138638

فغفوری مطرح کرد:

بهره برداری از بزرگ ترین طرح فولادی استان زنجان در خرداد سال 98

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بزرگ ترین طرح فولادی این استان در خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش دنیای معدن از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، ناصر فغفوری صبح امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان اظهار کرد: حفظ وضعیت و شرایط موجود، توسعه صنایع معدنی در خصوص کانی های فلزی ارزشمند و اقدامات زیست محیطی هدف گذاری استان زنجان در حوزه صنایع معدنی است.

وی با بیان اینکه 41 معدن فعال آهن با 21.4 میلیون تُن ظرفیت ذخیره سازی قطعی و یک هزار و 453 اشتغال در استان زنجان وجود دارد، اضافه کرد: عیار آهن محتوی معادن استان به صورت تقریبی 46 درصد بوده که با این شرایط تا پنج سال می تواند صنایع فرآوری آهن را تأمین کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان عنوان کرد: 22 معدن مس با ذخیره سازی قطعی 2.45 میلیون تُن در استان موجود بوده و 52 واحد صنعتی با 540 اشتغال و 218 میلیارد ریال سرمایه گذاری فعال و عمده آنها در شهرک صنعتی ناجی مستقر هستند.

فغفوری بیان کرد: تأمین مواد اولیه و بوته گرافیتی، تأمین قلع برای قلع کاری و تأمین فسفر از مشکلات واحدهای تولیدکننده شمش و ظروف مسی در استان زنجان است.

وی، صنایع معدنی سرب و روی را یکی از مهم ترین صنایع استان زنجان برشمرد و خاطرنشان کرد: 9 معدن سرب و روی با ذخیره قطعی 11 میلیون تُن و اشتغال 667 نفر در این استان موجود است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه کمبود مواد اولیه منجر به فعالیت واحدهای سرب و روی با 30 درصد ظرفیت اسمی شده است، تصریح کرد: 52 واحد شمش روی در استان وجود دارد و علاوه بر کمبود مواد اولیه، تأمین پرمنگنات پتاسیم و انبار پسماند در شهرک صنعتی روی نیز از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می رود.

فغفوری یادآور شد: امکانپذیر نبودن انتقال ارز از طریق سیستم بانکی، لزوم ارائه تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به تمام کشورها نیز مهم ترین مشکلات صنعت روی در صادرات است.

وی با اشاره به طرح های بزرگ و مهم فولادی استان زنجان توضیح داد: شرکت البرز ناب آرش، بزرگترین واحد ذوب بخش خصوصی کشور با 11 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری (با احتساب نرخ ارز سال گذشته) و 90 درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد و شرکت نورد فولادکاران افق نیز با 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بیش از 60 درصد پیشرفت دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تأکید کرد: فولاد البرز غرب، فاز نخست نورد فولادکاران افق از طرح های فعال استان بوده و 34 واحد دارای پروانه بهره برداری فولاد با اشتغال 2 هزار و 56 نفر موجود است و واردات، صادرات و تأمین ارز از جمله مشکلات واحدهای فولادی است.

دیدگاهتان را بنویسید