138346

مس آماده جهش قیمتی تا 6 سال آینده/ فلز سرخ بیش از پیش بینی ها رشد می کند

دنیای معدن - قیمت جهانی مس طی 6 سال آینده با افزایش بیش از 60 درصدی همراه خواهد بود. کاهش عرضه مهمترین دلیل این امر اعلام شده است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از وب سایت کیتکو KITCO قیمت جهانی مس طی 6 سال آینده با رشد بیش از 60 درصدی به 10هزار دلار در هر تن در سال 2025 افزایش می یابد.کاهش عرضه مس و افزایش تقاضای تکنولوژی سبز از عوامل این رشد قیمت هستند.

بنا بر نظر راس استراکان Ross Strachan،کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی Capital Economics ، این افزایش قیمت 3 برابر میزان پیش بینی شده است.کاهش عرضه منجر به تداوم رشد قیمت مس تا سال 2027 خواهد شد. تقاضای فلز سرخ نیز طی 2 دهه آینده با میانگین سالانه 2.3 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مس در فناوری سبز که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است مورد استفاده قرار می گیرد. بارز ترین نمونه این تکنولوژی را می توان خودرو های الکتریکی نام برد که از مس بیشتری نسبت به خودروهای دیگر در آنها استفاده می شود. همچنین مس در کشورهای در حال توسعه و در زیرساختها به ویژه در مرزها و جاده ها در چین مصرف خواهد شد.

کارشناس ارشد Capital Economics گفت: قیمت 10هزار دلار در هر تن مس بالاترین میزان قیمت طی 2 دهه آینده خواهد بود. زمانی که قیمت مس به قیمت پیش بینی شده افزایش یابد معادن مشوقی برای افزایش عرضه از طریق تعریف طرح های جدید و توسعه طرح های موجود خواهند داشت.

وی ادامه داد: رشد تولید بهبود می یابد و علاوه بر آن، افزایش قیمت، تقاضا را به سمت جایگزینی این ماده معدنی تشویق می کند. این فشارها منجر به اندکی مازاد عرضه در بازار طی سال 2028 خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید