138382

افزایش سرمایه شرکت بزرگ سنگ آهنی تصویب شد

دنیای معدن - مدیرعامل چادرملو دلایل افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت بورسی در دو مرحله را اعلام کرد.

به گزارش دنیای معدن، محمود نوریان در مجمع فوق العاده دیروز چادرملو که با حضور بیش از 91 درصد سهامداران برگزار شد درباره دلایل افزایش سرمایه 100 درصدی در دو مرحله گفت: این افزایش سرمایه در مرحله اول 31 درصد سرمایه فعلی و از 3.35 به 4.4 هزار میلیارد تومان و از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و در مرحله دوم به 6.7 هزار میلیارد تومان معادل 69 درصد و برای اجرای طرح ها و سایر سرمایه گذاری های شرکت است و هزینه های اجرایی انجام می شود.

وی ادامه داد: این تامین مالی به منظور احداث و بهره برداری از معدن جدید (طرح آنومالی D19) و جبران مخارج سرمایه گذاری ها و مخارج مشارکت در افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در سهام شرکت های سرمایه پذیر است. کچاد از شرکت های بزرگ سنگ آهنی بوده که طی چند سال گذشته در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده ، سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده و سال قبل حدود 9 میلیون و 400 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر نیز تقریبا 22 درصد از کنسانتره مورد نیاز صنایع فولاد ، توسط چادرملو تامین می شود، ادامه داد: از طرفی بر اساس برآوردها ، حدود 65 میلیون تن از ذخیره معدن فعلی باقی مانده و پیش بینی ها حاکی از آن است که طی 4 تا 5 سال آینده این ذخیره با حفظ تولید به میزان وضعیت فعلی ، به پایان می رسد.

نوریان با اعلام اینکه در چند سال اخیر بارها نسبت به رو به اتمام بودن ذخایر معدن این شرکت تاکید شده ، ادامه داد: چادرملو برای دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، نیازمند بهره برداری از ذخایر جدید سنگ آهن است. در صورتی که شرکت قادر به تأمین منابع اولیه در داخل نباشد به ناچار مجبور به واردات می شود که این امر مغایر با سیاست های داخلی شرکت و همچنین اهداف استراتژیک طرح جامع فولاد است.

وی افزود: آنومالی D19 یکی از پهنه های معدنی شناسایی شده برای استخراج سنگ آهن است که در استان یزد و کویر مرکزی و در فاصله هوایی 30 کیلومتری معدن کنونی چادرملو واقع شده که از نظر فاصله نیز دربهترین نقطه ازمعدن ماشین آلات و تجهیزات قراردارد و مشکلات حمل و نقل سنگ آهن را برای کارخانه های تولید کنسانتره را مرتفع می کند .

وی گفت: پس از 12 سال پیگیری ، مجوز اولیه استفاده از ذخیره سنگ آهن آنومالی D19 با ذخیرۀ تقریبی70 تا 100 میلیون تن، برای چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شده و در همین راستا ، شرکت معدنی و اکتشافی (دشت یوز دره انجیر) در سال 95 جهت تسهیل در راهبری موضوع ، تأسیس شد. کار بر روی آنومالی D19و اکتشاف ، 2 سال و برای باطله برداری بین 3 تا 4 سال زمان می برد.

مدیر عامل چادرملو گفت: با توجه به مصارف برنامه ریزی شده بابت جبران هزینه های سرمایه ای طرح های توسعه از جمله اصلاحات سخت افزاری در طرح های فولاد و احیاء از قبیل شارژ آهن اسفنجی داغ ، سیستم پیشرفته بـازیافت آب مصرفی، افزایش نوسانات نرخ ارز ، افزایش سطح عمومی قیمت ها موجب افزایش مبلغ 549 میلیارد تومان در هزینه ها شده که به عنوان مخارج باقیمانده جهت تکمیل طرح های توسعه شرکت در افزایش سرمایه فعلی منظور شده است.

نوریان ادامه داد: این اصلاحات موجب افزایش تولید فولاد از یک به یک میلیون و 300 هزار تن در سال خواهد شد .همچنین این شرکت از بابت جبران مخارج تجهیزات و ماشین آلات (اقلام سرمایه ای) مبلغ 96 میلیارد تومان در افزایش سرمایه فعلی منظور کرده است.

وی کل مخارج جبران سرمایه گذاری های انجام شده را 920 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم 837 میلیارد تومان مشارکت های نقدی و یا تبدیل مطالبات حال شده به افزایش سرمایه و با هدف حفظ درصد مالکیت در شرکت های سرمایه پذیر بوده و 83 میلیارد تومان نیز بابت ایجاد سرمایه گذاری در سهام شرکتهای سرمایه پذیر پرداخت شده است.

براساس این گزارش، همچنین در مجمع چادرملو اساسنامه شرکت به اکتشاف ، استخراج ، مهندسی ، تکنولوژی ، طراحی ، احداث و بهره برداری از معادن و صنایع معدنی وابسته ، پایین دستی ، جنبی و تکمیلی و همچنین تولید کنسانتره ، سنگ آهن دانه بندی ، گندله ، آهن اسفنجی و فولاد است که پس از تایید و دریافت مجوز از سازمان بورس، اصلاح و به بند ب ماده 2 اساسنامه، موضوع اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید