138368

معدن

خام فروشی در بخش معدن سمنان/ بهره وری معادن افزایش یابد

دنیای معدن - یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در برخی از فرآورده های معدنی چون نمک، گچ و زئولیت رتبه اول را در کشور داریم و باید از خام فروشی به سمت افزایش بهره وری برویم.

غلام رضا کریمی محمدی در سمنان درباره ظرفیت های استان سمنان در بخش های صنعت، معدن و گردشگری اظهار داشت: سمنان فن آورترین استان های کشور محسوب شده و به لحاظ وسعت در سطح کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این پهناوری قابلیت زیادی را به لحاظ وسعت سرزمینی، تنوع اقلیمی و پراکندگی جغرافیایی ایجاد می کند و ظرفیت های را شکل می دهد که در حوزه جغرافیایی استان قابل تعریف و تبیین است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: علاوه بر این مزایا، شرایط طبیعی امکانات و ظرفیت هایی را شکل می دهد که نمونه آن معادن است و سمنان در این بخش در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

کریمی محمدی بیان کرد: در برخی از فرآورده های معدنی چون نمک، گچ و زئولیت رتبه اول را در کشور داریم و باید از خام فروشی به سمت افزایش بهره وری برویم.

وی افزود: در حوزه گردشگری، اکوسیستم و جاذبه تاریخی و فرهنگی شرایط و ظرفیت خوبی داریم که صنعت توریسم را به صورت ویژه مورد توجه قرار می دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی به ظرفیت چهارراهی و کریدور بودن منطقه که نقاط شمالی و جنوبی و شرق و غرب را متصل کرده است، گفت: این ظرفیت، برای استان وضع خاص و ویژه ای را شکل داده تا شاهد توسعه فراگیر در همه زمینه ها باشیم.

کریمی محمدی، عبور زائران از سمنان را ظرفیتی عظیم برای این استان دانست و تصریح کرد: طرح 2020 که در حوزه گردشگری تعریف شده، به شکل جدی این موضوع را مورد هدف قرار داده که با ایجاد توقفگاه زوار در این منطقه به معرفی آثار پرداخته و از مواهب فرهنگی و اقتصادی حضور بهره مند شود.

وی درباره برنامه هایی که برای مقصد تلقی شدن استان سمنان در نظر گرفته شده، گفت: این برنامه از سال گذشته به شکل جدی کلید خورده و با تدابیر متولیان، فروش محصولات صنایع دستی به شکل فزاینده افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ظرفیت هم جواری استان سمنان با پایتخت گفت: تعداد زیادی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان سمنان به صورت پراکنده ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: قریب به دو هزار واحد صنعتی در این استان مشغول به تولید هستند و هم جواری به پایتخت کشور، دسترسی به سیستم اداری کشور و توانایی حل و فصل مشکلات را تسهیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید