138600

۳۱ فقره پروانه بهره داری معدن در سال ۹۷ در استان فارس صادر شد

دنیای معدن - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از صدور ۳۱ فقره پروانه بهره داری معدن در استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از روابط عمومی صنعت و معدن استان فارس فریبرز رضازاده اظهار داشت: براساس ماده 14 قانون معادن کشور، دارنده پروانه بهره برداری باید درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز به عنوان حقوق دولتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت کند بنابراین مطابق قانون معادن، بهره برداران تمامی معادن بزرگ یا کوچک با هر نوع ماده معدنی مشمول پرداخت حقوق دولتی هستند.

وی گفت: بر اساس آمار عملکرد ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه اول سال 1397 استان فارس با سهم 3 درصدی در رتبه 8 کشوری در وصول حقوق دولتی معادن قرار دارد.

رضازاده با اشاره به اینکه میزان وصول حقوق دولتی معادن به شرایط فعالیت معادن وابسته است، بیان کرد: در وضعیت رکود اقتصاد به ویژه در صنعت ساختمان، دریافت حقوق دولتی به لحاظ کاهش نقدینگی بهره برداران با مشکل مواجه می شود، همچنان که طی سال های گذشته کاهش قیمت مواد معدنی و رکود در بخش عمرانی کشور تقاضای مواد معدنی را تا حدی کاهش داده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس عنوانکرد: همه معادن استان مشمول پرداخت حقوق دولتی می شوند بنابراین بهره بردارانی که حقوق دولتی خود را به موقع پرداخت نمی کنند مشمول جریمه دیرکرد یا ابطال پروانه بهره برداری می شوند که این جریمه به صورت سالانه محاسبه و ابلاغ می شود.

وی گفت: در ایران معادن همانند جنگل، دریا و مرتع جزء انفال محسوب می شوند و در هیچ شرایطی مالکیت آنان به بهره بردار واگذار نمی شود و براساس قانون معادن، بهره بردار شخص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی است که دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

رضازاده تصریح کرد : ضوابط تعیین زمان و میزان درصد یادشده با توجه به عوامل مؤثری همچون محل و موقعیت معدن، شرایط و موقعیت منطقه، میزان و نوع کانه آرایی، وضعیت ذخیره معدنی، روش استخراج، تعهدات و سود ترجیحی بهره بردار در آیین نامه اجرائی این قانون مشخص می شود.

وزیر صنعت: صادرات 8 میلیاردی در حوزه مواد معدنی؛ عوارض خام فروشی معادن افزایش می یابدمعادن استان ایلام ظرفیت تولید 9 میلیون تن ماده معدنی را داردیزد| معادن یک درصد سهم محل فعالیت خود را پرداخت کنند

وی افزود: ذخایر عظیم مواد معدنی غیرفلزی، خاک های نسوز و صنعتی، سنگ مرمریت و مواد معدنی فلزی که در چند سال اخیر مورد اکتشاف و استخراج قرار گرفته اند، نشان می دهد که این استان از جایگاه مناسبی برای انجام فعالیت های معدنی دارای مزیت نسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز از صدور 31 فقره پروانه بهره داری معدن در استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: تعداد 31 فقره پروانه بهره برداری معدنی با ظرفیت استخراج اسمی یک میلیون و 70 هزار تن با ذخیره قطعی یک میلیون و 463 هزار تن صادر شده است.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری از این معادن بیش از 302 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است اظهار داشت: با بهره برداری از این معادن برای 245 نفر فرصت زمینه اشتغال ایجاد شده است.

رضازاده گفت: در استان فارس23 نوع ماده معدنی مانند سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس در حال بهره برداری است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: این استان در زمینه استخراج انواع خاک نسوز و صنعتی، میزان ذخایر گچ، دولومیت، لاتریت نیکلدار و غیره در کشور رتبه نخست را دارد.

وی گفت: با کمک و بهره گیری از توان بخش خصوصی و نیز حمایت دولت و صاحب نظران حوزه فعالیت های اقتصادی در راستای گسترش سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار، افزایش صادرات، جذب توریست و ایجاد اشتغال مولد رشد چشمگیری در همه ابعاد استان فراهم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید