138629

سرب، روی، آهن و مس مهم ترین صنایع معدنی استان زنجان هستند

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سرب، روی، آهن و مس را مهم ترین صنایع معدنی استان زنجان خواند و گفت: تکنولوژی، انرژی و مواد معدنی 3 عامل مورد نیاز برای توسعه صنایع معدنی بوده که اهمیت توجه به این حوزه را نشان می دهد.

به گزارش دنیای معدن، ناصر فغفوری روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان افزود: حفظ وضعیت و شرایط موجود، توسعه صنایع معدنی در خصوص کانی های فلزی ارزشمند و اقدامات زیست محیطی، هدف گذاری استان زنجان در حوزه صنایع معدنی است.
وی اظهار داشت: 41 معدن فعال آهن با 21.4 میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی قطعی و یک هزار و 453 اشتغال در استان وجود دارد.
فغفوری خاطرنشان کرد: عیار آهن محتوی معادن استان به صورت تقریبی 46 درصد بوده که با این شرایط تا پنج سال می تواند صنایع فرآوری آهن را تامین کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: 22 معدن مس با ذخیره سازی قطعی 2.45 میلیون تن در استان موجود بوده و 52 واحد صنعتی با 540 اشتغال و 218 میلیارد ریال سرمایه گذاری فعال و عمده آن ها در شهرک صنعی ناجی مستقر هستند.
وی اظهار داشت: تامین مواد اولیه، تامین بوته گرافیتی، تامین قلع جهت قلع کاری و تامین فسفر از جمله مشکلات واحدهای تولیدکننده شمش و ظروف مسی در استان زنجان است.
فغفوری، صنایع معدنی سرب و روی را یکی از مهم ترین صنایع استان برشمرد و خاطرنشان کرد: 9 معدن سرب و روی با ذخیره قطعی 11 میلیون تن و اشتغال 667 نفر در استان موجود است.
وی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه منجر به فعالیت واحدهای سرب و روی با 30 درصد ظرفیت اسمی شده، تصریح کرد: 52 واحد شمش روی در استان وجود دارد و علاوه بر کمبود مواد اولیه، تامین پرمنگنات پتاسیم و انبار پسماند در شهرک صنعتی روی نیز از دیگر مشکلات این صنعت به شمار می رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: عدم امکان انتقال ارز از طریق سیستم بانکی، لزوم ارائه تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به تمام کشورها نیز مهم ترین مشکلات صنعت روی در صادرات است.
این مسئول با اشاره به طرح های بزرگ و مهم فولادی استان گفت: شرکت البرز ناب آرش، بزرگترین واحد ذوب بخش خصوصی کشور با 11 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری (با احتساب نرخ ارز سال گذشته) و 90 درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود: شرکت نورد فولادکاران افق نیز با 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بیش از 60 درصد پیشرفت دارد.
فغفوری خاطرنشان کرد: فولاد البرز غرب، فاز اول نورد فولادکاران افق از طرح های فعال استان بوده و همچنین 34 واحد دارای پروانه بهره برداری فولاد در استان با اشتغال 2 هزار و 56 نفر موجود است.
وی اظهار داشت: واردات و صادرات و تامین ارز از جمله مشکلات واحدهای فولادی استان است.

** ایران، دهمین اقتصاد دنیا در ذخایر معدنی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز گفت: ایران، دهمین اقتصاد دنیا از لحاظ ذخایر معدنی و یکی از کشورهای مهم در این حوزه به شمار می رود.
شهرام طهماسبی افزود: روی و سرب به ترتیب، سومین و چهارمین فلز باارزش دنیا هستند که هر 2 در استان زنجان وجود دارد.
هفدهمین و آخرین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در سال 97 روز شنبه /25 اسفند/ به ریاست استاندار و با محوریت بررسی وضعیت رشته فعالیت اقتصادی فلزات اساسی استان و تاصیر صنعت در اقتصاد استان با دعوت از فعالین این حوزه در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد که فعالین حوزه فلزات اساسی به بیان دغدغه ها، نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید