138606

تناقض غیرمنطقی قیمت میلگرد و شمش آهن

دنیای معدن - بررسی اتفاقاتی که در بورس کالا طی دو روز گذشته رخ داد، نیاز به نگاهی عمیق تر به وضعیت بازار آهن این روزها دارد. با توجه به بررسی های صورت ...

بررسی اتفاقاتی که در بورس کالا طی دو روز گذشته رخ داد، نیاز به نگاهی عمیق تر به وضعیت بازار آهن این روزها دارد. با توجه به بررسی های صورت گرفته از سوی تحلیل گران آهن پرایس، تالار بورس روز یکشنبه با عرض های متفاوت میلگرد و شمش از سوی ۳ تولیدکننده همراه بود که تمام این عرضه ها به معامله منتهی شد. این سه عرضه شامل ۵ هزار و ۶۰ تن سبد میلگرد خراسان با قیمت کیلویی ۴۰۴۰ تومان، ۴ هزار و ۷۳۰ تن سبد میلگرد فولاد کاوه اروند با قیمت کیلویی ۳۶۶۹ تومان، و ۱۰ هزار تن شمش مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد به قیمت کیلویی ۳۷۰۸ تومان بود.

با مقایسه معامله های انجام شده طی دو روز گذشته و عرضه های ابطال شده طی هفته اخیر به یک نتیجه واحد می رسیم که آن هم تفاوت قیمت غیرمنطقی بین ماده اولیه و کالای نهایی می باشد؛ بطوری که طی هفته گذشته پایین تر بودن قیمت شمش نسبت به میلگرد موجب شد تا معاملات ابطال گردد. با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال جاری قرار داریم، با گذشت زمان و رسیدن به روزهای پایانی سال حجم معاملات کاهش پیدا خواهد کرد؛ ، یعنی حجم معاملات هر روز به نسبت روز گذشته بیشتر کاهش یافته و تضعیف می شود. شرایط فوق بدین معنی است که واحدهای تولیدی در این شرایط می توانند قدرت نمایی کنند و تقابل میان عرضه و تقاضا، پتانسیل کشف نرخ در بازار داخلی را ندارد.

اتفاقاتی که در بورس کالا در حال رخ دادن است نشان می دهد که بازار در حال حاضر حالت طبیعی ندارد و به سمت تغییر فازهای جدید تمایل پیدا کرده است. اگر نگاهی بازار آهن طی هفته گذشته بیاندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که بازار از یک روند نزولی مخصوصا در اواخر هفته قبل واهمه داشت ولی در روزهای اخیر با توجه به اتفاقاتی که در بورس کالا در حال رخ دادن است، نوسانات قیمتی در بازار دورنمای مبهمی را برای بازار متصور شده است. ممکن است که در نگاه اول اتفاقات قیمتی در بورس کالا اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چرا که محموله های کوچکی را به نسبت کل حجم معاملات در بازار در بر می گیرد اما با توجه به معاملات در یک بازار رسمی و البته سیگنال های جانبی آن باید گفت که بورس کالا می تواند به عنوان ویترین بازار داخلی نقش ایفا کند.

با وجود تمام این شرایط، شاهد آن هستیم که روند عمومی قیمت ها در بورس کالا برای محصولات خاص وارد یک فاز نزولی نسبی شده است. به عنوان مثال، جذابیت خرید برخی از مصنوعات فولادی مانند شمش در حال کاهش است و این کاهش جذابیت خرید به معنای ضعف در رقابت و به تبع آن رشد کمتر قیمت ها است. اگرچه در حال حاضر، باز هم شاهد رقابت قیمتی در بازار داخلی هستیم و اتفاقات بورس کالا در روزهای اخیر کمی پیچیده شده است. در نتیجه با توجه به اخبار قیمت آهن طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم که قیمت یک نوع میلگرد آجدار از یک نوع شمش برای تحویل از دو مبدا مختلف پایین تر آمده و این نوع معامله طی روز یکشنبه نیز در بورس کالا تأیید شد؛ از این رو می توانیم بگوییم که بازار دیگر روند عمومی منطقی خود را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید