138367

بازار جهانی سنگ‌آهن در هفته‌ای که گذشت

دنیای معدن - در حالی که قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین پس از تعطیلات سال نو این کشور از ۹۰ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر نیز فراتر رفته بود و تا اواخر هفته گذشته با توجه به عقب نشستن خریدارها، به سطح قبل از تعطیلات که هنوز شرکت واله برزیل وضعیت فورس‌ماژور اعلام نکرده بود، بازگشت و حدود ۸۶ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شد.

فعلا اختلالی در عرضه سنگ‌آهن دیده نمی‌شود و پیش‌بینی‌ها از آینده میزان عرضه شرکت معدنی واله نیز دقیق و روشن نیست ولی بر‌اساس برخی تحلیل‌ها انتظار می‌رود حدود ۷۰ میلیون تن تولید سالانه این شرکت تحت‌تاثیر اتفاقات اخیر کاهش یابد. فعلا که کارخانه‌های چینی سنگ‌آهن کافی برای تولید ۲۰ تا ۳۰ روز را در انبارها دارند و باید منتظر ماند و دید با افزایش تولید بهار با چه مشکلاتی برای تامین سنگ‌آهن خلوص بالا روبه‌رو‌ خواهند شد. ولی مصرف‌کننده‌های چینی از طرفی اظهار کرده‌اند که نگران کاهش عرضه واله نیستند چون سنگ‌آهن برزیل فعلا مازاد عرضه دارد و چینی‌ها جایگزین‌های کافی دارند. آنها معتقدند مصرف‌کننده‌های غیر‌چینی بیشتر باید نگران کاهش عرضه برزیل باشند. اروپایی‌ها در این بین به دنبال خرید بیشر گندله هند هستند و احتمالا قیمت گندله صادراتی هند روند صعودی خواهد داشت. در حال‌حاضر گندله صادراتی خلوص ۶۴ درصد هند با ۱۰ دلار افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته به ۱۱۴ دلار در هر تن فوب رسیده است.

بنا بر گزارش یومتال، در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد ۲/ ۴۴ دلار و سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز حدود ۴۳ دلار در هر تن فوب بود.در بازار واردات ترکیه اما قیمت قراضه سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ هفته گذشته تا ۳۳۷ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. در روزهای پایانی هفته معاملات جدیدی نهایی نشد و میانگین قیمت بازار ۳۳۰ تا ۳۳۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود که نسبت به یک هفته قبل تا ۱۰ دلار بالاتر است. برخی معتقدند بازار قراضه ترکیه منتظر کمی کاهش قیمت است، چرا‌که هفته‌های اخیر خرید‌های خوبی صورت گرفته، فولادسازان ترک در حال‌حاضر توجهشان بیشتر به فروش فولاد و بیلت تولیدی‌شان است.اخیرا مزایده صادراتی قراضه ژاپن با افزایش قیمت روبه‌رو‌ بود و با ۲۸ دلار بهبود ۲۸۸ دلار در هر تن تحویل کنار کشتی ثبت شد و همین امر قیمت را در بازار داخلی آن نیز تا ۵ دلار بالا برد و به ۲۳۹ تا ۲۸۵ دلار رساند.

در شرق آسیا محدودیت عرضه آمریکا قیمت قراضه وارداتی را در تایوان ۲۷ دلار بالا برده و ۳۰۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شد. در هند نیز قراضه خرد شده وارداتی در ۳۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر در ثبات بود.بنا بر این گزارش بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته به روند صعودی ادامه داد چرا که بازار مواد اولیه در رونق است و از طرفی عرضه تولیدات بیلت ماه مارس سی‌آی‌اس نیز کم است. از طرفی چون قراضه در ترکیه به ثبات رسید خریداران بیلت سی‌آی‌اس افزایش قیمت‌ها ر‌ا نپذیرفتند. قیمت پیشنهادی از ۴۴۵ دلار به ۴۷۰ دلار در هر تن فوب افزایش داشته است. معاملاتی در ۴۶۵ دلار نیز شنیده شد.در بازار داخلی و واردات بیلت ترکیه رشد قیمت چشمگیری مشاهده شد که به دلیل رونق بازار قراضه بوده است. تقاضای داخلی نیز رو به بهبود است و از افزایش قیمت‌ها حمایت خواهد کرد. قیمت پیشنهادی رایج بیلت در بازار داخلی ۴۶۰ دلار در هر تن درب کارخانه است و برخی تا ۴۸۰ دلار نیز پیشنهاد داده‌اند که فعلا خریداری ندارد. قیمت‌ها نسبت به هفته قبل تا ۳۰ دلار رشد داشته است.

در بازار داخلی چین بیلت حدود ۷ دلار ارزان‌تر شده و ۵۰۱ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد، قیمت نسبت به قبل از تعطیلات سال نو چین ۶ دلار کمتر است. موجودی کارخانه‌ها بالا بود، از این‌رو نتوانستند با افزایش اخیر قیمت سنگ‌آهن قیمت‌های خود را بالا ببرند تا حاشیه سودشان تامین شود. نظرات فعالان بازار در مورد آینده نزدیک متفاوت است، برخی معتقدند خرید‌های چینی‌ها پس از تعطیلات تنها دچار تاخیر شده و به‌زودی بازار رونق می‌گیرد که احتمالا تا هفته آینده طول خواهد کشید چون برخی هنوز در تعطیلاتند. در این بین برخی دیگر اینقدر خوش‌بین نیستند و معتقدند ساخت و ساز در چین پس از تعطیلات با توجه به بارش باران بهتر نشده و تا پایان ماه مارس این وضعیت جوی کم و بیش ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید