138369

زغال سنگ و مس 70 درصد درآمدهای کل صادراتی مغولستان را به خود اختصاص داده اند

دنیای معدن -اداره آمار مغولستان روز جمعه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال 2018 توانست از 5.3 درصد در سال 2017 به 6.9 درصد افزایش یابد که رقم غیر منتظره ای بود.

به گزارش دنیای معدن، صعود درآمدهای تجارت خارجی، بویژه از محل منابعی مانند زغال سنگ و مس به این رشد کمک کرد، که بالاتر از رقم پیش بینی شده 6.3 درصدی بانک توسعه آسیا بود.

لاکشمی بوجو، مدیر خط مشی های اقتصادی و مرکز تحقیقات زمینه های رقابت، که اندیشکده ای مستقل در مغولستان است، گفت، "افزایش درآمدهای صادراتی مواد معدنی به خاطر رشد قیمتهای این مواد و بهبود تقاضای داخلی به اقتصاد مغولستان کمک کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد.".

زغال سنگ و مس تقریباً 70 درصد از درآمدهای کل صادراتی مغولستان را بر عهده دارند. بیشتر تولیدات معدنی این کشور به کشور همسایه اش، چین، صادر می شود. حجم کل معاملات تجاری مغولستان در سال گذشته با رشدی 22.3 درصدی به 12.9 بیلیون دلار رسید، که 7 بیلیون دلار آن مربوط به صادرات و 5.9 بیلیون دلار آن مرتبط با واردات بود. نرخ رشد 2017 از 5.1 درصد اعلام شده قبلی بازنگری شد و افزایش یافت. پس از رشد دو رقمی در دوره ای از 2011 تا 2013، به خاطر رونق معدنکاری، رشد اقتصادی مغولستان در 2016 به علت افت سرمایه گذاریهای خارجی و کاهش قیمتهای مواد معدنی به رقمی 1.2 درصدی سقوط کرده بود.

این کشور مجبور شد در سال 2017 در بحبوحه بدهی های سنگین دولت و افت ارزش پول ملی اش، توگریک، برای کمک به صندوق بین المللی پول روی بیاورد. دو طرف موافقت کردند یک برنامه بازسازی سه ساله را پیش ببرند که طی آن دولت مغولستان متعهد به کاهش هزینه ها و اصلاحات مالی شد.

صندوق بین المللی پول سال گذشته هشدار داد که با آنکه این کشور سریعتر از حد انتظار در حال بهبود است، هنوز زیر بار بدهی های سنگینی قرار دارد و نسبت به نوسانات قیمت مواد معدنی و کالاهای دیگر آسیب پذیر است و چاره آن در این است که همچنان متعهد به اصلاحات ساختاری باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید