138423

بافق بهشت معادن ایران/ وجود بیش از دو میلیارد تن ذخیره معدنی در استان یزد

دنیای معدن - استان یزد با دارا بودن بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی، رتبه نخست کشور را به لحاظ تنوع مواد معدنی دارد.

به گزارش دنیای معدن، تلاش برای رسیدن به خودکفایی، کاهش وابستگی به درآمد های نفتی و مدیریت جهادی که از مهمترین راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

در راستای قطع وابستگی به درآمد های نفتی و شکل گیری اقتصادی متکی بر توان داخلی باید به سایر منابع راهبردی و مادر کشور از جمله بخش معدن توجه ویژه ای داشت.

بر اساس آمار ها ایران، پنجمین کشور ثروتمند جهان در ذخایر منابع طبیعی و دهمین کشور ثروتمند دنیا در ذخایر سنگ آهن است و با داشتن یک درصد جمعیت جهان، بیش از هفت درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد.

ایران با در اختیار داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۷ میلیارد تن ذخیره احتمالی و وجود بیش از ۵ هزار معدن فعال، زمینه اشتغال ۱۱۴ هزار نفر بصورت مستقیم را در مناطق مختلف کشور فراهم نموده است.

در این بین استان یزد دومین استان کشور از نظر استخراج و ذخایر مواد معدنی محسوب می شود.

بافق، بهشت معادن ایران

شهرستان بافق یکی از غنی ترین مناطق به لحاظ بهره مندی از معادن است و در این میان سنگ آهن دارای بیشترین و غنی ترین معادن در این شهرستان است که از این رو بافق را شهر معدنی ایران می نامند.

شهرستان بافق دارای معادن گوناگون و ارزشمندی از قبیل: سنگ آهن چغارت، فسفات آسفوردی، آنومالی مالی شمالی، سرب کوشک، سنگ آهن سه چاهون، میشدوان و زاغیا است.

حمید رحیمی مدیر فنی و مهندسی مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی بافق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ از دو معدن میشدوان و چاه گز استخراج شده است که از این میزان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن است.


رحیمی افزود: بیشترین محصول سنگ آهن پرعیار مربوط به معدن چاه گز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و بیشترین نرمه تولید شده در معدن میشدوان با بیش از ۵۱ هزار تن نرمه سنگ آهن است.

استان یزد بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در کشور است و سالانه ۳۰ میلیون تن سنگ آهن در معادن استان تولید و به استان ها وکشور های مختلف صادر می شود.

استان یزد، رتبه اول در تنوع مواد معدنی

علمدار یزدی رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: استان یزد با دارا بودن پانصد و چهل معدن کوچک و متوسط، دومین استان معدنی کشور و رتبه اول از لحاظ تنوع ذخیره معدنی را داراست و همچنین تامین کننده پنجاه درصد از مواد معدنی مورد نیاز صنایع کشور است.


محمدرضا علمدار یزدی با اشاره به اینکه استان یزد قطب تولید سرب، روی و باریت کشور است افزود: معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و دومین معدن سرب و روی دنیا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد به وجود یازده هزار و هشتصد و ۲۵ اشتغال معدنی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: استان یزد در سال های ۹۵ و ۹۶ رتبه نخست در زمینه صدور گواهی کشف معدن و صدور پروانه بهره برداری را به خود اختصاص داده است.

علمدار در ادامه به رتبه سوم استان در حوزه تولید فولاد اشاره و بیان کرد: استان یزد دارای زنجیره کامل تولید فولاد، شیشه ی جام و همچنین اسید فسفوریک از معدن تا بهره برداری است و در زمینه تولید این محصولات به خود کفایی رسیده است.

ذخیره معادن استان یزد، دو میلیارد تن است

رئیس خانه معدن استان یزد گفت: از پانصد و چهل معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند که باید برای حفظ و توسعه اشتغال حمایت جدی از این مجموعه ها شود.

افضلی پور افزود: از میان معادن ملی می توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق (۲ معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد.

بگفته وی ذخیره قطعی معادن استان یزد حدود ۲ میلیارد تن برآورد شده است.

رئیس خانه معدن استان یزد یادآورد شد: هم اکنون متقاضیان ۲۷۵ فقره پروانه صدور اکتشاف در حال فعالیت هستند که منجر به صدور گواهی کشف و پروانه بهره برداری می شود.


به گفته افضلی پور، یزد از نظر ذخیره معدن سرب و روی در کشور در صدر قرار دارد و تا سال آینده ذخایر موجود این بخش بالفعل خواهد شد.

رییس خانه معدن استان یزد خاطر نشان کرد: تشویق معادن برای حرکت به سمت تولید و فرآوری، صادرات مواد خام معدنی را کاهش می دهد و ارزش افزوده ای را برای کشور به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید