138352

یک تحلیل نادرست و دو اتفاق اثرگذار بر صنعت فولاد

دنیای معدن - روند قیمت های جهانی تا حد زیادی به نتیجه مذاکرات تجاری امریکا و چین بستگی خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، شایعاتی مبنی بر از دور خارج شدن معدن واله (بزرگترین معدن سنگ آهن جهان واقع در برزیل) و حذف ۷۰ میلیون تن سنگ آهن و رشد قیمت های جهانی و افزایش تقاضای فولاد از سوی کشورهای همسایه در برخی کانال های خبری و تحلیلی مطرح شده است.
سید بهادر احرامیان نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ذخایر اثبات شده سنگ آهن در دنیا حدود ۱۸۰ میلیارد تن برآورد شده و این حجم ذخیره، کفایت بیش از ۱۰۰ سال تولید صنعت فولاد جهان را خواهد کرد. ضمن اینکه برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به قابلیت بازیافت فولاد، اگر فولاد بازیافت شده و به چرخه تولید بازگردد نیاز به استخراج تمام ذخیره سنگ آهن نخواهد بود.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در محدوده معدن واله رخ داده، عملیات استخراج سنگ آهن از این معدن موقتا دچار مشکل شده؛ ولی پیش بینی می شود این معدن ظرف ماه های آینده مجددا به مدار تولید بازگردد. این موضوع، در کوتاه مدت قیمت های جهانی سنگ آهن را افزایش داد؛ ولی در حال حاضر قیمت سنگ آهن مجددا کاهش داشته است. اینکه تصور کنیم مشکلات معدن واله روند قیمت های جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چندان منطقی نیست و فقط احتمال نوسان کوتاه مدت می رود.
مدیرعامل فولاد یزد در رابطه با قراردادهای فولادسازان با کشورهای همسایه گفت: قراردادهای صنعت فولاد، قرارداد بلندمدت نیست و طرح این موضوع که مشتریان صادراتی به دنبال قرارداد بلندمدت برای خرید فولاد هستند، صحت ندارد.
این فعال صنعت فولاد در خاتمه تصریح کرد: روند قیمت های جهانی تا حد زیادی به نتیجه مذاکرات تجاری امریکا و چین بستگی خواهد داشت. اما قیمت محصولات فولادی ایران به نتیجه تصمیمات شورای نگهبان و تصویب یا عدم تصویب پالرمو و FATF هم وابسته است. در صورت عدم تصویب شورای نگهبان، صادرات هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید