تا قیمت تمام شده محصولات در بازار مصرف افزایش یافته و تقاضا برای آن کاهش یابد. در شش ماه دوم سال و فرارسیدن زمان صادرات دانه های خوراکی از کشور روسیه به سایر کشورها تقاضای خارجی برای کشتی های باربری افزایش یافت و در نتیجه واردات محصولات فولادی به کشور روندی کاهشی داشت؛ و همین امر به افزایش قیمت محصولاتی مثل قیمت آهن منجر شد.

تأثیر عرضه و تقاضا

یکی از مباحث مهم دیگر در بازار محصولات فولادی مثل میلگرد، نحوه عرضه و تقاضاست. مساله عرضه و تقاضا چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، به شدت وابسته به مبحث صنایع وابسته است که در بخش های بعد به آن می پردازیم، اما نکته مهم اینکه در سال گذشته، با توجه به مشکلات پیش آمده، تقاضای صنایع وابسته به شدت متزلزل و غیرقابل پیش بینی بود و همین مساله وضعیت دشواری را در سال پیش رقم زد.

تغییرات در قیمت جهانی فلزات

آنه به عنوان آخرین عامل می توان در مورد عوامل مؤثر بر تغییر قیمت آهن به آن اشاره کرد تغییر در سیاست های صادرات کشور چین به عنوان بزرگ ترین صادرکننده فولاد دنیاست. در برهه ای از سال ۱۳۹۷ شاهد این بودیم که این کشور به علت ساخت و سازهای داخلی صادرات فولاد خود به تمام نقاط دنیا را متوقف ساخت و این موضوع بر افزایش قیمت جهانی فولاد اثر گذاشت.

در دو بخش پایانی دو مبحث مهم از اقتصاد کشور که به طور مستقیم تابع تغییرات نرخ محصولات فولادی هستند را بررسی خواهیم کرد.

بازار مسکن

با توجه به رکود در بعضی از بازارها از جمله مسکن، افزایش قیمت در محصولات پُرکاربرد در ساخت مسکن از جمله قیمت میلگرد دور از انتظار نیست. البته شایان ذکر است که تأثیر قیمت فولاد بر بازار مسکن تأثیری دو جانبه است به این معنا که این دو عامل یکدیگر را تقویت می کنند.

صنعت خودروسازی و سایر صنایع

از جمله مشتقات فلزی که در صنعت خودروسازی بسیار کاربرد دارد، پروفیل های صنعتی است. بدیهی است که افزایش قیمت مواد اولیه ی تولید آهن بر افزایش قیمت پروفیل و در نتیجه قیمت تمام شده ی خودرو تأثیر خواهد داشت همچنان که شاهد افزایش بی سابقه ی قیمت در خوردوهای ساخت داخل هستیم. اما با توجه به شرایط رکود و تحریم شاید این تغییر در قیمت پروفیل در صنایع دیگر تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۳۹۸

با توجه به تمام موارد فوق، و اینکه نمی توان تضمین داد که اوضاع در سال آینده با ثبات بیشتری پیش برود، واقعاً پیش بینی قیمت آهن امری مشکل است. اما به طور قطع می توان گفت که در سال بعد نیز در صورتی که همین مباحث را در نظر بگیریم، خواهیم توانست حداقل چند روز جلوتر از قیمت محصولات فولادی مطلع شد و یک پیش بینی صحیح در دست داشت.

دیدگاهتان را بنویسید