138351

صدور پروانه بهره برداری معدن در ایلام چهار برابر شد

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام از چهار برابر شدن صدور پروانه های بهره برداری معدن در این استان طی سال جاری به نسبت دوره مشابه پارسال خبر داد.

یارالله نصیری روز شنبه ظرفیت تولید سالانه معادن استان را بیش از 9 میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: 87 معدن در استان وجود دارد که از این تعداد 67 واحد فعالند.
وی تاکید کرد: 13 نوع ماده معدنی از این واحدها استخراج می شود و بیش از یک هزار و 200 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن استان ایلام مشغول بکار هستند.
وی با اشاره به اینکه ذخایر معدنی استان ایلام تنوعی از مصالح ساختمانی چون بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، مرمریت و سلستین است، افزود: بیشتر فعالیت های حوزه معدن توسط بخش خصوصی انجام می شود و تمام تلاش ها بر عدم دخالت در این حوزه است اما کارهای نظارت، مشاوره فنی، روان سازی امور، پیگیری رفع مشکلات و موانع فراروی آنها به همراهی دولت انجام می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشتغال مهندسین را از دغدغه های اصلی خود برشمرد و گفت: بهره برداران معادن به دلیل نداشتن تخصص های کافی و همچنین عدم استفاده از نیروی فنی تحصیلکرده دانشگاهی، به شیوه های سنتی استخراج مواد متوسل می شوند که این امر علاوه بر استمرار بیکاری فارغ التحصیلان مرتبط، باعث هدر دهی منابع و اتلاف ذخایر معدنی می شود.
نصیری با بیان اینکه بر اساس ارزیابی ها ظرفیت معادن استان بیش از یک میلیارد تن است، گفت: امسال مجوز پنج فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج سالانه 248 هزار تن و اشتغالزایی برای 36 نفر صادر شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام از رشد چهار برابری صدور پروانه های بهره برداری معادن طی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: این آمار نشان دهنده رشد مناسب عملکرد حوزه معدن است.
نصیری افزود: طی چهار سال گذشته 2 پهنه اکتشافی با هدف شناسایی ظرفیت های ماده معدنی بیتومین توسط سازمان ایمیدرو در دستور کارسازمان قرار گرفته است.
وی گفت: عملیات مربوط به پهنه اکتشافی معدن اول به مساحت 104 کیلومتر مربع در محدوده شهرستان ایوان به اتمام رسید و پهنه دوم نیز به مساحت 265 کیلومتر مربع در حوزه شهرستان ایلام در حال انجام است.
وی اظهار داشت: پنج منطقه اساسی از پهنه اول تائید شده که تکمیل آن جهت صدور مجوز اکتشاف نیازمند اعلام نظر و همکاری دستگاه های محیط زیست و منابع طبیعی است.
نصیری در خصوص تعطیلی برخی واحدهای معدنی یادآور شد: واحدهای معدنی که بدون دلایل موجه تعطیل شوند می بایست سلب صلاحیت شده و این معادن به بهره برداران واقعی واگذار شود و سازمان صنعت معدن وتجارت این فرصت رابه بهره برداران غیرفعال می دهد که تمام دلایل خود را کتبا ارائه داده و در موضوع سلب صلاحیت تمام جوانب امردرنظرگرفته می شود.
وی ادامه داد: امسال تاکنون چهار میلیارد و 700 میلیون ریال وصول حقوق دولتی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که سه میلیارد و 230 میلیون ریال بوده با رشد 43.8 درصدی همراه بوده و استان ایلام در زمینه وصول مطالبات معدنی در رتبه نهم کشور قرار دارد.
وی ابراز داشت: پنج منطقه اساسی و قابلیت دار از پهنه اول تایید شده که جهت تکمیل این فرایند نیازمند اعلام نظر ادارات منابع طبیعی و محیط زیست برای صدور مجوز اکتشاف است. این مسئول خاطر نشان کرد: همکاری و همراهی این دو اداره همانند گذشته برای بهره گیری از پتانسیل های منطقه و استخراج بهینه مواد معدنی این استان ضرورت اساسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید